سبزه ماش | سبزه عید با ماش | سبز کردن ماش

امسال متفاوت تر از هر سال سبزه درست کن! | 4 روش کاشت سبزه ماش

سبزه ماش برای سفره هفت سین یکی از انواع سبزه های پرطرفدار هست. پس نحوه کاشت اون رو یاد بگیرین!
امسال متفاوت تر از هر سال سبزه درست کن! | 4 روش کاشت سبزه ماش

اگر دوست دارید عید امسال سبزه ای متفاوت درست کنید سبزه ماش پیشنهاد ما به شماست، سبزه ماش یکی از زیباترین سبزه ها برای عید نوروز است که اغلب کدبانو های هنرمند سعی می کنند آن را در خانه تهیه نمایند. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با نحوه درست کردن سبزه ماش آشنا می کنیم!

طرز تهیه سبزه ماش به روش ساده

مواد لازم برای تهیه سبزه ماش

  • ماش: ۱ پیمانه (به اندازه دلخواه)
  • آب: در حدی که روی ماش را بپوشاند
  • ظرف مناسب: ترجیحا سفالی، چینی یا شیشه‌ای
  • پارچه نخی تمیز: برای زیر و روی ماش

مراحل کاشت سبزه ماش

مرحله اول: ماش‌‌ ها را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه سبزه ماش عید نوروز، ماش‌ها را بشویید. روی آن‌ها را به اندازه ۲ بند انگشت آب ولرم بریزید. ظرفی که ماش را در آن خیسانده‌اید به مدت ۱۲ ساعت تا حداکثر ۱۸ ساعت در دمای محیط قرار دهید.

مرحله دوم: ماش‌ ها را بین دو لایه پارچه نخی بریزید

آبی که ماش‌ها را در آن خیس کرده‌اید، یک یا دو بار عوض کنید. سپس آب ماش را دور بریزید. کف ظرفی را که برای سبز کردن ماش در نظر گرفته‌اید، یک پارچه سفید نخی تمیز بگذارید. ماش‌های آبکش شده را روی پارچه بریزید. بهتر است لایه ضخیمی از ماش بریزید تا سبزه‌تان توپر شود.

مرحله سوم: روی ماش‌ ها را پارچه نمدار بیندازید

در این مرحله از طرز تهیه سبزه ماش، روی ماش‌‌ها را یک لایه دیگر پارچه نخی تمیز قرار دهید. پارچه را بشویید و خیس کنید. پارچه روی ماش‌ها باید به اندازه‌ای باشد که کاملا آن‌ها را بپوشاند. ظرف را در یک قسمت از خانه که نور خورشید به صورت غیرمستقیم می‌تابد، مثل پشت پنجره قرار دهید. هر روز روی پارچه را با اسپری آب بپاشید تا پارچه خشک نشود.

مرحله چهارم: سبزه ماش را به ظرف مناسب منتقل کنید

وقتی جوانه‌های ماش‌ شروع به جوانه زدن کردند و ارتفاع جوانه‌ها به حدود ۱ سانتی‌متر رسید، پارچه روی آن‌ها را بردارید. سپس با اسپری آب را مستقیما روی جوانه‌های ماش بپاشید. اگر اسپری مخصوص در دسترس ندارید، مشت‌تان را پر از آب کنید و روی جوانه‌‌ها بپاشید. مراقب باشید که کف ظرف آب جمع نشود

مرحله پنجم: سبزه ماش‌ را تزیین کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه سبزه ماش، وقتی ارتفاع جوانه‌ها به اندازه دلخواهتان رسیدند، دور سبزه‌‌ها را یک روبان پارچه‌ای با رنگ‌ دلخواه بکشید و گره بزنید. سبزه ماش را می‌توانید با گل‌های ریز یا وسایل تزیینی دلخواه بیارایید و در سفره هفت سین قرار دهید.

طرز تهیه سبزه ماش در خاک

برای طرز تهیه سبزه ماش در خاک باید ماش را به مدت ۱۶ ساعت در آب بخیسانید و بعد آبکش کنید. در ظرف دلخواه که ترجیحا جنس سفالی، شیشه‌ای یا چینی دارد، مقداری خاک بریزید. بهتر است کف ظرف دارای منافذ باشد تا هوا جریان پیدا کند.

هر چه میزان خاک کمتر باشد، بهتر است و ماش بهتر رشد می‌کند. در کل بهتر است ظرفی را برای تهیه سبزه ماش انتخاب کنید که ارتفاع و عمق کمی داشته باشد؛ ارتفاع مناسب برای خاک ۳ تا ۴ سانتی‌متر است. سپس روی سطح خاک را یک لایه ضخیم ماش بپاشید. ماش‌ها را به صورت تپه‌ای روی خاک بریزید تا بعد از جوانه زدن، سبزه شما پرپشت باشد.

روی ماش‌ها را یک لایه نازک خاک بپاشید و روی خاک را آب اسپری کنید. اسپری کردن آب را هر روز انجام دهید. نباید سطح روی خاک کاملا خشک باشد. بعد از چند روز جوانه‌ها از خاک بیرون می‌آیند. کماکان به اسپری کردن روزانه آب روی خاک ادامه دهید. کاشتن سبزه ماش در خاک، باعث می‌شود ماش‌‌ها زودتر رشد کنند.

کاشت سبزه ماش در تنگ ماهی

در این روش طرز تهیه سبزه ماش، ماش‌ها را در آب به مدت ۱۶ ساعت خیس کنید. مانند روش قبل، مراحل طرز تهیه سبزه ماش را ادامه دهید تا وقتی که ماش‌ها جوانه بزنند. ماش‌های جوانه زده را به تنگ ماهی منتقل کنید. قبل از قرار دادن سبزه ماش در تنگ، کف تنگ مورد نظر سنگریزه‌های رنگی یا خاک ژله‌ای بریزید.

روی ماش‌های جوانه زده را تا وقتی که جوانه‌‌ها حدود ۱ سانتی‌متر رشد کردند، با پارچه نخی بپوشانید. زمانی که جوانه‌ها به اندازه کافی رشد کردند، پارچه را بردارید و سبزه را هر روز با آبپاش، آبیاری کنید. آب اضافی کف تنگ را خالی کنید تا ریشه سبزه ماش له و خراب نشود.

طرز تهیه سبزه ماش در سبد

به عنوان ظرف مناسب برای کاشت سبزه ماش می‌توانید از سبدهای گل استفاده کنید. هر چه ارتفاع سبد کمتر باشد، بهتر است. در ضمن اگر کف سبد را خاک بپاشید و ماش‌ها را روی خاک بکارید، ماندگاری سبزه و رشد آن بیشتر خواهد شد.

منبع: افق کوروش




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4jv9z4

اخبار داغ