تخت خواب در اتاق کوچک | اصول چیدمان تخت در اتاق کوچک

روش حرفه ای ها برای چیدمان تخت خواب در اتاق خواب کوچک + عکس

اگه اتاق خواب کوچیکی داری با این اصول میتونی تخت خواب رو خیلی عالی توش جا بدی و زیبا دکورش کنی.
روش حرفه ای ها برای چیدمان تخت خواب در اتاق خواب کوچک + عکس

اگر اتاق خواب کوچکی دارید؛ به احتمال زیاد پیدا کردن بهترین چیدمان تخت خواب برای اتاق کوچک شما، کمی چالش‌برانگیز است. قبل از هرچیز بیایید با این حقیقت روبه‌رو شویم که یک اتاق کوچک، ظرفیت لازم برای اجرای هر نوع چیدمانی را ندارد؛ اما با همین شرایط هم شما می‌توانید یک اتاق کوچک اما لوکس و جذاب داشته باشید. حتماً می‌پرسید چگونه؟ باید بدانید شما برای داشتن یک اتاق لوکس و دنج، نیازی به سقف‌های بلند یا متراژ زیاد ندارید. رو شاصولی چیدمان تخت خواب برای اتاق کوچک را در این مطلب خواهید خواند. با سبک زندگی همراه باشید.

چیدمان تخت خواب در اتاق کوچک

چیدمان اصولی و صحیح تخت خواب در فضای اتاق، نه تنها به شما کمک می‌کند تا دیزاین جذاب‌تر و استفاده راحت‌تری از فضای اتاق خواب داشته باشید، بلکه در آرامش و احساسات مثبتی که باید در این فضا جاری باشد نقش بسیار موثری دارد. به علاوه، اگر فضای نسبتاً وسیعی در اتاق خواب خود دارید و امکان دیزاین و چیدمان اتاق خواب مستر را دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا چند اصل مهم در چیدمان تخت در اتاق کوچک را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: تخت خواب را کجای اتاق «نباید» بذاریم؟!

اصل اول: ابعاد تخت خواب

رعایت ابعاد مناسب تخت خواب برای اندازه اتاق، امکان چیدمان بهتر و احساس راحتی برای استفاده‌ی شما از فضای خواب را فراهم می‌کند. بنابراین، قبل از خرید تخت خواب، به ابعاد اتاق و تخت خواب مناسب آن توجه کنید.

چیدن تخت خواب در اتاق کوچک

اصل دوم: کمد و میز آرایش و کنسول

در چیدمان اتاق خواب، به موقعیت مناسب میز آرایش، کمد و کنسول توجه کنید تا سایر لوازم و مبلمان راحتی به درستی جای گیرند و امکان استفاده آسان از این فضا ایجاد شود. همچنین، از فضای موجود بهینه استفاده کنید و از مبلمان اضافی که تنها فضا را شلوغ می‌کند، خودداری کنید.

 راهکارهای زیر را در نظر داشته باشید:

۱. حذف یکی از پاتختی‌ها

چیدمان اتاق خواب کوچک - حذف یکی از پاتختی‌ها

در طراحی چیدمان اتاق خواب کوچک بالا، می‌بینید که تختخواب از هر دو سو دارای فضای آزاد است؛ ولی به‌اندازه‌ی طراحی قبلی متقارن نیست. اگر یکی از پاتختی‌ها را حذف کنید، بهتر است پاتختی و دراوری که در دو سوی تختخواب قرار می‌دهید، از نظر شکل با هم جور باشند تا حس تقارن بیشتری ایجاد شود. با چنین چیدمانی، در قسمت کمد لباس نیز برای بازکردن درِ کمد فضای کافی در اختیار خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: مدل های تخت خواب دو نفره 2024

۲. حذف هر دو پاتختی

چیدمان اتاق خواب کوچک - حذف هر دو پاتختی

گاهی دیوارِ سمتی که می‌خواهید برای قراردادن تختخواب استفاده کنید، آن‌قدر کوچک است که فقط خود تخت جا می‌گیرد. در این صورت، دیگر فضایی برای پاتختی‌ها باقی نمی‌ماند. در چنین حالتی می‌توانید برای جبران نبود پاتختی، یک طاقچه در بالای سر تخت کار بگذارید. اگر زیر این طاقچه لامپ هم داشته باشد که دیگر عالی است. دراور و کمد لباس را هم می‌توانید در گوشه‌های اتاق جا دهید.

 

 

اصل چهارم: محرمیت و حفظ حریم خصوصی

دقت کنید که تخت خواب در موقعیتی قرار گیرد که حریم خصوصی شما حفظ شود و از دید داخلی و خارجی محافظت شود. اگر تخت خواب در معرض دید قرار دارد، بهبودی در چیدمان ایجاد کنید تا حریم شخصی شما مورد احترام قرار گیرد.

به علاوه، برای ظاهر جذاب و استفاده بهینه‌ی فضای اتاق خواب، به توجه به جزئیات و استفاده مناسب از مبلمان و لوازم دکوری اهمیت بدهید. با رعایت این اصول، می‌توانید چیدن تخت خواب در اتاق کوچک  را طوری انجام دهید که برای شما آرامش و خواب بهتری فراهم می‌کند. در صورت نیاز، می‌توانید از مشاوره‌های حرفه‌ای دکوراسیون و طراحان داخلی برای چیدمان بهینه‌تر اتاق خوابتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مدل های تخت خواب فانتزی؛ ایده ای جذاب برای اتاق بچه ها + عکس

چیدمان سرویس خواب دو نفره در اتاق کوچک

 

برای چیدمان سرویس خواب در اتاق کوچک، ابتدا به نوع سرویس خوابی که دارید توجه کنید. سرویس خواب سلطنتی برای اتاق های نورگیر و بزرگ مناسب است. بیابراین انتخاب سرویس خواب اسپرت گزینه ای مناسب برای اتاق کوچک است. باید به پلان اتاق خواب خود دسترسی داشته باشید. یک نقشه معماری از اتاق و دکوراسیون آن روی کاغذ طراحی کنید. در این نقشه، باید موقعیت درب، پنجره‌ها، شومینه، تخت خواب، لوازم مهم و نیز ابعاد اتاق مشخص باشد. با تهیه این پلان، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که از کجا شروع کنید.  پس از آن، به سراغ بزرگترین و اصلی‌ترین بخش سرویس خواب، یعنی تخت خواب بروید. موقعیت تخت خواب، بسیار مهم است. ایده‌های مختلفی وجود دارد؛ برای مثال می‌توانید تخت خواب را در مرکز اتاق قرار دهید؛ طوری‌که قسمت سر تخت به دیوار چسبیده باشد. پس از آن، با یک چیدمان متقارن در دو طرف تخت، فضای جذاب و زیبایی خلق کنید؛ همچنین می‌توانید از یک فرش زیبا و کوچک برای تزئین کف اتاق استفاده کنید. معمولاً یک فرش 2*3 متری برای اتاق خواب کوچک، بسیار مناسب است. این‌ها فقط گوشه‌ای از ده‌ها ایده خلاقانه چیدمان سرویس خواب در اتاق کوچک است. راز طلایی برای رسیدن به بهترین چیدمان در اتاق خواب کوچک، ذخیره‌سازی ماهرانه در اتاق است؛ این یعنی از هر یک متر اتاق، به بهترین وجه استفاده کنید. با این کار، جای بیشتری برای نگهداری لوازم شخصی و سرویس خواب خواهید داشت. قبل از آنکه روی ایده‌های بیشتر فکر کنید، بهتر است با برخی نکات مهم در زمینه چیدمان سرویس خواب آشنا شوید.

 

اصول طلایی برای چیدمان سرویس خواب در اتاق کوچک

 

در این راهنما، اصول طلایی چیدمان سرویس خواب برای یک اتاق کوچک را یاد خواهید گرفت. قرار است ترفندهایی را بررسی کنیم که با رعایت آنها بتوانید فضای کوچک خود را بزرگ‌تر جلوه دهید. با این ترفندها، حتی یک سانتی‌مترمربع از فضای اتاق هم از دست نمی‌رود.

ابعاد تشک را با دقت انتخاب کنید

 

ابعاد استاندارد تشک

 

شاید متعجب شوید؛ اما استفاده از تشک‌های بزرگ‌تر با ارتفاع زیاد، اتاق خواب کوچک شما را به جای تنگ و گرفته‌ای تبدیل می‌کند؛ بنابراین با اینکه استراحت روی تشک‌های بزرگ‌تر واقعاً حس بی‌نظیری دارد، اما وقت آن رسیده است که تشک بزرگ خود را با یک تشک کوچکتر تعویض کنید. به‌عنوان یک استاندارد کلی، بهتر است انتهای تشک تا دیوار، حدود 5 سانتی‌متر فاصله داشته باشد تا جریان هوا برقرار شود. عرض تخت خواب نیز مهم است و معمولاً عرض یک تخت خواب یک نفره، تقریباً 45 سانتی‌متر است. یکی از بهترین تخت‌خواب‌ها برای اتاق کوچک (حدوداً با ابعاد 12*12 فوت)، تخت‌های با اندازه کینگ هستند.

 

به پنجره‌ها، هوشمندانه نگاه کنید

پنجره‌هایی که تا حد زیادی مانع از عبور نور به داخل اتاق هستند، اصلاً گزینه خوبی برای اتاق خواب کوچک نیستند. بهتر است با کمک پرده‌های سفید و نازک، نور طبیعی بیشتری به اتاق دعوت کنید تا فضای اتاق خواب، کاملاً دلباز و باطراوت شود. اگر شما هم عاشق پنجره‌های اتاق خواب هستید، یک ترفند جالب برای شما درنظر گرفته‌ایم؛ شما می‌توانید از پرده‌های عمودی بلندتر استفاده کنید تا حس زیباتری به پنجره‌ها ببخشد. طول این پرده‌ها بستگی به سلیقه شما دارد و می‌تواند از کف تا سقف ادامه داشته باشد.

با رنگ‌های تیره خداحافظی کنید

رنگ‌های تیره، فضای اتاق خواب کوچک شما را خیلی کوچکتر نشان می‌دهد. رنگ‌آمیزی دیوارها به رنگ روشن، استفاده از ملافه‌های روشن و انتخاب مبلمان با خطوط ساده چند راه‌حل جذاب برای بزرگ‌تر نشان دادن اتاق خواب کوچک شما هستند. اگر ظاهر یک دیوار تیره‌تر را دوست دارید، سعی کنید از رنگ‌های سفید در کنار رنگ‌های تیره استفاده کنید که تعادل در اتاق خواب حفظ شود.

به سطح زمین نزدیک‌تر شوید

هرچقدر روی ابعاد تخت‌خواب خود، بیشتر دقت کنید، به راه‌حل بهتری برای چیدمان سرویس خواب دست پیدا می‌کنید. برای رسیدن به یک فضای زیبا و رؤیایی در اتاق خواب کوچک، تخت را به‌عنوان نقطه کانونی اصلی درنظر بگیرید؛ بنابراین با انختاب هر نوع تخت، تأثیر زیادی در اتاق خواب خواهید گذاشت. در حال حاضر، محبوبیت تخت‌های مدرن و مسطح، روبه افزایش است. این تخت‌ها، چارچوب ساده‌ای دارند و ارتفاع آن‌ها تا سطح زمین، بسیار کمتر از مدل‌های دیگر است. این ویژگی باعث می‌شود که سقف اتاف خواب شما بلندتر نشان داده شود. از سویی دیگر این نوع از تخت خواب، همانند یک دست مبل راحتی عمل می‌کند و شما می‌توانید برای نشیمن های میان روزی نیز روی تخت خواب خود حساب کنید.

از خاصیت انعکاس آینه‌ها بهره‌مند شوید

 

اتاق خواب

 

استفاده از دو آینه در دو طرف تخت خواب به‌صورت متقارن، یکی از ایده‌های جذاب برای بزرگ‌تر نشان دادن اتاق کوچک است. آینه‌ها، نور طبیعی داخل اتاق را به‌خوبی انعکاس داده و فضای دلباز و درخشانی خلق می‌کنند. یکی از بهترین انواع آینه نیز، آینه‌های قدی هستند که زاویه دید بهتری دارند. استفاده از آینه، با یک هزینه کم، چیدمان زیبایی را به شما هدیه می‌دهد.

 

6 ترفند خلاقانه برای استفاده بهینه از اتاق خواب کوچک

 

اکنون نوبت بررسی 6 ترفند خلاقانه برای چیدمان سرویس خواب در اتاق کوچک است. در ارائه این ترفندها سعی شده است که هزینه کمتری را متوجه شما کند؛ برای مثال، به‌جای استفاده از یک میز مطالعه، می‌توان از یک میز شناور تاشو روی دیوار استفاده کرد. اگر علاقه دارید که ترفندهای بیشتری یاد بگیرید؛ ادامه مقاله را از دست ندهید.

1- دیوارها، بهترین جایی که فکرش را بکنید

آیا از اهمیت دیوارها در دکوراسیون داخلی اتاق خواب، باخبرید؟ خوب است بدانید که دیوارها می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها برای نصب قفسه‌ها، کتابخانه‌ها، تلویزیون، میز مطالعه و غیره باشند. برای این کار، می‌توانید از یک تخت کشویی یا میز تاشو استفاده کنید که روی دیوار نصب می‌شود. این میزها حالت شناور دارند و خیلی راحت قابل جابه‌جایی هستند. در کنار این، می‌توانید از پرده‌ها و لامپ‌های دیوارکوب استفاده کنید. دیوارها، پتانسیل نصب کمد لباس را هم دارند؛ با این شرایط، فضای کف اتاق کاملاً آزاد شده و فضای بیشتری برای پیاده‌روی و رفت‌و‌آمد خواهید داشت.

2- در اتاق خواب، یک جزیره کوچک بسازید

هیچ‌چیزی لذت‌بخش‌تر از احساس استقلال نیست. تصور کنید در اتاق خواب کوچک خود، یک فضای دنج و مستقل‌تر داشته باشید و بتوانید لحظات آرامش‌بخشی را در آنجا سپری کنید. برای این کار، راه‌کارهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها، استفاده از یک پرده ریلی در اطراف تخت خواب است. با این کار، فضای کاربردی‌تری در اتاق خواب خواهید داشت و از فضای موجود، حداکثر استفاده را کرده‌اید. در کنار این، می‌توانید برای بهینه‌سازی بیشتر فضا، از چندین کشو در زیر تخت بهره‌مند شوید. کشوها بهترین جا برای ذخیره‌سازی لوازم شخصی و کتاب‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: مقایسه تخت خواب چوبی و فلزی با یکدیگر

چیدمان سرویس خواب در اتاق

 

3- تخت خواب را در گوشه اتاق قرار دهید

موقعیت قرارگیری تخت خواب، از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه بهترین چیدمان را داشته باشید، تخت را در گوشه اتاق قرار دهید تا فضای کف اتاق بازتر شود. این چیدمان برای اتاق‌های باریک، یک پیشنهاد بسیار جذاب است. تخت را جوری قرار دهید که سر تخت با دو دیوار در تماس باشد. گزینه بهتر این است که گوشه نزدیک به پنجره را انتخاب کنید تا نور بیشتری برای فعالیت‌های روزانه مثل مطالعه روی تخت خواب داشته باشید. 

4- لوازم خود را در سقف پنهان کنید

یکی از ایده‌های خلاقانه‌ای که در کشور ما کمتر به چشم می‌خورد، استفاده از فضای کاربردی در سقف است. سقف اتاق، به اندازه کف اتاق دارای فضا برای ذخیره‌سازی لوازم است؛ با این تفاوت که دست شما را برای دیزاین اتاق بازتر کرده و اتاق شما را تبدیل به جای بزرگ‌تری می‌کند. اگر به این ایده علاقه دارید، روی سقف یک باکس چوبی نصب کنید و برخی از لوازم کم کاربرد خود را در آنجا نگهداری کنید. باکس‌های سقفی، بهترین جا برای نگهداری از چمدان‌ها، کتاب‌های قدیمی و لوازم شخصی هستند.

5- به جای دو تخت بزرگ، یک تخت طبقاتی داشته باشید

آیا با تخت‌های طبقاتی آشنا هستید؟ به احتمال زیاد، شما هم این تخت‌ها را در اتاق‌هایی که در آن، افراد به صورت گروهی زندگی می‌کنند، دیده‌اید (مثل خوابگاه‌های دانشجویی). تخت‌های طبقاتی، بهترین جایگزین برای دو تخت یک نفره هستند؛ با این کار، حداکثر استفاده را از فضای اتاق خواهید داشت. علاوه بر این، فضای صمیمی‌تری خلق می‌کنید. با نصب پرده و یک چراغ مطالعه روی این تخت، می‌توانید فضای خود را شخصی‌سازی کنید. اگر بودجه دارید بهترین تشک تخت خواب را خریداری کنید تا فضای استراحت شما گرم و نرم باشد.

6- در انتخاب همه‌چیز، رنگ را درنظر بگیرید

هیچ رنگ مشخصی به اندازه رنگ‌های درخشان و روشن نمی‌تواند نور را منعکس کند و نور موجود را شدت بخشد. اتاق‌های تاریک و کوچک با استفاده از رنگ‌های درخشان و غنی می‌توانند نور بیشتری جذب کنند و آن حس تاریکی و افسردگی را کاهش دهند. همچنین رنگ‌های شاد و غنی باعث ایجاد یک احساس جلب توجه بیشتر در اتاق‌های کوچک می‌شود. از این رو فضای اتاق بزرگ‌تر جلوه میکند، چراکه دید و توجه ما به رنگ‌های چشمگیر جلب می‌شود تا اندازه اتاق.

علاوه بر این، متنوعتر بودن رنگ‌ها در اتاق کوچک می‌تواند جلوه بیشتری داشته باشد و باعث شود اتاق، شلوغ‌تر و پرتحرک‌تر به نظر برسد و احساس فضای بیشتری ایجاد کند. اضافه کردن بیش از یک یا دو رنگ متکی به دیوارها و اشیا نیز میتواند به فضایی شاد و پویا در طراحی داخلی اتاق کمک شایانی کند. بنابراین با استفاده از این تکنیک ساده ولی قدرتمند در طراحی داخلی، اتاق‌های شاداب و پرانرژی‌تری خواهیم داشت. 

 

منبع: سایا دکور




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/488xvl

اخبار داغ