خرما | خواص خرما | فواید خرما | خوردن خرما

با این میوه شیرین، چربی دور شکمت رو آب کن+ خواص دیگر

خرما، این میوه خوشمزه، شیرین و مقوی خواص و فواید زیادی داره که توجهات بسیار زیادی رو به خودش جلب کرده!
با این میوه شیرین، چربی دور شکمت رو آب کن+ خواص دیگر

خواص و مزایای خرما به قدری زیاد هست که شاید حتی بعد از مطالعه این مطلب هم به طور کامل در این مورد اطلاعات کافی را پیدا نکنین، خرما انواع مختلفی داره که هر کدوم در درمان و جلوگیری از بیماری ها به بدن کمک میکنن. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با خواص فوق العاده خرما آشنا می کنیم! پس همراه ما باشین.

1- خواص خرما برای یبوست

پالپ این میوه با اصلاح محدود کننده مواد معدنی که در طول یبوست رخ می دهد، باعث بهبود یبوست می شود. فیبر خرما نیز برای جلوگیری از سرطان سیستم گوارش مفید است. خوردن حداقل 20 تا 35 گرم فیبر در هر روز باعث می شود که مدفوع شما نرم باشد و مانع از این وضعیت می شود.

2- خواص خرما برای بهبود سلامت قلب

فقط تعداد کمی خرما را در روز برای بهبود سلامت قلب خود بخورید؛ آنتی اکسیدان ها در خرماها باعث جلوگیری از آترواسکلروز می شوند که اساسا باعث سخت شدن شریان ها و ایجاد لخته می شوند. این آنتی اکسیدان ها حذف کلسترول را از سلول های عروقی تحریک می کنند. خرما نیز شامل ایزوفلاون است که شناخته شده برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی می باشد.

3- بهبود وضعیت سلامتی مغز

مورد بعدی در خصوص بهبود پیدا کردن وضعیت سلامتی مغز است. سلامتی مغز شما می‌تواند با بیماری‌هایی همچون التهاب مغزی، پارکینسون، آلزایمر و زوال عقل به خطر بیفتد. به همین خاطر است که همواره توصیه می‌شود تا از این موارد پیشگیری کنید. یافته‌هایی وجود دارد که نشان‌دهنده تأثیر مثبت خرما در این زمینه است. مصرف روزانه و مرتب خرما به اندازه اعتدال باعث می‌شود تا ابتلا به این نوع از بیماری‌ها در افراد بسیار کاهش پیدا کند و یا دیرتر به آن‌ها مبتلا شوند. 

4- تنظیم سطح کلسترول خون

اولین مورد در خصوص تنظیم کردن سطح کلسترول خون است. میزان کلسترول خون در حقیقت با میزان چربی بدن و چربی جریان داشته در خون ارتباط دارد. به همین دلیل نیز بهتر است بدانید که چه افرادی که کلسترول خون دارند و چه کسانی که سالم هستند، باید این مقدار چربی را در بدن خودشان تنظیم کنند. 

تنظیم کردن سطح چربی در افرادی که سن بالایی دارند و یا میزان چربی خونشان بسیار بالا است، با دارو‌های شیمیایی انجام می‌شود. با این حال بد نیست خرما را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا به صورت محرک و کمک‌کننده برای این دسته از قرص‌ها عمل کند. 

5- بهبود سلامت استخوان‌ ها

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که به دلیل رژیم تغذیه‌ای نامناسب امروزه بسیار شیوع پیدا کرده است. خرما حتی در این زمینه نیز می‌تواند مفید واقع شود. چهار ماده مس، منیزیم، منگنز و سلنیوم در خرما وجود دارند که سبب می‌شوند استخوان‌های شما در بهترین حالت باقی بمانند. جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از نرمی استخوان‌ها و همچنین حفظ حالت استخوان‌ها از جمله مهم‌ترین مواردی است که در بهبود سلامتی استخوان‌ها می‌تواند وجود داشته باشد. 

6- خواص متنوع در دوران بارداری

دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، زیرا در این دوران هر غذایی که مادر مصرف می‌کند، به صورت مستقیم بر روی جنین تأثیر خواهد داشت. به همین خاطر نیز گفته می‌شود توجه به تغذیه دوران بارداری اهمیت بالایی دارد. 

مصرف خرما در این دوره یکی از مهم‌ترین مواردی است که نباید فراموش کنید. کالری و فیبر بالای خرما دو مورد از مهم‌ترین مواد موجود در خرما هستند. از سوی دیگر بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که مصرف خرما عضلات رحم را می‌تواند تقویت کند و در داشتن یک زایمان ساده‌تر و بهتر بسیار کمک‌ کننده است. 

7- خرما فشار خون را تنظیم می کند

خرما غنی از پتاسیم است و مواد معدنی اش باعث کاهش فشار خون می شود. یک خرمای مجول شامل حدود 167 میلی گرم پتاسیم است که نسبت به سایر میوه نسبتا بالا است. عدم مصرف پتاسیم کافی نیز می تواند منجر به سنگ کلیه شود و فیبر همچنین سطح قند خون را تثبیت می کند.

اثرات سدیم در رژیم غذاییتان را متعادل می کند و این باعث کاهش فشار خون می شود. منیزیم این میوه عضلات قلب و عروق خونی شما را آرام می کند، در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شود.

8- با خواص خرما اسهال را درمان کنید

با توجه به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، اسهال می تواند با انتخاب مواد غذایی که مصرف می کنید، بهتر شود یا شدت یابد به همین دلیل انتخاب مواد غذایی مناسب مهم است. بالا بودن پتاسیم خرما، می تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.

9- خواص خرما برای کمک به درمان کم خونی

خرماها حاوی آهن هستند و مطمئنا به مبارزه با کم خونی کمک می کنند. اما مطالعات زیادی وجود ندارد که از این واقعیت حمایت کنند.

10- خواص خرما برای جلوگیری از سرطان کولون

مصرف خرما می تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد، مصرف خرما همچنین رشد باکتری های مفید در روده را افزایش می دهد و باعث افزایش سلامت روده ها می شود.

11- خواص خرما برای کمک به جلوگیری از شب کوری

یکی از بیماری‌هایی که افراد مختلف می‌توانند با آن روبرو شوند بیماری شب کوری است. این بیماری به دلیل کمبود ویتأمین آ در بدن رخ می‌دهد. از جمله خواص خرما می‌توان به غنی بودن این ماده از این ویتأمین اشاره کرد که سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌شود. 

12- جلوگیری از مسمومیت با استفاده از فواید و خواص خرما

هرچند تحقیق گسترده ای در این زمینه وجود ندارد، اما چیز جالبی در بخش های شمال نیجریه داریم. خرما (همراه با فلفل) به آبجو بومی اضافه می شود تا نوشیدنی کمتر سمی شود.

13- خرما برای پوست مفید است

خرما حاوی ویتامین های C و D است که بر روی کشسانی پوست کار می کند. این میوه همچنین می تواند به مبارزه با مسائل پوستی کمک کند. شما می توانید خرما را در رژیم غذایی خود قرار دهید و نتایج را در طولانی مدت مشاهده کنید.

خرما همچنین با مزایای ضد پیری همراه است، آنها از تجمع ملانین در بدن شما جلوگیری می کنند و در غیر اینصورت اثرات نامطلوبی دارند. ما می‌دانیم که هورمون ها نقش مهمی در پیری و ظاهر پوست دارند، عصاره هسته نخل خرما دارای فیتوهورمون هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی دارند. عصاره می تواند با چروک ها نیز مبارزه کنند

14- کاهش چربی‌ های شکم

خرما می‌تواند قند زیادی را وارد جریان خون کند. این قند انرژی کافی به بدن را برای انجام فعالیت‌های ورزشی می‌دهد. به همین خاطر نیز نیازی به مصرف غذای زیاد نخواهید داشت و از سوی دیگر نیز انرژی کافی برای تمرینات ورزشی را به دست می‌آورید. به همین خاطر با انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های بیشتر و مصرف چربی‌های کمتر می‌توانید چربی دور شکم خود را حذف کنید.

15- خواص خرما برای جلوگیری از ریزش مو

خرما غنی از آهن است که باعث افزایش گردش خون به پوست و افزایش رشد مو می شود؛ این اتفاق با اکسیژن رسانی کامل به تمام بدن اتفاق می افتد که شامل پوست سر شما نیز می شود. در نهایت مانع از ریزش مو و تحریک رشد مو جدید می شود.

16- تأمین انرژی بدن

اگر دوست ندارید تا برای رفع گرسنگی و تأمین انرژی بدن غذای زیادی بخورید، خرما می‌تواند بهترین گزینه به حساب بیاید. خرما دارای مقدار بالایی قند بوده و به محض استفاده از آن متوجه رفع ضعف معده خود می‌شوید. همین مسأله باعث می‌شود تا میزان انرژی بدن شما نیز افزایش پیدا کند. با مصرف حجم کمتر ماده غذایی، می‌توانید انرژی بدن خود را به شکل بهتری تأمین کنید؛ بنابراین نباید فراموش کنید که اگر ورزشکار هستید و یا نیاز دارید تا وزن خود را کم کنید خرما می‌تواند بهترین گزینه باشد. 

17- خواص خرما برای جلوگیری از التهاب

نخل های خرما حاوی اجزایی هستند که با التهاب مبارزه می کنند. خرما همچنین شامل مقادیر خوبی از منیزیم است، ماده معدنی که برای عملکرد ایمنی مهم است. اگر رژیم غذاییتان منیزیم کمی داشته باشد، سیستم ایمنی بدن شما برای جلوگیری از التهاب به اندازه کافی قوی نخواهد بود.

18- درمان اختلالات روده ای با خواص خرما

فیبر خرما مطمئنا اثر مثبتی دارد. اما مصرف خرمای زیاد می توانند باکتری ها را در روده بزرگ ایجاد کنند. مطالعات خاصی می گویند که خرماها حاوی نیکوتین هستند که به درمان اختلالات روده کمک می کنند.

منبع: نمناک 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4dwmm2

اخبار داغ