ضرب المثل | ضرب المثل های فارسی | معنی ضرب المثل

معنی ضرب المثل پیش از چوب غش و ریسه می رود رو میدونی؟!

اگه ضرب المثل پیش از چوب غش و ریسه می رود رو تا حالا خیلی شنیدین ولی معنیش رو نمی دونین، دیگه وقتشه که یاد بگیرین!
معنی ضرب المثل پیش از چوب غش و ریسه می رود رو میدونی؟!

ضرب‌ المثل گونه‌ ای از بیان است که معمولا تاریخچه و داستانی پند آموز در پشت بعضی از آن‌ ها نهفته‌ است. بسیاری از این داستان‌ ها از یاد رفته‌ اند، و پیشینه برخی از امثال بر بعضی از مردم روشن نیست، با این حال، در سخن به‌ کار می‌ روند. شما هم معنی بیشتر ضرب المثل هایی را که به کار میبرند نمی دانید؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی با معنی و مفهوم یکی از ضرب المثل ایرانی و قدیمی، پیش از چوب غش و ریسه می رود آشنا می شوید، با ما همراه باشید.

داستان ضرب المثل پیش از چوب غش و ریسه می رود

روزی بود و روزگاری . در آن روزگار دو نفر مثل سگ و گربه به جان هم افتاده بودند و با هم دعوا می کردند . هیچ کس نمی دانست آنها سر چه موضوعی با هم دعوا می کنند . تا اینکه یک نفر از آنها دیگری را زخمی کرد . مردم ، مرد زورمند را دستگیر کردند تا پیش قاضی ببرند و مرد کتک خورده را آرام کرده و صورتش را با دستمالی بستند . مردم ، مرد زورمند را کشان کشان می بردند .

وقتی عصبانیت او فروکش کرد مرد با خود گفت : دیدی چه بلایی سرخودم آوردم . او طلبش را از من می خواست . حرف بدی که نمی زند !!
یکی از مأموران گفت : وقتی جناب قاضی به حسابت رسید آنوقت آدم می شوی . مأمورها او را به حضور قاضی بردند . قاضی پرسید : چه شده ؟

مرد زورمند شروع به گریه و زاری کرد . بعد هم با ناله گفت جناب قاضی من بی گناهم . زن و دو تا بچه دارم آبرو دارم به من رحم کنید . بعد هم برای اینکه دل قاضی را به رحم آورد با ناله و زاری ادامه داد . پایم درد می کند ، دستم درد می کند .

قاضی فریاد زد : (ساکت) . بعد لبخندی زد و گفت : من که قصد نداشتم تو را به زندان بیاندازم و یا کتکت بزنم . من هنوز نمی دانم که تو را به چه اتهامی اینجا آورده اند ؟ اما تو با این داد و بی داد و آه و ناله ات به من ثابت کردی که هم گناه کاری و هم باید شلاق بخوری و به زندان بروی.
از آن به بعد درباره ی کسی که بخواهد با مظلوم نمایی و گریه و زاری گناهش را بپوشاند می گویند : (پیش از چوب غش و ریسه رفته است)

 

منبع: بیتوته 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3kkra3

اخبار داغ