علت شوکه شدن گیاهان آپارتمانی | جلوگیری از شوکه شدن گیاهان آپارتمانی

نشونه هایی که میگه گیاهت شوکه شده! + راهکارهای درمان

تغییرات محیطی دلیل اصلی شوکه شدن گیاهان آپارتمانی می باشد، البته این علائم با راهکار هایی قابل درمان می باشند.
1403/04/27 12:15
نشونه هایی که میگه گیاهت شوکه شده! + راهکارهای درمان

برخی از اتفاقات در روند رشد و نشاط گیاهان آپارتمانی تاثیر گذار می باشند و می تواند، گیاه را وارد شوک سازد. این مسئله عموما بعد از جا به جایی گلدان یا تغییر مکان گیاهان آپارتمانی روی می دهد و یک واقعه اجتناب ناپذیر می باشد. طبعیت گیاهان ایجاب می کند، که برای مدت ها در یک مکان ثابت باشند و با جا به جا نمودن گیاهان آپارتمانی در واقع برخلاف طبیعت گیاهان عمل می کنیم و موجب بروز شوک در آن ها می شویم. راهکار هایی برای درمان شوکه شدن گیاه وجود دارد، که می توانیم، با استفاده از آن ها از بروز این امر پیشگیری نماییم.

شوک شدن گیاه با علائمی همراه است و می توانیم، با تشخیص این علادم متوجه بروز واقعه شوک شدن گیاه شویم، البته راهکار هایی نیز برای رهایی از این گیاه وضعیت وجود دارد، که می توانیم با اطلاع از این راهکار ها گیاه را درمان نماییم.

شوکه شدن گیاه

با جا به جا نمودن گیاه این احتمال وجود دارد، که ریشه گیاه دچار صدمات احتمالی شود و یا کرک های ریز روی ریشه از گیاه جدا شوند، چنین اتفاقی می تواند، موجب شود، تا جذب مواد مغذی با اختلال مواجه شود و گیاه در نتیجه عدم دریافت مواد مغذی وارد مرحله شوک شود. در ادامه به بررسی نشانه شوک در گیاه می پردازیم و راهکار هایی را معرفی می کنیم، تا بتوانید این علائم را خنثی و گیاه خود را به حالت اولیه باز گردانید. استفاده از این ترفند ها بعد از تعویض گلدان یا جا به جایی آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تقویت گیاهان آپارتمانی با یه لیوان شیر

علائم شوک در گیاه

  • لوله شدن یا پیچ خوردن برگ های گیاه به سمت داخل
  • تغییر رنگ برگ ها و زرد شدن برگ های گیاه
  • توقف رشد گیاه یا کند شدن سرعت رشد رشد
  • برگ های جدید کوچکتر و شاخه های خمیده
  • بی حالی و افتادگی برگ ها
  • کج شدن و خمیدگی ساقه
  • چروک شدن برگ ها

راهکار هایی پیشگیرانه

اولین عاملی که می تواند، موجب پژمردگی گیاه در تعویض گلدان شود و گیاه را وارد فاز شوک نماید، صدمه دیدن ریشه است. بنابراین در پروسه جا به جایی گیاه دقت کنید، که با نهایت آرامش این تعویض را انجام دهید و با دقت با ریشه گیاه برخورد کنید، تا دچار صدمات احتمالی نشود و تا حد امکان به گیاه آسیب نرسد. پس از بیرون آوردن ریشه از گلدان قبلی خاک های تندیه شده به ریشه را کنار نزنید و ریشه را با همان خاک ها به درون گلدان جدید منتقل کنید.در هنگام جا به جایی گیاه نباید ریشه آن را ببرید، یا قطع کنید، هرچه ریشه گیاه گسترده تر باشد، گیاه در این جا به جایی آسیب کمتری خواهد دید. با انتقال گیاه به گلدان جدید باید آبیاری کامل صورت بگیرد، تا از از جذب آب توسط ریشه اطمینان حاصل کنید. چرا که ممکن است، آب کافی به ریشه گیاه نرسد و همین امر موجب پژمرده شدن گیاه شود، مرطوب شدن تمام خاک گلدان را بررسی کنید و از بروز شوکه شدن گیاه به دلیل کم آبی پیشگیری موثری اعمال نمایید. بدین صورت می توانید، با استفاده از روش احیا کردن گیاه پژمرده سلامتی و شادابی را به گیاه زیبای خود باز گردانید. این روش ها را می توان از راهکار های درمان گیاه پژمرده در خانه و بررسی علل پژرده شدن گیاه دانست.

بیشتر بخوانید: معجزه دارچین در تقویت گیاهان

درمان شوک گیاه

برخی از افراد استفاده از ترکیب رقیق آب و قند را توصیه می کنند، تا گیاه از شوک خارج شود، هر چند استفاده از این روش نمی تواند، برای همه گیاهان جوابگو باشد.

آسپرین درمانی موثر

یکی از رایج ترین روش ها برای از بین بردن شوک گیاه استفاده از دارو آسپرین می باشد و می تواند، تاثیر مطلوبی در رفع این مشکل داشته باشد، برای استفاده از آسپرین تنها لازم است، این قرص را در آب حل نمایید و محلول آسپرین و آب را در خاک گیاه بریزید، تا به بهبود گیاه کمک شود و گیاه به حالت اولیه خود باز گردد.

هرس کردن گیاه شوکه شده

یکی از ترفند هایی که می تواند، در چنین مواقعی به نجات گیاه کمک کند و موجب تقویت گیاه شود، هرس نمودن شاخ و برگ های آن می باشد، با استفاده از این روش گیاه فرصتی می یابد، تا انرژی خود را صرف تقویت ریشه نماید و خود را از آسب حفظ کند.

کود ضد تنش اسید آمینه

یکی از کود هایی که در چنین مواقع می توانید، استفاده کنید، تا گیاه را از شوک خارج نمایید، کود اسید آمینه پودری هشتاد درصد است، که حاوی مقدار قابل توجهی از آمینو اسید های ضروری برای گیاه می باشد و تهیه شدن این کود از نیتروژن با منبع طبیعی کمک می کند، تا گیاه بتواند، نیروی از دست رفته خود را باز یابد و طراوت اولیه خود را به دست آورد و بتوانید، به آسانی با شوکه شدن گیاه مقابله کنید.

استفاده از این کود فواید بسیاری برای گیاه به دنبال دارد و راهی است، تا گیاه بدون دردسر پروتئین مورد نیاز خود را در دسترس بیابد و بدون صرف انرژی آن را تامین نماید، از ویژگی های بارز این کود تاثیر آن در تنش زدایی گیاه می باشد و به همین دلیل بیشترین کاربرد آن استفاد در مواقعی می باشد، که گیاه با شوک های ناشی از تنش دمایی، خشکی و یا آفت درگیر شده باشد.

بیشتر بخوانید: معجزه باور نکردنی سرکه سیب در رشد گیاهان آپارتمانی!

استفاده از این کود باید هر بیست روز تکرار شود، تا گیاه با اسید آمینه موجود در آن تقویت گردد. در صورتی که ریشه گیاه نیز دچار آسیب شده باشد، باید از محرک ریشه زایی برای جبران این آسیب استفاده نمایید، تا ریشه مجددا به قدرت اولیه خود باز گردد و تقویت شود. استفاده از این کود را در چند دوره بیست روزه تکرار کنید، تا تنش در کوتاه ترین زمان ممکن مرتفع گردد.

روش دیگری که می تواند، در عبور گیاه از این بحران موثر باشد، استفاده از مالچ پاشی است، با ین روش احتمال شوکه شدن گیاه کاهش پیدا می کند و از خطر پژمردگی حفظ می شود. لازم است یک لایه پنج تا ده سانتی متری از مواد آلی را بروی سطح خاک بریزید، چنانچه از مالچ غیر آلی چون ماسه یا سنگ ریزه استفاده می کنید، قبل از مالچ پاشی در اطراف گیاه فایبر گلاس بریزید.

منبع: آرگا




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4dx5nj

اخبار داغ