ضرب المثل | ضرب المثل های فارسی | معنی ضرب المثل

معنی ضرب المثل اگه بگه ماست سفیده، من میگم سیاهه چیه؟!

شاید ضرب المثل اگه بگه ماست سفیده، من میگم سیاهه رو تا حالا خیلی شنیده باشین ولی معنیش رو ندونین، اینجا میخوایم بهتون بگیم!
معنی ضرب المثل اگه بگه ماست سفیده، من میگم سیاهه چیه؟!

شاید شما هم جزو دسته افرادی باشین که لغات و ضرب المثل های کمی بلد باشین. به خاطر همین می خوایم به معنی و ریشه یکی از ضرب المثل های فارسی اشاره کنیم. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با ضرب المثل اگه بگه ماست سفیده، من میگم سیاهه آشنا می کنیم!

معنی اگه بگه ماست سفیده، من میگم سیاهه چیست؟

۱- یعنی انقدر به او بی اعتمادم که واضح ترین خبر را هم اگر از زبان او بشنوم باور نمی کنم.

۲- این ضرب المثل را درباره شخصی به کار می برند که بسیار دروغگوست و به این کار زشت نیز شناخته شده است. به همین دلیل کسی حرف های او را باور نمی کند حتی اگر راست بگوید!

۳- این ضرب المثل اغراق در عدم باور سخنان فرد دروغگو را نشان می دهد. منظور از سفیدی ماست، امور بدیهی و پیش پا افتاده است که همه از آن باخبرند. ولی اگر فرد دروغگو از همین امور خبر بدهد، کسی به او و سخنانش بهایی نمی دهد!

بیشتر بخوانید: ریشه و کاربرد سه تا از معروف ترین ضرب المثل های ایرانی!

۴- اگر دقیق تر شویم می توان گفت این ضرب المثل را برای دشمنان نیز به کار می برند! چرا که آنها هم به بدی و خیانتکاری شناخته شده اند و همیشه باید به آنها بدبین بود! زیرا کسی که عمرش را با دروغ و دغلکاری گذرانده و این عادات زشت در وجودش نهادینه گشته، به سختی می تواند آن را کنار بگذارد مثل قماربازانی که طمع پول بیشتر، آن ها را در کارهای کثیف غوطه ور کرده است.

پس به طور کلی، این ضرب المثل را برای نشان دادن بی اعتمادی به افراد خلافکار به کار می برند.

منبع: دانشچی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3659y2

اخبار داغ