علت قارچی شدن گیاهان | رفع قارچ گیاهان آپارتمانی | قارچ گرفتگی گیاهان

10 توصیه مهم برای جلوگیری از قارچی شدن گیاهان آپارتمانی!

در ادامه همراه ما باشید تا توصیه هایی راجع به جلوگیری از قارچی شدن گیاهان آپارتمانی را، با شما به اشتراک بگذاریم.
10 توصیه مهم برای جلوگیری از قارچی شدن گیاهان آپارتمانی!

در این نوشتار به بررسی مساله قارچی شدن گیاهان آپارتمانی + ۱۰ توصیه برای جلوگیری ازبیماری در گیاهان پرداخته ایم. قارچی شدن گیاهان آپارتمانی  زمانی اتفاق می افتد که خاک و گلدان دارای هاگ ها و اسپورهای قارچ یا عامل بیماری زا باشدو یا از طریق هوا وارد ساختمان سلولی گیاه شود. دلیل اصلی قارچی شدن گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش از حد گیاه و عدم جریان هوا در فضای نگهداری گیاه است. قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب،رشد بهتری دارند.

توصیه های کلی در خصوص قارچ نگرفتن در گیاهان

بیشتر بخوانید: علت به وجود آمدن لکه سیاه روی برگ گیاهان آپارتمانی چیه؟

۱. انتخاب گیاهان سالم

 هنگام خرید گیاهان جدید، مطمئن شوید که آنها بیمار نیستند و علائم بیماری نیز، ندارند. این نکته پیشگیرانه مهمی در عدم قارچ گرفتگی گیاهان شما می‌باشد.

۲. استفاده از خاک و ظرف‌های تمیز

 قبل از کاشت گیاهان جدید، مطمئن شوید که خاک و ظرف‌ها تمیز و ضدعفونی شده باشند. می‌توانید با شستشوی گلدان یا اسپری قارچ کش به خاک و بدنه گلدان، از سلامت گلدان و خاک اطمینان حاصل کنید. هرچند توصیه من بر این است که خودتان انواع خاک مناسب را تهیه و آنرا میکس کنید، یا از خاک مناسب بسته بندی شده استفاده کنید تا با اسپری قارچ کش برروی خاک، میکروارگانیسم های مفید خاک را از بین نبرید.

۳. مراقبت منظم

 مراقبت منظم از گیاهان شامل آبیاری مناسب، تغذیه گیاهان به موقع، هرس و از بین بردن اجزای خشک و آلوده می‌شود.

۴. تهویه مناسب

 اطمینان حاصل کنید که، گیاهان به تهویه مناسب و تداوم جریان هوای تازه دسترسی دارند. این نکته هم در عدم  قارچ گرفتگی گیاهان بسیار حائز اهمیت است.

۵. اجتناب از بیماری‌زاها

 جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌زاها به گیاهان با محافظت‌های فیزیکی (مانند استفاده از پارچه محافظ یا شید) به بیمار نشدن گیاه، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت سفیدک زدن گیاهان آپارتمانی چیه؟

۶. قرار دادن گیاهان به فاصله مناسب

گیاهان را در فاصله مناسبی از هم قرار دهید تا جریان هوا مناسبی داشته باشند و از انتقال بیماری‌ها به یکدیگر جلوگیری شود. اینگونه نیز، قارچ گرفتگی گیاهان شما به حداقل می‌رسد.

۷. تعویض خاک

 به‌صورت دوره‌ای خاک گلدان‌ها را تعویض کنید تا از گسترش میکروب‌ها و بیماری‌زاها،جلوگیری شود. این نکته شاید مهمترین مبحث پس از آبیاری در قارچ گرفتگی گیاهان می‌باشد که باید حتما رعایت شود چون خاک قلب گیاه هست. به نظر من، گیاهان آپارتمانی هرسال باید خاکشان تعویض گردد.

۸. استفاده از کودهای آلی

 استفاده از کودهای آلی می‌تواند سلامت گیاهان را تضمین کند و مقاومت آنها در برابر بیماری‌ها، افزایش دهد.

۹. تنظیم نور و دما

اطمینان حاصل کنیدکه، گیاهان به نور و دمای مناسب برای رشد خود دسترسی دارند.

۱۰. مراقبت از زخم‌های هرس

 هنگام ضربه خوردن به گیاه یا تغییر شرایط فیزیکی گیاهان و یا هرس، از ورود عفونت به زخم‌ها جلوگیری کنید. برای این‌کار می‌توانید از چسب هرس و قارچ کش بردوفیکس به صورت ۵ یا در در ۱۰۰۰، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دلایلی که باعث سوراخ شدن برگ گیاهان آپارتمانی میشه

۱۰. مراقبت از زخم‌های هرس

 هنگام ضربه خوردن به گیاه یا تغییر شرایط فیزیکی گیاهان و یا هرس، از ورود عفونت به زخم‌ها جلوگیری کنید. برای این‌کار می‌توانید از چسب هرس و قارچ کش بردوفیکس به صورت ۵ یا در در ۱۰۰۰، استفاده کنید.




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3qazm8

اخبار داغ