علت سیاه شدن گیاهان آپارتمانی | روش از بین بردن لکه سیاه گیاهان آپارتمانی

علت به وجود آمدن لکه سیاه روی برگ گیاهان آپارتمانی چیه؟

در ادامه، چند علت سیاه شدن برگ گل و گیاهان آپارتمانی و راه‌حل‌ های مقابله با این مشکل را توضیح خواهیم داد.
علت به وجود آمدن لکه سیاه روی برگ گیاهان آپارتمانی چیه؟

وجود لکه سیاه روی گیاهان آپارتمانی مشکلی است که بیشتر افرادی که از گل و گیاه آپارتمانی خود نگه‌داری می‌کنند، با آن مواجه می‌شوند. این لکه‌ها علاوه‌بر اینکه ظاهر گیاهان آپارتمانی  را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، باعث بیماری گیاهان آپارتمانی شده و حتی در موارد منجر به نابودی گیاه می‌شوند. دلایل مختلفی برای بروز این لکه‌ها وجود دارد که جهت درمان به ‌وقع و پیشگیری از بروز این لکه‌ها باید با این دلایل آشنایی داشته باشید.

۱. آبیاری بیش از اندازه

نیاز آبی گیاهان مختلف، متفاوت است ،اما همه گیاهان به حجم مشخصی آب نیاز دارند و درصورتی‌که آبیاری بیشتر از مقدار نیاز گیاه باشد، مشکلاتی برای آن به‌وجود می‌آورد که یکی از این مشکلات بروز لکه‌های سیاه در سطح برگ‌ها است. آبیاری مکرر گیاه و غرقابی کردن خاک موجب پوسیدگی ریشه می‌شود و در اثر این پوسیدگی لکه‌های سیاهی روی گیاه ایجاد می‌شوند که نشان از تجزیه ریشه‌ها و از بین رفتن آن‌ها دارند. برای جلوگیری از این مشکل ابتدا باید یک برنامه منظم برای آبیاری گیاه مشخص کرد و آبیاری را تنها طبق آن برنامه انجام داد. به‌علاوه تعویض خاک گیاه و قرار دادن آن در خاکی با زهکشی مناسب که آب را در خود نگه نداشته و مازاد آن را از گلدان خارج کند نیز به پیشگیری از این مشکل کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت سفیدک زدن گیاهان آپارتمانی چیه؟

۲. عفونت‌های قارچی

عفونت‌های قارچی یا باکتریایی از شایع‌ترین دلایل بروز لکه سیاه روی گیاه آپارتمانی هستند. این عوامل بیماری‌زا که در اصطلاح به آن‌ها پاتوژن گفته می‌شود، به‌خصوص زمانی که گیاه در محیطی گرم و مرطوب قرار داشته باشد، سریع‌تر عمل می‌کنند و باعث از بین رفتن گیاه می‌شوند. باکتری‌ها و ویروس‌ها از بافت داخلی گیاه تغذیه می‌کنند و این امر موجب ضعیف شدن گیاه و بروز لکه‌های سیاه روی آن می‌شود. به‌منظور جلوگیری از بروز این لکه‌ها باید به گردش هوا در اطراف گیاه توجه کرد و گیاهان را در فاصله مناسب از هم قرار داد. به‌علاوه، درصورتی‌که گیاهی نشانه بیماری دارد باید آن را از دیگر گیاهان جدا کرد که نزدیکی آن به سایر گیاهان باعث انتقال ویروس و باکتری نشود.

۳. کمبود نور

نور یکی از فاکتورهای مهم در نگه‌داری از گیاهان آپارتمانی است. بیشتر گیاهانی که در آپارتمان قابل نگه‌داری هستند به نور غیر مستقیم نیاز دارند. درصورتی‌که گلدان در محیطی که نور کافی در آن وجود نداشته باشد، قرار گیرد احتمال بروز لکه‌های سیاه روی برگ‌های آن وجود دارد. گیاهانی که نور کافی دریافت نمی‌کنند معمولا دچار استرس می‌شوند و این استرس نیز به ضعیف شدن گیاه منجر می‌شود که درنهایت، عامل بروز لکه‌های سیاه روی برگ‌های آن است. برای جلوگیری از این مشکل باید گیاهان را متناسب با نیاز آن‌ها به نور، در محل مناسب قرار داد یا با استفاده از لامپ‌های مخصوص، نیاز نوری گیاه را برطرف کرد.

۴. آفات

دستی که گیاه دارای لکه سیاه را گرفته

از دیگر دلایل بروز لکه سیاه روی گیاه می‌توان به آفات اشاره کرد. آفات مختلفی وجود دارند که حمله آن‌ها به گیاه باعث بروز لکه‌های سیاه روی برگ‌ها می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید: دلایلی که باعث سوراخ شدن برگ گیاهان آپارتمانی میشه

  • شته‌ها: یکی از اصلی‌ترین آفات گیاهان آپارتمانی که باعث بیماری انواع گیاهان شده و درصورت عدم اقدام به‌موقع برای برطرف کردن آن‌ها به نابودی گیاه منجر می‌شوند، شته‌ها هستند. شته‌ها به‌طور ناگهانی به گیاه حمله می‌کنند و دور برگ‌ها، ساقه و… تجمع پیدا کرده و به مرور، باعث نابودی بخش‌های مختلف می‌شوند. با حمله شته‌ها ابتدا لکه‌های سیاهی روی برگ‌ها ظاهر می‌شود و سپس سطح برگ و ساقه دچار کپک می‌شود که شهد دفع شده از بدن شته‌ها است.
  • حشرات ریز سیاه: حشرات ریز سیاه که معمولا حشرات پولک‌دار هستند از دیگر انواع آفات آسیب‌زننده به گیاه بوده و علت سیاه شدن برگ گل و گیاه نیز هستند. این حشرات علاوه‌بر ایجاد لکه روی برگ‌ها که به‌صورت کپک‌های سیاه ایجاد می‌شود باعث سوراخ شدن برگ‌ها هم می‌شوند. درصورت عدم اقدام به‌موقع برای رفع این حشرات، خیلی زود گسترش پیدا کرده و تمام گیاه را درگیر می‌کنند. شما می‌توانید از سرکه برای پشه سیاه گلدان استفاده کنید.
  • تارتنچه‌ها: این حشرات شبیه به عنکبوت هستند و با ایجاد تار و لکه در بخش‌های مختلف گیاه حضور خود در گلدان را اعلام می‌کنند.

برای مقابله با آفات عامل بیماری ابتدا باید گیاه بیمار را از گیاهان سالم جدا کرد؛ سپس باید نوع آفت را بررسی کرد و بعد از تشخیص دقیق، آفت‌کش مناسب را تهیه کرد. استفاده منظم از آفت‌کش و توجه به نیازها و شرایط نگه‌داری گیاه درنهایت، موجب از بین رفتن آفات و نجات گیاه می‌شود.

۵. کمبود مواد غذایی

خاک فقیر که مواد مغذی لازم را به گیاه نرساند نیز می‌تواند علت بروز لکه سیاه روی برگ گیاهان آپارتمانی باشد. به‌منظور جلوگیری از این مشکل باید طبق یک برنامه زمانی مشخص، گیاه را با کود مناسب تغذیه کرد. دقت کنید که کوددهی بیش‌ از اندازه مانند آبیاری زیاد، باعث آسیب به گیاه می‌شود و این کار هم باید با دقت و توجه به نیاز گیاه انجام شود.

بیشتر بخوانید: علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی چیه؟

سوالات متداول درباره لکه سیاه روی گیاه

لکه های سیاه روی گیاهان را چگونه درمان کنیم؟

نحوه کنترل لکه سیاه: پس از ایجاد شدن لکه سیاه، تنها راه کنترل بیماری و جلوگیری از گسترش آن، قارچ‌کش موثر است.

چرا گیاه من لکه های سیاه دارد؟

این دلایل می تواند شامل باد سرد همراه با آب زیاد، آفتاب سوختگی به دلیل قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد، آبیاری بیش از حد، فقدان زهکشی، شرایط روشنایی ناکافی یا زیرآبی باشد.

منبع: بوتانیک




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3z9een

اخبار داغ