آماده کردن گیاهان برای پاییز | نگهداری گیاهان آپارتمانی ئر پاییز

راهنمای کامل آماده‌ سازی گیاهان آپارتمانی برای پاییز!! + نکات

درست است که گیاهان آپارتمانی با سرمای پاییز و زمستان تماس مستقیم ندارند اما تغییر نور و دما و رطوبت را کاملا احساس می‌کنند. بنابراین نیاز است که آن‌ها را برای رسیدن فصل پاییز آماده کنید.
1403/06/23 12:15
راهنمای کامل آماده‌ سازی گیاهان آپارتمانی برای پاییز!! + نکات

گیاهان آپارتمانی خانه‌ی شما را به گونه‌ای زیبا می‌کنند که هیچ وسیله تزئینی‌ای قادر به انجام آن نیست. آن‌ها با لطافت و زیبایی طبیعی خود به فضا گرما می‌بخشند، حالتان را خوب می‌کنند و هوا را تازه نگه می‌دارند. اگرچه گیاهان آپارتمانی از نوسانات شدید دمای بیرون در امان هستند، اما تغییر فصل بر آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

در واقع گیاهان آپارتمانی با کاهش نور، رطوبت و دما در آغاز فصل پاییز دوره‌ی خواب خود را آغاز می‌کنند. گیاهان حتی به کوچکترین تغییرات محیطی هم حساس هستند. اما چگونه می‌توانیم گیاهان آپارتمانی‌مان را برای پاییز آماده کنیم تا در طول دوره خواب نیز سالم و شاداب بمانند؟ در این مطلب از نکاتی را برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز بیان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ۱۰ توصیه برای جلوگیری از قارچی شدن گیاهان آپارتمانی

چرا گیاهان به خواب می‌روند؟

گیاهان در طول سال چرخه‌های رشد و خواب را تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که چمن در تابستان به سرعت رشد می‌کند، اما در زمستان کوتاه می‌ماند. رطوبت کم، دمای پایین و نور کمتر گیاهان را به دوره‌ی خواب می‌برد. در این دوره گیاه به جای رشد، تمرکز خود را بر حفظ بقا می‌گذارد. در طبیعت دوره‌ی خواب با آماده کردن گیاه برای زندگی در دماهای سرد، خاک خشک و کمبود مواد مغذی، بقای آن را تضمین می‌کند. گیاهان در طول دوره‌ی خواب فعالیت خود را به حداقل رسانده و انرژی خود را برای فصل رشد ذخیره می‌کنند.

اگرچه گیاهان آپارتمانی در معرض عوامل سخت محیطی قرار ندارند، اما تغییر فصل برای آن‌ها هم دشوار است. اما نباید بابت این موضوع نگران باشید چون شما می‌توانید با رعایت چند نکته‌ی ساده به سلامت و شادابی گیاهان خود در طول پاییز و زمستان کمک کنید. تغییر در عادت‌های رشد به این معنا نیست که گیاه شما در حال مرگ است. بلکه به این معناست که شما باید روش‌های مراقبت از گیاه را با توجه به شرایط جدید تنظیم کنید.

برنامه‌ی آبیاری را تغییر دهید

آبیاری بیش از حد یکی از بزرگترین مشکلاتی است که گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان با آن مواجه هستند. زمانی که نیاز گیاه به آب کاهش پیدا می‌کند، آبیاری زیاد به راحتی می‌تواند به گیاه آسیب بزند. برای تطبیق نیازهای گیاه با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا، باید فاصله‌ی بین آبیاری‌ها را افزایش دهید. این کار به گیاه علامت می‌دهد که زمان شروع دوره‌ی خواب فرا رسیده است. اگرچه ممکن است خشک ماندن خاک نسبت به تابستان کمی نگران کننده به نظر برسد، اما به گیاه کمک می‌کند تا در شرایط مناسبی برای فصل پاییز و زمستان قرار گیرد. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از رطوبت سنج خاک استفاده کنید تا رطوبت خاک را در حد مطلوب برای گیاه نگه دارید.

در عین حال، همیشه مراقب گیاه خود باشید تا در صورت کمبود آب پژمرده نشود. مراقب باشید که به طور ناگهانی مقدار زیادی آب به گیاه ندهید. به جای آن، به تدریج مقدار آب را کاهش دهید تا گیاه بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد.

نور کافی برای گیاهان فراهم کنید

در فصل پاییز و زمستان طول روزها کوتاهتر می‌شود. بنابراین مهم است که گیاهان خود را به اتاقی منتقل کنید که نور خورشید بیشتری دریافت کنند. سعی کنید گیاهان خود را در نزدیکی پنجره‌های جنوبی قرار دهید، چون این پنجره‌ها در طول روز بیشترین نور خورشید را دریافت می‌کنند. اگر پنجره‌ی جنوبی ندارید، از پنجره‌های شرقی استفاده کنید که در صبح و عصر نور خوبی دارند. سپس گیاه خود را برای استفاده از نور مصنوعی، در غروب به محلی با نور مناسب منتقل کنید. همچنین می‌توانید از چراغ‌های رشد گیاه هم استفاده کنید.

این نکته را هم فراموش نکنید که اگرچه قرار دادن گیاهان در نزدیکی پنجره برای استفاده از نور خورشید مناسب است، اما از قرار دادن آن‌ها در معرض وزش مستقیم باد خودداری کنید. مثلا از قرار دادن گیاه روی طاقچه‌ی پنجره خودداری کنید، چون این مکان‌ها در زمستان نوسانات دمایی زیادی دارند. به جای آن، گیاهان را با فاصله از پنجره قرار دهید تا هم از نور استفاده کنند و هم در معرض وزش مستقیم باد سرد قرار نگیرند.

بیشتر بخوانید: علت سفیدک زدن گیاهان آپارتمانی چیه؟

کوددهی را متوقف کنید

گیاهان در طول دوره‌ی خواب به کود نیازی ندارند. با این حال نباید به طور ناگهانی کوددهی به گیاهان را قطع کنید چون به آن عادت دارند و توقف آن، باعث ایجاد شوک در گیاه می‌شود. به جای آن، به تدریج مقدار کود را کاهش دهید تا گیاه به طور کامل از آن بی‌نیاز شود. در اواخر تابستان، مقدار کود را به نصف کاهش دهید و سپس هر ماه مقدار آن را به نصف برسانید. در نهایت، می‌توانید کوددهی را به طور کامل متوقف کنید تا فصل رشد مجدد فرا برسد.

مراقب حشرات باشید

گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز مستعد درگیری به حشرات هستند، به خصوص اگر آن‌ها را از فضای باز به داخل خانه منتقل کنید. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات ناشی از حشرات، بررسی دقیق گیاهان قبل از ورود به خانه و از بین بردن حشرات است. این کار از شیوع آفاتی که می‌تواند سلامت گیاه شما را به خطر بیندازد، جلوگیری می‌کند. فصل پاییز، فصل تخم‌گذاری و تکثیر بسیاری از حشرات گیاهی است. در واقع حتی گیاهانی که هرگز در فضای باز نبوده‌اند هم ممکن است دچار این مشکل شوند.

اما چگونه می‌توان از مشکلات ناشی از حشرات گیاهی جلوگیری کرد؟ برای شروع، برگ‌ها و خاک گیاه را به دقت بررسی کنید تا هرگونه حشره‌ای را پیدا کنید. پس از یافتن حشرات، آن‌ها را با یک پارچه‌ی مرطوب پاک کنید یا با اسپری آب از گیاه دور کنید. همچنین می‌توانید از یک گوش پاک کن آغشته به الکل یا روغن گیاهی برای از بین بردن حشرات استفاده کنید. در فروشگاه‌های گل و گیاه، محلول‌های ویژه‌ای برای مقابله با حشرات خاک پیدا می‌شود. استفاده از این محلول‌های حرفه‌ای می‌تواند خیال شما را از بابت سلامت گیاه راحت کند.

از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

سیستم‌های گرمایشی رطوبت هوا را به شدت کاهش می‌دهند و گیاهان شما رطوبتی را که در بهار و تابستان به آن عادت داشته‌انند، دریافت نمی‌کنند. برای جبران این کمبود و تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان، یک دستگاه رطوبت ساز را در اتاقی که گیاهان در آن قرار دارند نصب کنید. این کار به گیاهان کمک می‌کند تا رطوبت مورد نیاز خود را دریافت کرده و از خشک شدن برگ‌های جدید جلوگیری شود. همچنین استفاده از رطوبت ساز برای سلامت شما هم مفید است، چون رطوبت بالاتر از انتقال ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. اگر گیاهان حساسی دارید، می‌توانید برای آن از گلخانه‌های داخلی هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی قاتل مونوکسید کربن رو بشناسین + عکس

مرور کلی

درست است که گیاهان آپارتمانی با سرمای پاییز و زمستان تماس مستقیم ندارند اما تغییر نور و دما و رطوبت را کاملا احساس می‌کنند. بنابراین نیاز است که آن‌ها را برای رسیدن فصل پاییز آماده کنید. در این مطلب چند راهکار ساده اما بسیار کاربردی برای آماده‌سازی گیاهان آپارتمانی و استقبال از پاییز را به شما آموزش دادیم.

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/48q5ra

اخبار داغ