جدول نگهداری مواد غذایی در فریزر | چه غذاهایی رو میشه فریز کرد

هر غذایی رو چقدر میتونیم تو فریزر نگه داریم؟ + جدول

در این مطلب قدم به قدم همراه ما باشید تا به شما بگوییم نحوه صحیح فریز کردن غذاهای پخته چیست.
1403/06/26 18:15
هر غذایی رو چقدر میتونیم تو فریزر نگه داریم؟ + جدول

انجماد یا همان فریز کردن یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نگهداری مواد غذایی است. برخلاف کنسرو، فریز کردن غذاها را استریل نمی‌کند. با این حال، رشد میکروارگانیسم‌ها و تغییرات شیمیایی که روی غذاها تأثیر می‌گذارند را کند می‌کند. محصولات غذایی تازه حاوی آنزیم‌هایی هستند که به رسیدن آن‌ها کمک می کنند، اما این فرآیند در نهایت باعث پوسیدگی غذا نیز می‌شود و البته این آنزیم‌ها باعث از بین رفتن مواد مغذی و رنگ و همچنین تغییر طعم می‌شوند. فریز کردن باعث کاهش فعالیت این آنزیم‌ها می‌شود.

اگر نتوانید تمام غذای خود را تمام کنید، غذای اضافی شما نباید هدر برود. اگر می‌خواهید غذاهای مختلف را فریز کنید، باید حتما بدانید که ممکن است بین فریز کردن مواد غذایی مختلف تفاوت‌هایی وجود داشته باشد که باید در نظر داشته باشید. غذاهای منجمد به همان اندازه مغذی هستند و از فریز کردن بامیه خورشتی، تا فریز کردن اسفناج و فریز کردن رب خانگی و حتی فریز کردن پیاز داغ همه و همه می‌توانید استفاده کنید تا اضافه مواد غذایی و غذای خود را به راحتی در فریزر منجمد کرده و بعدا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۳ روش اصولی برای فریز کردن لوبیا سبز که هر خانومی باید بلد باشه!

فریز کردن غذاهای پخته

مدت زمان نگهداری غذاهای پخته در فریزر

نوع غذا زمان توصیه شده برای نگهداری غذا در فریزر
گوشت پخته شده ۲ تا ۳ ماه
مرغ پخته شده ۴ ماه
گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس، ژامبون و کالباس ۱ تا ۲ ماه
گوشت پخته شده ماکیان ۴ ماه
ناگت مرغ ۱ تا ۳ ماه
غذاهایی مانند لازانیا، پیتزا، پای و غیره ۳ تا ۴ ماه
سوپ، خورش، تاس کباب و کاسرول ۲ تا ۳ ماه
کیک و سایر محصولات پخته شده بدون بستنی مانند خمیر کوکی ۶ تا ۸ ماه
نان تا ۳ ماه
دانه خوراکی و آجیل ۱ سال
آرد ۲ سال
پنیر ۶ ماه
کره  ۱ سال
سفیده تخم مرغ ۹ تا ۱۲ ماه
موز  ۳ تا ۵ ماه

نکته: فریز کردن برنج پخته توصیه نمی‌شود. 

برای اطمینان از بهترین کیفیت، باید مواد غذایی خود را با در نظر گرفتن این نکات فریز کنید:

  1. همه غذاها را قبل از فریز کردن سرد کنید: اجازه دهید غذا کاملا خنک شود. قرار دادن غذای گرم در فریزر می‌تواند باعث آب شدن سایر غذاهای شما شود. تقسیم غذا به قطعات کوچک‌تر می‌تواند فرآیند خنک شدن را تسریع کند.
  2. غذای خود را به اندازه مقدار غذایی که در یک وعده استفاده می‌شود بسته بندی کنید: وقتی برای یک خانواده سه نفره، یک خورش ۸ نفره را فریز می‌کنید فقط مواد غذایی را تلف می‌کنید.
  3. تا حد امکان هوا را از بسته بندی خارج کنید: اگر غذای خود را خوب بسته بندی نکنید، ممکن است در فریزر سوخته شود. این مسئله به این معنی است که آب از غذا خارج می‌شود و غذای شما کم آب می شود. در حالی که این بر کیفیت غذا تأثیر می‌گذارد، اما خوردن آن همچنان بی خطر خواهد بود.
  4. بسته‌های خود را با نوع غذا، مقدار و تاریخ برچسب بزنید: اگر غذاها را برچسب نزنید، ممکن است وقتی بعدا به فریزر سر بزنید نتوانید بفهمید غذاها چه هستند. پیشنهاد می‌کنیم یک برچسب آبی برای غذاهای خام و یک نشانگر قرمز برای غذاهای پخته شده بخرید. 
  5. غذاها را دور از در فریزر نگه دارید: غذاهایی که در معرض خطر آلودگی به بیماری‌های ناشی از غذا هستند، مانند گوشت‌ها، در نزدیکی پشت فریزر، جایی که درجه حرارت ثابت‌تر است، نگهداری کنید.
  6. تاریخ مصرف را بررسی کنید: هیچ غذایی را پس از گذشتن “تاریخ مصرف” فریز نکنید، زیرا خوردن آن‌ها قطعا بی خطر نخواهد بود.
  7. اجازه ندهید یخ در فریزر جمع شود: فریزر یخی یک فریزر ناکارآمد است، بنابراین مطمئن شوید که در صورت جمع شدن یخ، فریزر خود را یخ زدایی کنید. نگران غذاها نباشید؛ در حالی که فریزر یخ‌زدایی می‌شود، بیشتر غذاها برای چند ساعت در یخچال یخ زده باقی می‌مانند.
  8. اگر شک دارید، غذا را دور بریزید: فریز کردن باکتری‌ها را از بین نمی‌برد. اگر مطمئن نیستید که چه مدت غذای شما یخ زده است یا کمی شک دارید، ریسک نکنید.

بیشتر بخوانید: هرچی روش فریز کردن انجام میدادی بریز دور و فقط با این روش حبوبات رو فریز کن!

نکات تکمیلی لازم برای فریز کردن مواد غذایی پخته

  1. فریزر خود را در دمای ۰ درجه فارنهایت یا کمتر نگه دارید. بهترین دما ۱۸- درجه سانتی‌گراد است. 
  2. برای داشتن یک فریزر کم مصرف، آن را حداقل ¾ پر نگه دارید.
  3. مقدار زیادی غذای منجمد نشده را یکباره به فریزر اضافه نکنید. این کار باعث کاهش سرعت انجماد می‌شود. 
  4. بسته‌های مواد غذایی منجمد نشده را خیلی محکم بسته بندی نکنید. اجازه دهید مقداری هوا بین آنها گردش کند. بعد از اینکه یخ زدند، می‌توانید آن‌ها را روی هم قرار دهید
  5. حتما از ظروف یا مواد ایمن فریزر استفاده کنید. پلاستیک و آلومینیوم انتخاب‌های خوبی هستند، اما فقط در صورتی از شیشه استفاده کنید که برای استفاده در فریزر به بازار عرضه شده باشد و مخصوص انجماد باشند. ظروف و بسته بندی‌های طراحی شده برای فریزر به اندازه کافی ضخیم هستند که رطوبت را در داخل و بوی فریزر را از بین ببرند. نایلون‌های عادی حتی اگر دو تا باشند به اندازه کافی دوام ندارند تا در برابر سرمای شدید مقاومت کنند.

منبع : ستاره




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3qdxra

اخبار داغ