آیا چای کیسه ای سرطان زاست | مضرات چای کیسه ای | چای کیسه ای خوب یا بد

به هیچ وجه؛ چای کیسه ای نخورید! | خطرات چای کیسه ای که از آن بی خبرید

مضرات چای کیسه ای مانع از جایگزین شدن چای با این نوشیدنی فوری می‌ شود! آیا از مضرات این نوع چای مطلع هستید؟!
به هیچ وجه؛ چای کیسه ای نخورید! | خطرات چای کیسه ای که از آن بی خبرید

متاسفانه بیشتر ما به دلیل مشغله های روزانه ترجیح می‌ دهیم زمان دم کشیدن چای را صرف کار دیگری کنیم و در مواقع ضروری سریع با یک چای کیسه ای عطش چای خود را برطرف کنیم. از مضرات استفاده از چای کیسه ای مطلع هستید؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با مضرات چای کیسه ای آشنا می کنیم!

یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف چای کیسه‌ای اگر چه سریع و بی دردسر است اما مصرف مداوم آن به دلیل مشکلات زیست محیطی و آزاد کردن هزاران ذره میکروپلاستیکی در آب داغ می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

فرزانه سینکایی در گفت و گو با ایسنا گفت: پلاستیک و موادی که در بسته بندی چای کیسه‌ای به کار می‌رود، یکی از موضوعات بحث برانگیز درباره منع مصرف چای کیسه‌ای است. در تولید چای‌ کیسه‌ای از نوعی نایلون یا کاغذ رنگ زدایی شده استفاده و با نوعی از مواد شیمیایی یا چسب بسته‌بندی می‌شود. بسیاری از کیسه‌های چای، حاوی مواد شیمیایی مضر مانند اپی‌کلروهیدرین و سفید کننده کلر هستند که می‌توانند به چای نفوذ کنند.

وی افزود: بر اساس یافته‌های اخیر، چای کیسه‌ای وقتی در مجاورت آب داغ با دمای ۹۰ درجه قرار می‌گیرد، ذرات میکروپلاستیکی آزاد می‌کند. بر اساس این یافته‌ها، چای‌های کیسه‌ای که از مواد پلاستیکی ساخته شده‌اند، می‌توانند تا حدود ۱۱.۶میلیارد ذرات میکروپلاستیکی و ۳.۱ میلیارد ذرات نانو پلاستیک در آب داغ آزاد کنند.

این کارشناس تغذیه در مرکز بهداشت غرب کرج اظهار کرد: هزاران ترکیب پلاستیکی در سراسر جهان وجود دارد که تقریبا مصرف بیش از ۲۰ درصد آنها توسط اتحادیه اروپا به دلیل سمی بودن، ماندگاری و تجمعی که در بافت‌های چربی بدن ایجاد می‌کنند در صنایع غذایی نگران کننده عنوان شده است. این میکروپلاستیک‌ها در بسیاری از صنایع غذایی و نوشیدنی مثل بطری‌های آب معدنی‌ استفاده می‌شوند.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده ذراتی که توسط مواد به کار رفته در کیسه‌های چای آزاد می‌شوند، هزاران برابر سایر محصولات است. فرایند سفید کردن و رنگ زدایی کاغذ کیسه چای با استفاده از کلر است و می‌تواند سموم خطرناکی را ایجاد کرده و در مجاورت با آب داغ به چای نفوذ کند. این مواد که برای بدن مضر هستند می‌توانند با استفاده مداوم از چای کیسه‌ای، به تدریج مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: (ویدیو) با 2 تا دونه یخ چای رو خوش رنگ کن! 

وی ادامه داد: در واقع بیشتر چای‌های کیسه‌ای نوعی پوشش دی‌اکسین یا اپی‌کلروهیدرین دارند که اپی‌کلروهیدرین در تولید مواد پلاستیکی و آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود. در توضیح اثرات این دو ماده گفته شده از ترکیبات شیمیایی و حاوی کلر هستند که عوارضی متعددی مثل کاهش باروری، سقط جنین، اختلال غدد درون ریز، اختلالات هورمونی و یا سرکوب سیستم ایمنی بدن و همچنین ابتلا به برخی از سرطان‌ها منجر می‌شوند.

سینکایی درباره نوع چای به کار رفته در چای کیسه‌ای گفت: چای کیسه ای به نسبت چای دم، کیفیت پایینی دارد و از خورده‌های معمولی‌تر، بی کیفیت‌تر و حتی قدیمی‌تر برگ چای تهیه می‌شود. وقتی چای کیسه‌ای استفاده می‌کنیم، کیفیت و عطری که از یک چای دم شده در قوری دریافت می‌کنیم را ندارد. چای برای اینکه عطر و طعمش آزاد شود، به فضا و زمان بیشتری نیاز دارد، وقتی چای در فضای محدود و کیسه قرار می‌گیرد و به صورت فوری نوشیده می‌شود، طبیعتا عطر طعم چای ستنی را نخواهد داشت. حتی اگر در چای کیسه‌ای از چای با کیفیت استفاده شود، بسته بندی‌ آن، در مجاورت با آب داغ طبیعتا یک طعم متفاوت و مقوا مانند را به چای می‌افزاید.

این کارشناس تغذیه با اشاره به مشکلات زیست محیطی چای کیسه‌ای گفت: آلودگی محیط زیست یکی از مهمترین مشکلات چای‌های کیسه‌ای است، استفاده از چای کیسه‌ای در ادارات، مسافرت‌ها و گردش‌های خانوادگی و.. بسیار متداول است. نایلون و کاغذی که در بسته بندی کیسه چای استفاده می‌شود، تجزیه پذیری ۱۰۰ درصدی ندارد و نمی‌توانیم آن را بازیافت کنیم. چای کیسه‌ای استفاده شده در اغلب موارد دور ریخته شده و در طبیعت رها می‌شود. در نتیجه این کار، مواد شیمیایی که گفته شد از کیسه‌های چای برجای مانده، به داخل خاک نفوذ کرده و باعث آلودگی خاک و حتی سیستم‌های آب‌های زمینی و زیرزمینی می‌شود و عامل بیماری حیوانات خواهد بود.

وی توصیه کرد: بهتر است در مسافرت‌ها و گردش‌های خانوادگی به جای استفاده از چای کیسه‌ای از دم کردن چای در فلاسک استفاده شود. ولی چنانچه مجبور به مصرف چای کیسه‌ای هستید، بهتر است آن را در منزل با پارچه مناسب تهیه کرده و یا استفاده ازچای کیسه‌ای را محدود کنیم. اما طبیعتا دم کردن چای در قوری با فلاسک مقدار بیشتری از یک چای خوش طعم و با صرفه را به ما می‌دهد.

منبع: ایسنا




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2xqgaq

اخبار داغ