باید و نبایدهای خوراکی های شب یلدا | باید و نبایدهای خوردنی های شب یلدا | خوردنی های ممنوع شب یلدا

شب یلدا اینارو بخوری فرداش دل دردی!

خوردنی های شب یلدا یک سری بایدها و نبایدها دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره میکنیم!
شب یلدا اینارو بخوری فرداش دل دردی!

شب یلدا از سنت های دیرین ما ایرانیان است که خانواده ها دور هم جمع می شوند و تا پاسی از شب با هم شب نشینی می کنند و تنقلات مختلفی مانند آجیل، هندوانه، انار، کدو می خورند. اما میدانستید از باید و نبایدهای خوراکی های شب یلدا مطلع هستید؟! با رعایت باید و نبایدهای خوراکی های شب یلدا غیر ممکن است مریضی به سراغ شما بیاید. با ما باشید تا شمارو با باید و نبایدهای خوراکی های شب یلدا آشنا کنیم!

1- شام را سنگین و دیر نخورید

شام را زود میل کنید چرا که خوردن شام دیروقت برابر است با خواب، سوء جذب و عدم هضم مواد غذایی که این موارد به خودی خود مشکلات عمده ای را در پی دارد . پس از خوردن شام ، شیرینی مصرف نکنید چرا که با این کار یک کالری مازاد وارد بدن می شود.

2- هندوانه و آجیل را باهم مصرف نکنید

برخلاف تصور عموم مواد غذایی بر اساس ترتیب بلعیدن در معده طبقه بندی شده و هضم می شوند، بنابراین در شب یلدا مصرف آجیل یا میوه باید یک ساعت و نیم پس از شام باشد. همچنین هندوانه و آجیل همزمان مصرف نشود.

3- غذاها را سریع نبلعید

هر لقمه غذایی حدود 30 تا 40 بار جویده شوند، کسانی که لقمه را سریع می بلعند احساس گیر کردن غذا در گلوی شان دارند و سعی می کنند با مصرف آب و نوشیدنی ها این حالت را رفع کنند در حالی که اگر هضم دهانی از طریق جویدن به خوبی انجام شود هضم در معده نیز به خوبی پیش می رود.

4- آجیل کهنه نخورید

در خرید آجیل دقت داشته باشید و از خرید آجیل های کهنه صرف نظر کنید، چرا که آجیل های کهنه حاوی آفلاتوکسین بوده که برای بدن به شدت مضر است و بر عملکرد کبد اثر سوء دارد. توصیه می شود آجیل هایی چون پسته، بادام، گردو و فندق بصورت پوست نشده خریداری شود چرا که افراد سود جود ممکن است آجیل های مانده و کهنه را به عنوان آجیل تازه به مردم بفروشند بنابراین در خرید آجیل دقت کنید و حتما قبل از خرید مغزها پوست آن را بکنید و اگر به رنگ قهوه ای تمایل داشت از خرید آن به شدت بپرهیزید.

5- این تنقلات رو زیاد نخورید

خوردن زیاد شیرینی ها، انواع کیک، شکلات ها و... در شب یلدا توصیه نمی شود. مصرف اسنک ها، چیپس، پفک و ... نیز در شب یلدا مضر است و گنجاندن این دسته از خوراکی ها به هیچ عنوان در برنامه غذایی افراد توصیه نمی شود.

6- خوردن آجیل های شور در شب یلدا ممنوع

مصرف آجیل های شور موجب افزایش چربی خون و بالا رفتن فشار خون افراد می شود. فشار خون به مرگ خاموش معروف است و با بالارفتن آن بیماران را در گیر سکته های مغزی ، قلبی و گاهی دچار مرگ می کند. بیمارانی که دچار فشار خون هستند از مصرف آجیل ها مخصوصا آجیل های شور اکیدا خود داری کنند و از انواع خام آن استفاده نمایند. مصرف آجیل به علت دارا بودن منابع غنی کالری برای سلامت افراد مفید اند اما مصرف بی رویه آن باعث چاقی و افزایش وزن می شود.

توجه: همچنین توصیه می شود که نوشیدنی‌های خوب فصل زمستان و شب یلدا مانند چای ایرانی با هل یا دارچین یا زعفران، دم‌نوش نعنا با کمی نبات، معجون شیربادام با هل و...میل شود.

توجه: دیابتی ها مواظب باشند و در شب یلدا رژیم غذایی خود را رعایت کنند و از خوردن مواد غذایی، شیرینی ها و یا میوه هایی که پزشک مصرف آن ها را برایشان ممنوع کرده، اجتناب کنند. این افراد شب یلدا مراقب سلامتی خود باشند و مخلوطی از سبزیجات را در برنامه خود بگنجانند.

منبع: نمناک




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/45d7q3

اخبار داغ