رژیم غذایی کم کاری تیروئید | بهترین غذاها برای کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید داری؟! از این مواد غذایی بیشتر استفاده کن!

رژیم غذایی کم کاری تیروئید تنوع خیلی زیادی دارن که اگه شما این بیماری رو دارین باید این رژیم غذایی رو تو برنامه روزانتون داشته باشین!
کم کاری تیروئید داری؟! از این مواد غذایی بیشتر استفاده کن!

با رژیم غذایی کم کاری تیرویید بهتر می‌تونین این بیماری رو کنترل کرده و اون را مرحله به مرحله درمان کنین. حالا این رژیم غذایی کم کاری تیرویید شامل چه غذاهایی هست؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با رژیم غذایی کم کاری تیرویید آشنا می کنیم!

ویتامین ها و املاح معدنی مهم در کم کاری تیروئید

1- کلسیم

برخی از غذاهایی که کلسیم بالایی دارند می توانند جذب لووتیروکسین، یک هورمون مصنوعی که معمولا برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می شود، مهار کنند. مراقب کلسیم در مکان های غیرمنتظره مانند آنتی اسیدهای جویدنی باشید. به دلیل اثرات کلسیم، پزشکان معمولا مصرف لووتیروکسین را با معده خالی توصیه می کنند. اگر این باعث ناراحتی معده شود، ژل و فرم های مایع آن باعث کاهش تعامل با کلسیم و سایر مواد مغذی می شود.

2- ید

ید برای عملکرد تیروئید و تولید هورمون تیروکسین ضروری است. مکمل های ید برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که لووتیروکسین، نسخه مصنوعی تیروکسین مصرف می کنند، غیر ضروری هستند. اما اگر تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) دارید ، مصرف ید می تواند علائم شما را بدتر کند. کسانی که در نتیجه کمبود ید، دچار کم کاری تیروئید هستند می توانند از دریافت کافی ید در رژیم غذایی بهره مند شوند که پزشک می تواند به شما در تعیین آن کمک کند.

3- فیبر

مقادیر بیش از حد فیبر اثربخشی هورمون های تیروئید مصنوعی از جمله لووتیروکسین را مهار می کند. اگر از یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه و سبزیجات است، استفاده می کنید، مکمل های فیبر به طور کلی توصیه نمی شوند.

4- آهن

آهن یکی دیگر از مواد معدنی است که می تواند اثربخشی لووتیروکسین را کاهش دهد. قبل از افزایش مصرف آهن با پزشک خود مشورت کنید. توصیه می شود که لووتیروکسین را حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف مکمل های آهن، از جمله مولتی ویتامین با آهن، مصرف کنید.

5- سلنیوم

ماده مغذی دیگری که به سلامت تیروئید کمک می کند سلنیوم است که در لوبیا، آجیل برزیلی، تخم مرغ، ساردین و ماهی تن یافت می شود. اما مصرف بیش از حد سلنیوم چیز خوبی نیست و بنابراین مصرف مکمل ها توصیه نمی شود

6- ویتامین دی

مدت هاست که مشخص شده است که ویتامین D به تنظیم کلسیم و فسفر کمک می کند تا از سلامت استخوان ها و دندان های شما محافظت کند. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند با بیماری‌های غدد درون ریز از جمله دیابت، کم‌کاری تیروئید و بیماری هاشیموتو نیز درگیر باشد.

برخی تحقیقات ارتباط خفیفی را بین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید و سطوح پایین ویتامین D پیدا کرده اند، اما ممکن است تصادفی باشد زیرا کمبود ویتامین بسیار شایع است.

به گفته بنیاد تیروئید بریتانیا، مطالعات اولیه به مزایای بالقوه مکمل‌های ویتامین D برای شرایط تیروئید اشاره کرده‌اند، اما تحقیقات دقیق‌تری در مورد ایمنی و اثربخشی آن مورد نیاز است.

7- زینک

زینک معمولا در حبوبات (لوبیا)، گوشت گاو، مرغ و صدف‌ها یافت می‌شود و تصور می‌شود که یکی دیگر از مواد معدنی مفید برای سلامت تیروئید باشد.

از آنجایی که بهتر است ویتامین ها و مواد معدنی را از طریق غذا دریافت کنید، همیشه قبل از مصرف مکمل ها با پزشک یا داروساز مشورت کنید. مصرف بیش از دوز توصیه شده ویتامین ها می تواند مضر باشد و منجر به آزمایش خون نادرست تیروئید شود. و اگر دارویی برای کم کاری تیروئید مصرف می کنید، حتماً داخل بسته را از نظر وجود هرگونه منع مصرف بررسی کنید

غذاهای مفید در کم کاری تیروئید

1- تخم مرغ

تخم مرغ کامل یک غذای بسیار مفید است، زرده تخم مرغ حاوی ید و سلنیم است و سفیده آن پروتئین خالص است

2- گوشت

همه انواع گوشت مثل گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت مرغ و … جزو این دسته هستند.

3- غذاهای دریایی

4- سبزیجات

همه انواع سبزیجات البته سبزیجات چلیپایی باید در مقدار متوسط مصرف شوند و به صورت پخته برای مصرف بسیار بهتر هستند

5- میوه ها

همه انواع میوه ها به غیر از هلو، گلابی و توت فرنگی جزو این دسته هستند.

6- غلات و دانه های بدون گلوتن

برنج، دانه چیا، گندم سیاه، دانه کتان و ... جزو این دسته هستند.

7- لبنیات

همه انواع لبنیات مثل شیر، ماست، دوغ و … به صورت کم چرب جزو این دسته هستند.

8- نوشیدنی ها

آب و سایر نوشیدنی های بدون کافئین جزو این دسته هستند. 

منبع: درمانکده




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3wjpd2

اخبار داغ