آش بادمجان | طرز تهیه آش بادنجان | مواد لازم آش بادمجان

بهترین دستور پخت برای تهیه آش بادمجان جا افتاده و لذیذ!

آش بادمجان یکی از آش های لذیذ و محلی است که در قسمت های مختلف کشور از جمله ملایر، تویسرکان و اصفهان درست می شود!
بهترین دستور پخت برای تهیه آش بادمجان جا افتاده و لذیذ!

آش بادمجان یکی از آش های خوشمزه و سنتی ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با مواد و روش های متنوعی طبخ می شود. آش بادمجان نوعی پیش غذای مناسب برای افطار در ماه مبارک رمضان است که ترکیبی از پروتئین گیاهی و حیوانی باعث غنی تر شدن و خواص بی نظیری در آن شده است. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با طرز تهیه آش بادمجان آشنا می کنیم!

مواد لازم برای تهیه آش بادمجان به روش سنتی ملایری

  • بادمجان: ۱ کیلوگرم
  • گوشت سردست: 400 گرم
  • لوبیا سفید: 100 گرم
  • لوبیا قرمز: 100 گرم
  • نخود: 100 گرم
  • بلغور گندم: 250 گرم
  • کشک: 200 گرم
  • پیاز: ۳ عدد بزرگ
  • سیر: ۴ حبه
  • نعناع خشک: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن: به اندازه کافی

بیشتر بخوانید: دستور تهیه آش ماست لذیذ و خوشمزه!

مراحل دستور پخت آش بادمجان

مرحله اول

ابتدا بلغورگندم را داخل کاسه ای می ریزیم و نخود،لوبیا سفید و لوبیا قرمز را نیز هر کدام جداگانه داخل کاسه هایی می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم از شب تا صبح یا به مدت ۶ ساعت خیس بخورند.

مرحله دوم

در صورت امکان چندین مرتبه آب آن ها را تعویض می کنیم تا هم خیس بخورند و هم نفخ آن ها از بین برودبلغور را داخل صافی می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه ای بزرگ که برای پخت آش تدارک دیده ایم می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله سوم

حالا ۸ لیوان آب به آن می افزاییم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا به مرور زمان بلغور بپزد و گه گاه آن را هم می زنیم تا ته نگیرد و درب قابلمه را نیم باز می گذاریم تا سر نرود.

مرحله چهارم

در این مرحله نخود را نیز داخل صافی می ریزیم و می شوییم و یعد در قابلمه ای کوچک می ریزیم و تا دو بند انگشت آب روی سطح آن می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا بپزد.همین طور لوبیا سفید و قرمز را نیز در صافی می ریزیم.

بیشتر بخوانید: آش آبغوره؛ شام لذیذ و یه چربی سوز قوی! + طرز تهیه

مرحله پنجم

سپس لوبیا قرمز و سفید را می شوییم و داخل قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس به اندازه ای آب اضافه می کنیم که تا ۲ الی ۳ بند انگشت بالای لوبیاها آب باشد. در ادامه اجازه می دهیم لوبیاها کاملا مغز پخت شوند.

مرحله ششم

سپس ۱ عدد از پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته به صورت نگینی خرد می کنیم.قابلمه ای را روی شعله قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و حرارت را ملایم می کنیم و پیازها را داخل قابلمه می ریزیم و کمی تفت می دهیم و گوشت را به آن می افزاییم.

مرحله هفتم

مجددا تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و بعد ۲ لیوان آب به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و کمی حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا کاملا گوشت پخته شود.

مرحله هشتم

بادمجان ها را پوست می گیریم و می شوییم و داخل آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود.(می توانید روی بادمجان ها نمک بپاشید و داخل سینی قرار بدهید تا به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنند و تلخی آن ها خارج شود و بعد با دستمال تمیز روی آن ها را خشک کنید )

مرحله نهم

سپس تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و داخل آن روغن می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود و بادمجان ها را از وسط نصف می کنیم و در تابه می چینیم تا سرخ شوند، سپس روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود.

مرحله دهم

در این مرحله بادمجان ها را پس از اینکه خنک شدند روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و با چاقو به شکل مربع های کوچک خرد می کنیم.پس از پخت گوشت، شعله را خاموش می کنیم و گوشت را از داخل قابلمه بیرون می آوریم و اجازه می دهیم تا خنک شود.

بیشتر بخوانید: آش قروت قیله؛ یه طمع متفاوت و لذیذ که جایی نخوردی! + طرز تهیه

مرحله یازدهم

سپس گوشت را ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم. نخود و لوبیاهای پخته شده را به بلغور اضافه می کنیم.پیازهای باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

حالا کمی روغن داخل آن می ریزیم و زمانیکه داغ شد نصف پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و دیگر صبر می کنیم تا سرخ و طلایی شوند.در ادامه سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و با دستمال تمیز خشک می کنیم.

مرحله سیزدهم

سپس به صورت خلالی خرد می کنیم و زمانیکه پیازها طلایی شدند داخل بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم برای تزئین روی آش و سیرها را داخل تابه می ریزیم و اجازه می دهیم تا سرخ شوند (برای از بین نرفتن خاصیت های سیر بهتر است فقط ۱ دقیقه تفت داده شود ).

مرحله چهاردهم

سپس سیرهای سرخ شده را داخل بشقابی می ریزیم و کنار قرار می دهیم. مجددا تابه را روی حرارت می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و داغ که شد باقی پیاز را داخل تابه می ریزیم و کمی زردچوبه روی پیازها می پاشیم و تفت می دهیم تا سبک شوند.

مرحله پانزدهم

سپس به مواد آش می افزاییم و همینطور سیرداغ و بادمجان های خرد شده و گوشت ریش شده را نیز اضافه می کنیم و همگی مواد را زیر و رو می کنیم تا کاملا مخلوط شوند و صبر می کنیم تا مواد آش منسجم و کشدار شود و آنوقت ۱۰۰ گرم کشک به آش می افزاییم

مرحله شانزدهم

حالا مجددا آش را مخلوط می کنیم تا کاملا مواد آش آغشته به کشک شود و ۵ دقیقه بعد طعم آش را می چشیم و اگر نیاز بود کمی نمک به آن اضافه می کنیم و حرارت را خاموش می کنیم و آش را داخل کاسه می ریزیم و با کشک باقیمانده و نعناع داغ،پیازداغ تزئین می کنیم.نوش جان

منبع: چی شی 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/45lzo2

اخبار داغ