زمان مصرف ویتامین | مصرف ویتامین | زمان خوردن ویتامین سی | ویتامین

هر ویتامین رو چه زمانی بخورم که اثرش بیشتر بشه؟!

با اینکه فواید ویتامین‌ ها شناخته شده هستن، اما مهم اینه که بهترین زمان مصرف ویتامین ها رو بدونین تا اثربخشی رو به حداکثر برسونین!
هر ویتامین رو چه زمانی بخورم که اثرش بیشتر بشه؟!

بیشتر ویتامین ها و مکمل های غذایی به شکل شربت یا قرص در بازار موجود هستند و هر کدام دستورالعمل جداگانه‌ ای برای مصرف دارند؛ بنابراین لازم است بهترین زمان مصرف ویتامین ها را بدانیم تا بهتر جذب بدن مان شوند، در واقع باید زمان مصرف ویتامین ها را رعایت کنیم تا ماکزیمم تاثیر خود را برجای بگذارد. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با زمان مصرف ویتامین ها آشنا می کنیم!

زمان درست مصرف ویتامین دی

نقش مهم ویتامین دی در بدن به ویژه تاثیر آن بر روی استخوان ها و نقشش در جذب کلسیم بر هیچ کس پوشیده نیست.ویتامین D را باید در روز مصرف کرد و بیشتر این مکمل ها باید همراه با وعده های غذایی یا میان وعده های حاوی چربی مصرف شوند تا از جذب بهینه آن اطمینان حاصل شود. اما مقدار و زمان مصرف مکمل آن بستگی به دلیل تجویز آن دارد. این ویتامین را همراه با داروی ضد اسید معده مصرف نکنید. ۳نوع قرص ویتامین دی تجویز می شود که شامل موارد زیر است:

۱.قرص ویتامین دی ۱۰۰۰ که مصرف آن روزانه است.

۲.قرص ویتامین دی ۲۰۰۰ را در صورتی که ویتامین بدن شما در محدوده طبیعی است یک روز در میان مصرف کنید.

۳.قرص ویتامین دی ۵۰۰۰ در صورتی که ویتامین بدنتان طبیعی است ماهی یک بار در زمان مشخص و در صورتی که ویتامین دی شما ناکافی است دو هفته یک بار مصرف کنید. در افرادی که نتیجه آزمایش ویتامین دی آنها deficient است یعنی فقر ویتامین دی دارند و این قرص به صورت هفته ای یکبار علاوه بر ویتامین دی تزریقی تجویز می شود. در ادامه به زمان درست مصرف سایر مکمل ها نیز اشاره می شود.

زمان درست مصرف ویتامین ای

 ویتامین ای مهم ترین ویتامین بر علیه رادیکال های آزاد است.به خاطر داشته باشید با اینکه نقش ویتامین ای در بدن مهم است و کمبود آن نادر است اما مصرف بیش از حد آن به شکل مکمل بدون تجویز پزشک می‌تواند باعث آسیب در جمعیت‌های خاصی شود. این ویتامین هم محلول در چربی است و بهتر است با وعده غذایی مصرف شود. بنابراین مکمل آن باید با تجویز پزشک و به صورت دقیق مصرف شود

زمان درست مصرف ویتامین سی

ویتامین C نقش های حیاتی زیادی در بدن شما ایفا می کند. به عنوان مثال، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و برای تقویت سیستم ایمنی، و همچنین سنتز کلاژن و انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز است.شما می توانید مکمل های ویتامین C را در هر زمانی از روز، با غذا یا بدون غذا مصرف کنید، اگرچه مصرف اسید اسکوربیک همراه با غذا می تواند به کاهش عوارض جانبی احتمالی گوارشی ناشی از اسیدیته بالای آن کمک کند. مصرف این ویتامین همراه با نوشیدنی حاوی خود ویتامین سی هم توصیه می شود.

مکمل های ویتامین سی به ۲ شکل ۵۰۰ و ۱۰۰۰ وجود دارند. مصرف قرص ۵۰۰ معمولا دو بار در روز و با فاصله است و مصرف قرص۱۰۰۰ هم یک بار در روز می باشد. طبق شرایط ذخیره این ویتامین در بدن و دستور پزشک، مقدار مصرف می‌تواند متفاوت هم باشد. مصرف قرص جوشان ویتامین سی هم برای بدن بسیار مفید است البته باید توجه کرد مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز عوارضی مثل اسهال را به همراه دارد. به یاد داشته باشید مصرف مواد غذایی دارای ویتامین سی همراه مواد غذایی دارای آهن مفید بوده و به جذب آهن کمک می‌کند مثل مصرف گوجه قرمز در کنار عدس پلو.

زمان درست مصرف ویتامین ب ۱

از آنجایی که ویتامین های گروه ب محلول در آب هستند، می توانید آنها را با یا بدون غذا و در هر زمانی از روز مصرف کنید اما بهترین زمان درست برای مصرف ویتامین ب ۱ صبح ها تا قبل ظهر است. رایج ترین مکمل این ویتامین B1-300 است که در افراد بالای ۱۲ سال روزانه یک قرص همراه و یا بعد از غذا ویا طبق تجویز دکتر مصرف می شود.

زمان درست مصرف ویتامین ب ۶

ویتامین ب ۶ را می توان در مکمل ب کمپلکس مصرف کرد البته مصرف آن به صورت قرص تک ویتامینی ب۶ یا آمپول هم ممکن است. این ویتامین برای درمان آنمی همراه با ب ۱۲ و آهن مصرف می شود. افرادی که دچار کمبود ویتامین ب ۶ هستند برای پیشگیری یا درمان آنمی ب کمپلکس مصرف می‌کنند.  برای تامین این ویتامین با صلاحدید پزشک روزانه مخصوصا قبل ظهر مصرف ۱ قرص ب کمپلکس یا تکی برای بدن کافی است.

زمان درست مصرف ویتامین ب ۱۲

در تیتر قبل به نقش این ویتامین همراه آهن و ب ۶ در پیشگیری از آنمی اشاره کردیم. مصرف این ویتامین هم مثل بقیه گروه ب بهتر است صبح ها قبل ظهر باشد البته برای برخی افراد به صورت ناشتا هم توصیه می شود، به عنوان مثال، توصیه می شود که افراد مبتلا به کمبود B12 مکمل های B12 را با معده خالی همراه با آب مصرف کنند تا جذب حداکثری را افزایش دهند. در غیر این صورت آن را با صبحانه یا ناهار میل کنید. توصیه می شود مکمل ب ۱۲ زیرزبانی را در آخرین وعده غذایی شام مصرف کنید.

زمان درست مصرف مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف مولتی‌ ویتامین‌ ها صبح و پس از صرف اولین وعده غذایی صبحانه است. اما به طور کلی به ترکیبات مولتی ویتامین ها دقت کنید اگر فقط حاوی ویتامین محلول در آب باشد مصرف آن در صورت نداشتن مشکل گوارش با معده خالی بهتر است. اما اگر فقط حاوی ویتامین محلول در چربی باشد مصرف آن با وعده غذایی روزانه توصیه می شود.

زمان درست مصرف قرص امگا ۳

امگا ۳ از جمله مواد لازم برای بدن است که بهتر است با وعده غذای اصلی خورده شود. زیرا مکمل آن نوعی روغن است پس بهتر است با غذا و معده پر مصرف شود. البته دریافت آن از ماهی های چرب هفته ای ۲ بار کامل ترین راه برای تامین این ماده مهم است. سازمانFDA به دریافت بیشتر از ۳۰۰۰ میلی گرم این ماده در روز تاکید نمی کند.

زمان درست مصرف ال کارنیتین

ال کارنیتین از مکمل های مهم کاهش وزن است. برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند دوز مصرفی خود را در طول روز به چند قسمت تقسیم کنید. می توانید یک دوز قبل از تمرین و بقیه را در طول روز بین وعده های غذایی مصرف کنید. یک دوز را نیز می توان همراه با وعده های غذایی مصرف کرد. دوز استاندارد ال-کارنیتین ۵۰۰-۲۰۰۰ میلی گرم در روز است.

برای ورزشکاران یک سازش خوب این است که دوز مورد نظر را به دو قسمت تقسیم کنید و نیمی از آن را قبل و نیمی بعد از تمرین مصرف کنند و مطمئن شوند که آن را با یک منبع کربوهیدرات همراه کنند. از آنجایی که ال کارنیتین در عضلات تجمع می یابد، مصرف آن در هر زمانی از روز مناسب است و به دلیل نیاز به کربوهیدرات برای جذب، بهتر است آن را همراه با وعده غذایی اصلی مصرف کنید.

زمان درست مصرف قرص کلسیم

نقش کلسیم در بدن به ویژه در استخوان و دندان بسیار مهم است. مصرف کلسیم در شب و با معده پر با فاصله بعد شام توصیه می شود. کلسیم سیترات را می‌توان با غذا یا بدون آن مصرف کرد اما اگر کربنات باشد حتما با غذا مصرف شود. دقت کنید باید ۲ ساعت قبل و حدود ۴ ساعت پس از آن از هیچ دارو یا مکمل دیگری استفاده نکنید تا در جذب کلسیم در بدنتان اختلالی ایجاد نشود. روزانه بیش از ۱۲۰۰ میلی گرم مصرف نکنید.

زمان درست مصرف قرص زینک

زینک از مواد مهم مورد نیاز بدن است که رو سیستم ایمنی و مخصوصا زیبایی تاثیر گذار است. بهتر است مکمل آن را همراه با غذا یا ۲ ساعت مصرف کنید. دقت کنید این مکمل را همراه مواد لبنی هرگز مصرف نکنید چون در جذبش اختلال ایجاد می‌کند. مورد دیگر کافئین است که نباید یک ساعت بعد از مصرف زینک و یک ساعت قبل از مصرف زینک، استفاده شود. خیلی فرق ندارد زمان مصرف صبح یا شب باشد در برخی منابع گفته شده همراه شام بهتر است.

زمان درست مصرف قرص منیزیم

علاوه بر کلسیم، منیزیم هم در سلامتی استخوان موثر است پس نقش منیزیم در بدن را نباید نادیده گرفت. مکمل آن را در هر زمان از روز می توان مصرف کرد. این ماده را با لبنیات مصرف نکنید.

در این مطلب به زمان درست مصرف مکمل ها اشاره شد. علائه بر مکمل های شامل ویتامین و مواد معدنی، برخی دیگر از مکمل ها از جمله داروی گیاهی آلمانی ایموپرت که به دو صورت قطره و قرص در بازار موجود است نیز بسیار موثر است. این دارو با تقویت مکانیزم فاگوسیتوز یا بیگانه خواری، نقش موثری در پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری های ویروسی تنفسی داشته و در درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی نیز نقش بسیار موثری ایفا می کند.

منبع: بیونوریکا




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4b9782

اخبار داغ