خوراکی های 13 به در | تنقلات سیزده به در | غذاهای 13 به در

خوراکی های مخصوص سیزده به در | 13 به در واسه ناهار چی درست کنم؟!

اگه شما هم به این فکر هستین که خوراکی های سیزده به در چیه و باید اون روز با خودتون چیا ببرین تو طبیعت یا تو خونه درستشون کنین، تا انتهای مطلب ما رو همراهی کنین!
خوراکی های مخصوص سیزده به در | 13 به در واسه ناهار چی درست کنم؟!

سیزده به در یکی از بهترین روزهای سال است که همه افراد دور هم جمع می‌ شوند و روزی خاطره‌ انگیز را رقم می‌ زنند. ولی چیزی که این روز را به یادماندنی‌ تر می‌ کند، تنقلات و خوراکی های سیزده به در است! اگر به دنبال لیستی از خوراکی های سیزده به در هستید، این مطلب را از دست ندهید. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با انواع خوراکی های سیزده به در آشنا می کنیم!

1- ذرت بو داده

پاپ کرن یا ذرت بو داده یکی از محبوب‌ ترین تنقلات سیزده بدر و میان وعده‌ هایی است که در جهان بین تمام گروه‌ های سنی طرفداران زیادی دارد و خواص بیشماری را در خود جای داده است.

این خوراکی علاوه بر اینکه هیچ ضرری برای کودکان ندارد، می تواند خواصی نیز برای آن ها داشته باشد.

می‌ توانید به جای اینکه آن را به صورت عادی و فقط با نمک درست کنید، سعی کنید با استفاده از گوجه و یا هر افزودن دیگری که دوست دارید، پوفیلا را طعم‌ دار درست کنید و این امکان را برای عزیزانتان فراهم کنید که طعم‌ های مختلف ذرت را بچشند.

2- بستنی به عنوان خوراکی های سیزده بدر

بستنی یکی دیگر از تنقلات سیزده بدر است که می توانید آن را خریداری کنید. ممکن است برخی افراد بخواهند خودشان در منزل بستنی درست کنند، در این صورت می توانید بستنی را بر اساس سلیقه خود تزیین کنید.

شاید فکر کنید که بستنی فقط برای فصول گرم طرفدار دارد تا حدودی درست حدس زده‌ اید. اما اگر روز سیزده بدر سرد هم باشد باز هم طرفداران خودش را دارد. بستنی‌ های یخی میوه‌ ای یا بستنی‌ های شکلاتی محبوب‌ ترین بستنی‌ هایی هستند که می‌ توانید در تنقلات خود استفاده کنید.

3- میوه

اگر از آن دسته والدینی هستنید که خیلی به سلامت افراد خانواده اهمیت می دهید و فقط می خواهید آن ها خوراکی های طبیعی میل کنند، میوه بهترین انتخاب است. در پر خاصیت بودن و غنی بودن میوه‌ ها شکی وجود ندارد. میوه‌ ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ ها هستند.

این تنقلات جزو رایج‌ ترین تنقلات سیزده بدر و تنقلات رژیمی هم هستند که نیاز بدن را به خوبی برطرف می‌ کنند؛ به علاوه آب بدن را تأمین می‌ کنند. شما عزیزان می توانید در روز سیزده بدر میوه های مختلف را مصرف کنید و علاوه بر لذت بردن از خوردن آن ها، از خواص آن ها نیز بهره مند شوید.

4- آجیل 

معمولا میان ایرانی ها رسم است که عید نوروز با آجیل از مهمانان خود پذیرایی کنند. در روز سیزده بدر نیز آجیل به عنوان یکی از تنقلات این روز مورد استفاده قرار می گیرد و خانواده با دور هم آجیل می خورند.

همچنین می توانید در کنار آجیل از میوه های خشک نیز استفاده کنید. میوه های خشک خواص میوه های تازه را دارند و یکی از خوراکی های ویژه برای دورهمی سیزده بدر به شمار می روند.

5- آبمیوه 

معمولا در تمام دورهمی ها، نوشیدنی لازم است. سیزده بدر نیز از این قانون مستثنی نبوده و باید در آن یک نوشیدنی مناسب آماده شود. آبمیوه بهترین انتخاب است. اما باید بدانید که مصرف نوشابه و آبمیوه‌ های گازدار برای کودکان مناسب نمی‌ باشد و توصیه نمی‌ شود. البته متاسفانه طرفداران زیادی هم دارند.

می‌توانید آبمیوه‌ های طبیعی را خود تهیه کرده و با تزیینی بسیار زیبا با استفاده از لیوان‌ ها و بشقاب‌ های زیبا، کودکان را به استفاده آن ها مشتاق کنید.

6- چیپس خانگی

یکی دیگر از تنقلات مناسب برای سیزده بدر، چیپس است. اما همانطور که گفته شد چیپس مضر است و بهتر است کودکان و حتی بزرگسالان آن را مصرف نکنند. به همین دلیل می توانید خودتان در منزل چیپس درست کنید. توجه داشته باشد که برای این کار از روغن خیلی کمی استفاده کنید.

غذاهای مخصوص سیزده بدر

از رایج‌ترین خوراکی های مخصوص سیزده به در بیشتر مناطق ایران می‌توانیم به آش رشته، پلو و گوشت، کاهو سکنجبین و کباب کوبیده اشاره کنیم. در زیر طرز تهیه متداول‌ترین انواع غذا سیزده به در را توضیح می‌دهیم.

  • آش رشته: معمولا از حبوباتی مانند نخود و لوبیا برای پخت آش رشته استفاده می‌کنند. در بعضی مواقع عدس نیز به آن‌ها اضافه می‌شود. لازم است که حبوبات مورد نیاز خود را روز قبل در آب ولرم بخیسانید. می‌توانید نخود و لوبیا را پس از خیس خوردن نیم‌پز کنید و با دیگر مواد لازم مانند سیر، کشک، نعنا، پیاز، رشته و سبزی آش برای طبخ به طبیعت ببرید. ابتدا لوبیا و نخود نیم‌پز را به‌همراه عدس و سبزی آش درون قابلمه آب بریزید و روی آتش بگذارید. سپس رشته‌ها را خرد کرده و به حبوبات اضافه کنید. سیر و پیاز را در ظرفی جداگانه با روغن تفت دهید و مقداری از سیرداغ و پیازداغ نهایی را درون قابلمه آش بریزید. پس از طبخ حبوبات، اضافه‌کردن نمک و دیگر ادویه‌ها را فراموش نکنید. همچنین می‌توانید برای تزئین آش رشته از نعناداغ، پیازداغ و سیرداغ استفاده کنید.
  • کاهو سکنجبین: برای تهیه کاهو سکنجبین به یک لیوان سرکه، دو لیوان و نیم عسل، آب و گلاب نیاز دارید. در مرحله اول سرکه، عسل و آب را درون یک ظرف بجوشانید. لازم است که در هنگام جوشیدن این مواد به‌طور مرتب کف ایجادشده روی ظرف را بگیرید. وقتی مقدار مواد باقی‌مانده درون ظرف به یک‌چهارم میزان اولیه رسید، ظرف را از روی آتش بردارید و یک قاشق غذاخوری گلاب به آن بیافزایید. در نهایت می‌توانید مایع غلیظ به‌دست آمده را به‌عنوان یکی از انواع غذا سیزده به در نوش جان کنید.

سایر انواع غذا سیزده به در

  • باقالی‌پلو با گوشت یا مرغ: باقالی سبز، برنج، پیاز، گوشت یا مرغ، سیر، شوید، زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن از مواد اولیه‌ای محسوب می‌شوند که برای طبخ این غذا به آن‌ها نیاز دارید. در ابتدا پیازها را به‌صورت خلالی برش بزنید و در روغن تفت دهید. پس از طلایی شدن آن‌ها، سیر را نیز اضافه کنید. تکه‌های مرغ یا گوشت را به‌همراه ادویه و زعفران به سیر و پیاز تفت‌داده‌شده بیافزایید و یک تا دو لیوان آب درون قابلمه بریزید و اجازه دهید، غذا روی آتش ملایم بپزد. برای درست‌کردن باقالی‌پلو باید برنج را از قبل بخیسانید و به‌صورت آبکش طبخ کنید. باقالی‌ها را نیز به‌مدت ۳۰ دقیقه بپزید و در این مدت کف ایجاد‌شده روی آن را بگیرید. برنج آبکش‌شده، باقالی سبز و شوید را به‌صورت لایه‌لایه داخل قابلمه بریزید. بعد از یک ساعت دم‌کشیدن، این غذا سیزده به در خوشمزه را سرو کنید.
  • کباب کوبیده: کباب کوبیده یکی دیگر از رایج‌ترین خوراکی های مخصوص سیزده به در است. برای تهیه آن بسته به تعداد افراد به گوشت گوسفندی یا ترکیب گوشت گوسفندی و گوشت گوساله به مقدار لازم نیاز دارید. یک عدد پیاز بزرگ، یک قاشق چای‌خوری زعفران ساییده‌شده، نمک و فلفل از دیگر مواد لازم برای تهیه این غذا به‌حساب می‌آیند. پس از رنده‌کردن پیاز، آب اضافی آن را بگیرید. گوشت چرخ‌کرده، نمک و فلفل را به پیازها اضافه کنید و تا زمانی که این ترکیب حالت چسبندگی به خود بگیرد، به ورز دادن آن ادامه دهید. زعفران را دم کنید و به مخلوط گوشت و پیاز بیافزایید. گوشت‌ها را به‌سیخ بکشید و روی زغال گداخته کباب کنید.

نوشیدنی های مخصوص ۱3به در

چای زغالی یا چای آتشی یکی از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های سنتی است که تهیه‌کردن آن در روز طبیعت بسیار رواج دارد. با وجود این اگر دوست دارید، این جشن را در سال ۱۴۰۳ متفاوت برگزار کنید، به شما امتحان نوشیدنی‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

  • قهوه ترک: قهوه ترک یکی از نوشیدنی‌هایی است که به‌راحتی در طبیعت آماده می‌شود. برای درست‌کردن آن برای یک نفر به یک قهوه‌جوش، یک پیمانه آب‌جوشیده سرد و یک قاشق غذاخوری قهوه ترک نیاز دارید. می‌توانید بسته به ذائقه خود مقداری شکر نیز به این نوشیدنی اضافه کنید. مواد را درون قهوه‌جوش بریزید و به‌خوبی به‌هم بزنید، آن را روی حرارت ملایم بگذارید و پیش از آنکه مایع به حالت جوش برسد، از روی آتش بردارید.
  • شکلات داغ: برای درست‌کردن شکلات داغ باید مقداری پودر کاکائو، شکلات تلخ و شکر قهوه‌ای را درون یک قابلمه بریزید و حرارت دهید. بعد از باز شدن تکه‌های شکلات، شیر را به این مواد اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه تمامی مواد اولیه را روی حرارت ملایم به‌هم بزنید. در صورت تمایل می‌توانید در مرحله پایانی کمی عصاره وانیل نیز به نوشیدنی خود اضافه کنید. با توجه به آنکه آماده‌کردن شکلات داغ در طبیعت کمی دشوار است، پیشنهاد می‌کنیم که آن را در منزل تهیه کنید. سپس می‌توانید بدون نگرانی از سرد شدن این نوشیدنی، آن را درون فلاسک یا ظروف استنلی خود بریزید و در دامان طبیعت از مزه‌اش لذت ببرید.
  • شربت نارنج: حدود ۱۰ عدد نارنج متوسط را بشویید، پوست آن‌ها را بگیرید و برش بزنید. شکر را به نارنج‌ها اضافه کرده و با گوشت‌کوب برقی یا دستی آن‌ها را به‌خوبی له کنید. آب لیموترش و آب سرد را به این مواد اضافه کنید. مواد را کاملا به‌هم بزنید تا دانه‌های شکر درون مایع حل شوند. در مرحله آخر مواد را از صافی بگذرانید تا پالپ‌های نارنج از مایع جدا شوند. آماده‌کردن این نوشیدنی در طبیعت کار ساده‌ای نیست. به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم آن را در منزل تهیه کنید و درون ظروف کمپ و سفر استنلی یا فلاسک‌های هوشمند با قابلیت گرمایشی و سرمایشی، با خود به طبیعت ببرید.

منبع: دلگرم




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4y65y3

اخبار داغ