مقدار کافئین نوشیدنی ها | میزان کافئین هر نوشیدنی | کافئین در نوشیدنی های مختلف

مقدار کافئین هر نوشیدنی رو میدونی؟

مصرف بیش از اندازه کافئین منجر به اضططراب و بیماری های عصبی می شود و سلامت بدن رو تهدید میکند. در ادامه مقدار کافئین نوشیدنی ها رو بررسی می کنیم تا متناسب با نیاز بدن خودتان کافئین مصرف کنید.
میزان کافئین نوشیدنی های

تا حالا به مقدار کافئین نوشیدنی ها فکر کردید؟ یکی از مهم‌ترین دلایلی که امروزه، بیشتر افراد به مصرف کافئین روی آوردند، بی‌خوابی و کار زیاد است. به اندازه مصرف کردن کافئین باعث افزایش تمرکز و کاهش استرس می‌ شود، اما اگر مصرف شما، منجر به اعتیاد شود، عوارض زیادی به‌دنبال خواهد داشت؛ به همین دلیل مهمه که مقدار کافئین نوشیدنی ها رو بدونید و متناسب با نیاز بدن خودتان کافئین مصرف کنید. در ادامه مقدار کافئین نوشیدنی های مختلف رو بهتون میگیم.

 

چه نوشیدنی­‌هایی کافئین دارند؟

  • اسپرسو: 240 تا 720 میلی‌گرم
  • قهوه: 102 تا 200 میلی‌گرم
  • نوشیدنی­‌های انرژی‌زا: 50 تا 160 میلی‌گرم
  • چای دم‌کرده: 40 تا 120 میلی‌گرم
  • نوشابه: 20 تا 40 میلی‌گرم
  • قهوه بدون کافئین: 3 تا 12 میلی‌گرم
  • نوشیدنی کاکائو: 2 تا 7 میلی‌گرم
  • شیر شکلات: 2 تا 7 میلی‌گرم

قهوه

یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های کافئین‌دار، قهوه است. علاوه بر این‌که، قهوه انرژی‌زا است، خواص فوق‌العاده‌ی دیگری هم برای بدن دارد. طبق تحقیقات، افراد در سراسر جهان، روزانه، 2/25 میلیارد فنجان قهوه می‌خورند. پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، التهاب روده و بیماری‌های کبدی از جمله خواص قهوه است. میزان کافئین در قهوه های مختلف متفاوت است. اسپرسو 64 میلی گرم، قهوه فوری 110 میلی گرم، قهوه فیلتری 135 میلی گرم، قهوه دمی 150 میلی گرم و قهوه دکافئین 8 میلی گرم کافئین داد.

نوشابه

در هر 340 گرم نوشابه‌های گازدار رژیمی و معمولی، 34 تا 54 میلی‌گرم کافئین وجود دارند. معمولا نوشابه‌هایی که کافئین ندارند، بر روی آن‌ها برچسب بدون کافئین درج شده است. در 454 گرم از نوشابه‌های انرژی‌زا، 140 تا 350 میلی‌گرم کافئین وجود دارند.

برای بسیاری از مردم شوکه کننده نیست که نوشابه کوکاکولا سرشار از کافئین است. کوکاکولا که به عنوان یکی از اولین نوشیدنی ‌های انرژی ‌زا از آن یاد می ‌شود و به دلیل طعم شیرین خود شناخته شده است. یک قوطی اصلی کوکاکولا می تواند حدود 35 میلی گرم کافئین داشته باشد. جالب است که و برای بسیاری ناشناخته است، کوکاکولای رژیمی در واقع حاوی کافئین بیشتری است. در هر قوطی کوکای رژیمی 46 میلی گرم کافئین وجود دارد. بنابراین، حتی اگر محتوای قند در کوکای رژیمی بسیار کمتر است، محتوای کافئین آن بیشتر است. 

چای 

چای هم همانند قهوه کافئین زیادی دارد. کافئین موجود در انواع چای گیاهی باعث بی‌خوابی می‎شود. به همین دلیل، مصرف چای در صبح توصیه می‌شود.

اولین مولکولی که در چای دم می‎کشد، کافئین است. اگر می‌خواهید چای با کافئین کم مصرف کنید، باید به مدت 20 دقیقه چای را با آب دم کنید و دم کرده‌ی اولیه را دور بریزید. این کار 80 درصد کافئین را از بین می‎برد.

کافئین موجود در انواع چای یکسان نیستند. مقدار کافئین موجود در چای سفید بیشتر از کافئین موجود در چای سیاه و چای اولونگ است.

به طور کلی در چای سفید 24 میلی گرم کافئین، در چای سبز 36میلی گرم کافئین و در چای سیاه 47 میلی گرم کافئین وجود دارد.

برخلاف تصور رایج، چای سرشار از کافئین است. اگرچه محتوای کافئین آن در زمان دم کردن کاملاً رقیب قهوه نیست، اما برگ های چای دارای محتوای کافئین مشابهی با قهوه دم شده هستند. چای سیاه، سبز و اولانگ همگی دارای بالاترین میزان کافئین هستند. در مقایسه با قهوه که بسیاری از مردم آن را سیاه می نوشند، چای معمولاً با شیر رقیق می شود به این معنی که اثرات کافئین ضعیف تر است. علاوه بر این، چای معمولاً برای مدت زمان کوتاه ‌تری نسبت به قهوه دم می ‌شود، هر چه مدت زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد، کافئین بیشتری به فنجان منتقل می‌ شود. برای هر فنجان چای، انتظار می رود حدود 27 میلی گرم کافئین پیدا کنید.

 نوشیدنی انرژی زای ردبول

ممکن است پیش بینی این یکی آسان تر باشد. به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا، می توان انتظار داشت که Red Bull حاوی سطوح بالایی از کافئین باشد. برای بیدار ماندن و انرژی زیاد، به راحتی می ‌توانید به Red Bull مراجعه کنید تا شروعی به شما بدهد. آیا می دانستید که یک ردبول تقریباً به اندازه یک فنجان قهوه کافئین دارد؟ یک قوطی ردبول حاوی 80 میلی گرم کافئین است. اما برای داشتن بهترین سلامتی، در حالت ایده آل، شما می خواهید تا حد امکان کمتر کافئین مصرف کنید. رسیدن به یک فنجان قهوه یا نوشیدنی انرژی زا آسان است، اما در عوض، سعی کنید ریشه مشکل را حل کنید. بیشتر بخوابید، آب بنوشید و هیدراته بمانید و رژیم غذایی سالم داشته باشید. به این ترتیب شما احساس انرژی بیشتری خواهید کرد و نیازی به کافئین نخواهید داشت.

مزایا و معایب کافئین

خواه قهوه، چای، نوشابه های کافئین دار یا حتی شکلات داغ می نوشید، دوزهای کم کافئین معمولاً می تواند به شما احساس هوشیاری و انرژی بیشتری بدهد. اگرچه در دوزهای بالاتر، برخی از افراد احساس مضطرب، تحریک پذیری و ناتوانی در خاموش کردن یا خوابیدن دارند. با گذشت زمان، کافئین بیش از حد غدد فوق کلیوی را ضعیف می کند ، مواد مغذی حیاتی را کاهش می دهد و تعادل هورمونی را مختل می کند. چرخه ‌ای ایجاد می‌ شود که در آن مقادیر بیشتری برای دستیابی به سطح شناخته شده مورد نیاز است و علائمی مانند سردرد و سوء هاضمه می ‌تواند رخ دهد. به طور خلاصه، کافئین اعتیاد آور است. به نظر می ‌رسد شواهد علمی نشان می‌ دهد که برای بزرگسالان سالم، مصرف چای و قهوه در حد متوسط خوب است و به سلامتی شما آسیب نمی‌ رساند . مطالعات دیگر نشان می دهد که سه تا چهار فنجان قهوه برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و دیابت بی خطر و حتی احتمالاً مفید است. مطالعات دیگر چنین استنباط می کنند که یک یا دو فنجان قهوه در روز می تواند به تقویت عملکرد حافظه در بزرگسالان جوان و مسن کمک کند .

مصرف استاندارد کافئین

به خاطر داشته باشید که کارشناسان موافقند که اگر بیش از چهار تا پنج فنجان چای، قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار در روز می نوشید، بهتر است آن را کاهش دهید. برخی از افراد نسبت به سایرین، نسبت به کافئین حساس تر هستند و باید آن را محدود کنند یا بدون کافئین را انتخاب کنند. کافئین بیش از حد می تواند منجر به بی خوابی، عصبی بودن، اضطراب، مشکلات گوارشی شود و ممکن است باعث تپش قلب شود. توصیه های خاصی برای زنان باردار وجود دارد، بنابراین اگر مطمئن نیستید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، آنچه را که به فنجان خود اضافه می‌کنید، مانند شربت و شکر، باید به حداقل برسانید.

منبع: اولان کالا




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3e8ev3

اخبار داغ