خوراکی های مفید برای سر درد | بهترین مواد غذایی برای میگرن | درمان خانگی سر درد | سر درد | درمان سر درد

همیشه سر درد داری؟! این خوراکی ها رو بخور!

سردردهای میگرنی می تونن تجربه تلخی باشن که بسیاری از شما ممکنه با اون درگیر باشین، پس بهتره خوراکی های مفید برای سر درد رو بشناسین و اون ها رو مصرف کنین!
همیشه سر درد داری؟! این خوراکی ها رو بخور!

تغییر سبک زندگی و مصرف خوراکی های مفید برای سر درد میتونه نقش مهمی تو کاهش حملات میگرن و درمان سردرد داشته باشه، نوع تغذیه تو ابتلا به سردرد یا درمان اون خیلی موثر هست، به خاطر همین باید با اضافه کردن خوراکی های مفید برای سر درد به رژیم غذایی خودتون مسیر درمان رو راحت تر کنین؛ در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با خوراکی های مفید برای سر درد آشنا می کنیم، پس همراه ما باشین.

1- موز 

آیا به دنبال چیزی سریع و آسان هستید که بتواند حمله‌ی میگرنی را دفع کند یا مانع افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) شود و از سردرد ناشی از آن پیشگیری کند؟

کارشناسان توصیه می‌کنند به جای مواد غذایی فرآوری‌شده مانند گرانولا یا آب‌نبات، موز را انتخاب کنید. موز یکی از بهترین مواد غذایی برای بازیابی سریع انرژی است و از آنجایی که سرشار از منیزیم است می‌تواند برای افراد مبتلا به سردرد مفید باشد. علاوه بر این، موز نزدیک به ۷۴ درصد آب دارد و با مصرف آن از فواید آب‌رسانی هم بهره‌مند می‌شوید.

2- هندوانه

یک واقعیت جالب این است که اگرچه بعضی از مردم با توجه به طعم شیرین و قند زیاد هندوانه، آن را یک نوع میوه می‌دانند اما هندوانه به دلیل مراحل رشدی که دارد، از سبزیجات محسوب می‌شود. هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است. بعضی گزارش‌های علمی میزان این آب را ۹۲ درصد عنوان کرده‌اند. برای دریافت آب کافی و تأمین آب لازم بدن، علاوه بر نوشیدن آب، مصرف مواد غذایی که مقدار زیادی آب دارند هم راهکار مفیدی است.

پزشکان می‌گویند دریافت مایعات کافی نقش مهمی در جنبه‌های مختلف سلامتی دارد. بر اساس بعضی از آمارهای منتشرشده، از هر سه نفری که به میگرن مبتلا هستند، یک نفر گزارش کرده است که کم‌آبی بدن باعث بروز حمله‌ی میگرنی می‌شود.

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به تأمین آب لازم بدن کمک ‌کنند. البته هر چه میوه‌ها و سبزیجات تازه‌تر باشند آب بیشتری دارند.

3- دانه‌ها و مغزها

به عقیده‌ی بعضی از کارشناسان سردردهای مزمن یا سردردهای خوشه‌ای می‌توانند با تغذیه‌ی افراد ارتباط داشته باشند. آن‌ها می‌گویند کمبود منیزیم یکی از عوامل شایع در ایجاد این سردردها است و مصرف روزانه‌ی مواد غذایی سرشار از منیزیم یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از این سردردها است.

تخم کتان، دانه‌ی چیا، تخمه کدو و بادام هندی سرشار از منیزیم هستند. همچنین تخمه کدو فیبر زیادی دارد و می‌تواند در پیشگیری از یبوست مفید باشد. در بعضی واقع حمله‌ی میگرنی با یبوست همراه است.

4- میگو

میگو حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به‌عنوان یک ضدالتهاب بسیار مؤثر باشد. از آنجا که سردرد منجر به التهاب و درنهایت درد می‌شود، مصرف این ماده غذایی بسیار ارزشمند است.

5- انجیر خشک یا تازه 

پتاسیم و الکترولیت‌های موجود در انجیر به شما در مقابل کمبود آب در بدن بسیار کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید افرادی که دچار میگرن هستند باید آب کافی به بدن خود برسانند، در نهایت مصرف انجیر بسیار مؤثر خواهد بود.

برخی شاید به مصرف انجیر خشک حساسیت داشته باشند، مصرف آن به‌صورت تازه هیچ تفاوتی در خاصیت ندارد.

6- دمنوش‌ های گیاهی

دمنوش‌ها علاوه بر اینکه به تأمین مایعات لازم بدن کمک می‌کنند، می‌توانند در کاهش سردرد و پیشگیری از آن مؤثر باشند. البته دمنوش‌ها فواید دیگری هم دارند که به گیاه یا گیاهانی که در تهیه‌ی آن‌ها استفاده می‌شوند بستگی دارد.

کارشناسان می‌گویند نعناع فلفلی در کاهش فشار سینوسی مؤثر است. التهاب و تورم سینوس‌ها باعث گرفتگی سینوس‌ها و ایجاد فشار سینوسی می‌شود. نتیجه‌ی این گرفتگی و فشار در ناحیه‌ی سینوس‌ها سردردهای سینوسی است. افراد مبتلا به میگرن و سایر افراد وقتی دچار سردرد می‌شوند می‌توانند از عصاره‌ی نعناع فلفلی یا دمنوش نعناع فلفلی استفاده کنند. استفاده به هر دو شکل خوراکی و استنشاقی مؤثر است. حتی بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند چکاندن یک قطره عصاره‌ی نعناع فلفلی رقیق‌شده در بینی می‌تواند شدت سردردهای ناشی از میگرن را در بسیاری از مبتلایان کاهش دهد.

درباره‌ی اثربخشی دمنوش زنجبیل در کاهش سردردهای تنشی شواهد علمی وجود دارد. همچنین بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل همراه با آب گرم می‌تواند شدت حمله‌ی میگرنی را کاهش دهد.

7- قهوه

قهوه حاوی کافئین است که در بعضی از داروهای تسکین‌دهنده‌ی درد هم وجود دارد. اما زیاده‌روی در مصرف چیزهای مفید می‌تواند مضر باشد و زیاده‌روی در مصرف کافئین هم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. در افرادی که به مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار عادت کرده‌اند، کاهش مصرف این نوشیدنی‌ها یا کنار گذاشتن آن‌ها باعث بروز سردرد می‌شود که با عنوان سردرد ترک کافئین شناخته می‌شود. برای تسکین سریع این نوع از سردردها، مصرف یک فنجان قهوه بهترین راهکار است.

کارشناسان می‌گویند کافئین می‌تواند تا پنج ساعت در بدن باقی بماند. بنابراین ممکن است کسی که در وعده‌ی صبحانه نوشیدنی کافئین‌دار مصرف نکرده است، بعدازظهر دچار سردرد شود. توصیه کارشناسان به افرادی که بیشتر اوقات این نوع از سردردها را تجربه می‌کنند، کاهش تدریجی مصرف کافئین است. علاوه بر کاهش مقدار مصرف، می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که کافئین کمتری دارند. برای نمونه، قهوه‌های بدون کافئین، کافئین بسیار کمتری دارند.

8- شکلات

بیشتر شکلات‌های تلخ حاوی مقداری کافئین هستند. هر وعده‌ی ۴۰ گرمی از این شکلات‌ها در حدود ۴۰ میلی‌گرم کافئین دارد. این مقدار کافئین با کافئین موجود در یک فنجان چای سبز و نصف فنجان قهوه‌ی دم‌کرده‌ی معمولی برابر است.

بنابراین یک وعده شکلات تلخ می‌تواند در کاهش سردردهای ترک کافئین مؤثر باشد. البته ممکن است در بعضی افراد این مقدار شکلات کافی نباشد. همچنین شکلات تلخ مزیت دیگری هم دارد و آن اینکه منبعی غنی از منیزیم است.

9- ماهی چرب

ماهی چرب جز آن دسته از مواد غذایی است که می‌توان با مصرف آن از بروز میگرن جلوگیری کرد. ماهی‌هایی مانند قزل‌آلا و شاه‌ماهی منابع غذایی خوبی برای شما خواهند بود. همچنین این ماهی‌ها حاوی منابع غذایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳، EPA و DHA است.

10- زنجبیل

تحقیقات نشان می‌دهد این ماده غذایی گرم حاوی ترکیباتی بسیار ارزشمند مانند دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی است که می‌تواند برای درمان سردرد بسیار مفید باشد. در اغلب مواقع افرادی که دچار میگرن می‌شوند حالت تهوع را نیز تجربه می‌کنند.

در صورتی که مصرف زنجبیل سردرد را درمان نکند، قطعا برای رفع حالت تهوع بسیار مؤثر خواهد بود. بنابراین بهتر است در هنگام پخت غذا از این ادویه همراه با دیگر ترکیبات استفاده کنید. همچنین می‌توانید هنگام بروز سردرد یک یا دو قاشق مرباخوری از پودر زنجبیل را همراه با آب در طی روز بنوشید تا تأثیر آن را ببینید.

11- توت‌ ها 

مصرف مواد غذایی سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌تواند به کاهش تدریجی فشار سینوسی کمک کند. توت‌فرنگی، توت‌سیاه، تمشک و بلوبری گزینه‌های مفیدی هستند. البته این میوه‌های کوچک بیشتر در معرض آلودگی به آفت‌کش‌ها قرار می‌گیرند و کارشناسان توصیه می‌کنند تا جایی که امکان دارد از انواع ارگانیک آن‌ها استفاده کنید.

12- قارچ‌ های خوراکی

بعضی از بیماری‌های گوارشی می‌توانند باعث ایجاد سردرد شوند. سندرم سوء جذب و سندرم روده‌ی نشت‌کننده که با عنوان افزایش نفوذپذیری روده هم شناخته می‌شود از جمله‌ی این بیماری‌های گوارشی هستند. مصرف مواد غذایی سرشار از ریبوفلاوین یا ویتامین B2 برای افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا هستند و دچار سردرد ناشی از آن می‌شوند مفید است. از طرفی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ریبوفلاوین می‌تواند در پیشگیری از حمله‌ی میگرنی مؤثر باشد و حتی ممکن است به کاهش سردردهای میگرنی هم کمک کند.

لبنیات، مغزها، تخم‌مرغ، کینوآ و قارچ‌های خوراکی منابعی هستند که می‌توانند ریبوفلاوین لازم بدن را تأمین کنند.

13- ماست

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن علائم گوارشی مانند یبوست را تجربه می‌کنند. کم‌آبی بدن می‌تواند سردرد و یبوست را به دنبال داشته باشد. ماست ساده یک ماده‌ی غذایی پروبیوتیک است که علاوه بر بهبود سلامت دستگاه گوارش، منبعی برای آب‌رسانی به بدن است و می‌تواند به برطرف شدن هر دو مشکل کمک کند.

البته مصرف لبنیات در بعضی افراد باعث تشدید فشار سینوسی و سردرد می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند این افراد از ماست‌های گیاهی مانند ماستی که با بادام یا بادام هندی تهیه می‌شود استفاده کنند.

14- کلم بروکلی

سردرد می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شود. بیشتر زنان مبتلا به میگرن در دوران قاعدگی این نوع از سردردها را تجربه می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند کاهش سطح استروژن که دقیقا قبل از شروع دوران قاعدگی اتفاق می‌افتد باعث بروز حمله‌ی میگرنی در این افراد می‌شود.

زنانی که دچار حمله‌ی میگرنی در دوران قاعدگی می‌شوند باید مصرف سبزیجات چلیپایی را افزایش دهند چرا که این سبزیجات تأثیر مثبتی روی سطح استروژن دارند و می‌توانند برای آن‌ها مفید باشند.

سبزیجات چلیپایی حاوی ترکیبات فعال هورمونی به نام فیتواستروژن هستند که می‌توانند در انسان تأثیرات استروژنیک (مشابه استروژن) یا به عکس تأثیرات آنتی‌استروژنی داشته باشند. تأثیرات آنتی‌استروژنی بعضی از فیتواستروژن‌ها می‌تواند با کاهش تأثیرات استروژن در بدن زنان، خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را در آن‌ها کاهش دهد.

بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند فیتواستروژن‌ها باعث بهبود تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در زنان یائسه می‌شوند در حالی که قبل از دوران یائسگی انتظار می‌رود استروژن این تأثیرات را داشته باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فیتواستروژن‌ها از حملات میگرنی در دوران قاعدگی پیشگیری می‌کنند.

کلم بروکلی و کلم بروکسل سبزیجات مفیدی هستند که هر چه بیشتر آن‌ها را مصرف کنید، از فواید بیشتری بهره‌مند می‌شوید.

15- اسفناج و برگ چغندر

اسفناج، برگ چغندر و سایر سبزیجات برگ‌دار منابعی غنی از منیزیم هستند که می‌توانند در بعضی مواقع شدت حملات میگرنی را کاهش دهند یا حتی از این حملات پیشگیری کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند بسیاری از افراد مبتلا به میگرن دچار کمبود منیزیم هستند. بسیاری از این افراد علاوه بر داروهای ضدمیگرن، از مکمل‌های حاوی منیزیم استفاده می‌کنند.

البته مکمل‌ها نمی‌توانند جایگزین غذای سالم باشند و طیف وسیعی از مواد غذایی سالم می‌توانند منیزیم لازم هر فرد را تأمین کنند. از طرفی دیگر رعایت این نکته هم اهمیت دارد که قبل از مصرف هر نوع مکمل باید با پزشک مشورت کنید به ویژه اگر به میگرن یا بیماری دیگری مبتلا هستید.

16- لوبیای سیاه

هیپوگلیسمی واکنشی یا کاهش قند خون بعد از غذا با غذایی که مصرف شده است ارتباط دارد و می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود. اگر مدت کوتاهی بعد از صرف غذا یا با تأخیر در غذا خوردن دچار سردرد می‌شوید، کارشناسان توصیه می‌کنند کربوهیدرات مصرف کنید چرا که باعث پایدار شدن سطح قند خون می‌شود.

لوبیای سیاه، کدو حلوایی، دانه‌ی کینوآ و سبزیجات ریشه‌ای حاوی کربوهیدرات‌هایی هستند که می‌توانند به پایداری سطح قند خون کمک کنند. این مواد غذایی شاخص قندخونی پایینی دارند به این معنی که یک وعده‌ی رایج از آن‌ها قند خون را به تدریج و به میزان کم تا متوسط افزایش می‌دهد. در مقابل، بعضی از مواد غذایی مانند برنج سفید و غلات صبحانه‌ی فرآوری‌شده سطح قند خون را سریع‌تر و بیشتر افزایش می‌دهند.

منبع: دیجی کالا 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4pmda4

اخبار داغ