طرز تهیه حلوا سنگی | مواد لازم حلوا سنگی | حلوا سنگی گیلانی

با 3 قلم مواد و بدون روغن این حلوا سنگی خوشمزه رو درست کن + طرز تهیه

حلوا سنگی خوشمزه ترین حلوای محلیه که مربوط به استان گیلان و هست و خیلی راحت می تونین تو خون تهیه اش کنین.
1403/05/28 10:41
با 3 قلم مواد و بدون روغن این حلوا سنگی خوشمزه رو درست کن + طرز تهیه

حلوا سنگی که برای خطه گیلان می باشد و خیلی راحت است زیرا با سه قلم مواد در دسترس تهیه می شود و روغن ندارد و برای کسانی که حلوا های روغنی یا سنیگین دوست ندارند گزینه بسیار خوبی می باشد. به این حلوا دست حلوای گیلانی یا حلوا سنگی هم می گویند چون با دست باید مواد جمع شود و به صورت سنتی سنتی این حلوا را با سنگ می کوبند تا خمیر حلوا جمع شود. و آرد برنج یکی از ارکان اصلی حلوا سنگی می باشد.

مواد لازم

آرد برنج ۳ لیوان
شکر ۲ لیوان
آب ۱.۵ لیوان
آبلیمو ۱ ق مربا خوری
دارچین ۱ ق غذا خوری
پودر هل ۱/۲ ق غذا خوری
گلاب ۱/۴ پیمانه
کنجد و گردو خرد شده به مقدار لازم

 

بیشتر بخوانید: حلوا شطرنجی درست کن، جاریت دست به دهن بمونه! + طرز تهیه

طرز تهیه حلوا سنگی

مرحله اول: تفت دادن آرد

ابتدا باید آرد برنج را الک کنید و داخل یک تابه بریزید و با حرارت ملایم برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تفت دهید تا کاملا بوی خامی آرد گرفته شود و کمی تغییر رنگ دهید و هر چقدر تغییر رنگ بیشتری دهید در نتایجه حلوای شما تیره تر می شود.

مرحله دوم: تهیه شربت

وقتی آرد در حال تفت دادن است باید شربت را تهیه کنید برای این کار آب و شکر و گلاب را باهم مخلوط کنید و هم بزنید و روی حرات قرار دهید، شربت این حلوا بسیار اهیمت دارد و اگر شربت غلیظی درست کنید در نتیجه حلوای شما سفت می شود و زمانی که شربت جوشید آبلیمو را اضافه کنید و صبر کنید تا یک دقیقه بجوشد و بعد از روی حرارت بردارید و بگذارید تا شربت ولرم شود و اصلا شربت نباید سرد باشد.

مرحله سوم: افزودن شربت

در ادامه باید آرد برنج را الک کنید و داخل یک دیس بریید و دارچین و هل را اضافه کنید و هم بزنید و حالا باید شربت ولرم و آرد برنج ولرم شده را کم کم باهم ترکیب کنید، دقت کنید نباید شربت را یک باره اضافه کنید و کم کم اضافه کنید تا مثل یک خمیر جمع شود و ممکن است بسته به آردی که استفاده می کنید مقداری شربت نیز اضافه بیاید دقت کنید نباید حلوا شل باشد و اگر کمی ترک داشته اشکال ندارد.

بیشتر بخوانید: حلوای نشاسته خوشمزه ترین دسر تابستونی برای پذیرایی + طرز تهیه

مرحله چهارم: تهیه حلوای سنگی

حالا حلوا جمع شده را داخل دیس باز کنید و ترک های اضافی دور را با ورز دادن بگیرید و بعد روی حلوا کمی کنجد بو داده و گردو نگینی شده بریزید و با دست کمی فشار دهید و بعد برای ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و بعد به اندازه های دلخواه برش بزنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلوا سنگی

  1. نکته مهم اینجاست که اگر بی خوصله باشید و بخواهید خمیر سریع جمع شود و شربت بیش از اندازه به آرد بزنید نتیجه نهایی شما شل می شود بنابراین سعی کنید با ورز دادن با دست خود خمیر را جمع کنید نه اینکه به آن شربت زیادی بزنید.
  2. می توانید با سنگ یا گوش کوب فلزی به روی خمیر بزنید تا خمیر پخش شود.
  3. از آرد برنج مرغوب استفاده کنید.

منبع: پارسی دی

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4d99pj

اخبار داغ