خاک برای گیاهان آپارتمانی | معرفی خاک مناسب برای گیاهان خانگی

به گیاهای تو خونه چه خاکی بدم؟ | 5 تا خاک مناسب مخصوص گیاهان آپارتمانی

در این مطلب به مساله خاک مناسب گیاهان آپارتمانی میپردازیم و به شما دوست عزیز خواهم گفت که بهترین خاک مناسب گیاهان آپارتمانی چه شرایطی باید داشته باشد؟ پس همراه ما باشید.
1403/04/03 12:15
به گیاهای تو خونه چه خاکی بدم؟ | 5 تا خاک مناسب مخصوص گیاهان آپارتمانی

خاک مناسب گیاهان آپارتمانی، چه خاکی است؟ خاک گلدان، قلب تپنده گیاه هست و هرچه خاک گلدان و خاک باغچه از ترکیبات بهتر و مناسب تر برخوردار باشد رشد ریشه و به تبع آن رشد گیاه بهتر صورت می‌گیرد و مواد مغذی بهتر در اختیار ریشه قرار می‌گیرد.خاک مناسب گیاهان آپارتمانی یک سری ویژگی ها باید داشته باشد. که در ادامه به معرفی خاک مناسب گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با خاک مناسب گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

۱. حاوی مواد آلی باشد

خاک مناسب گیاهان آپارتمانی باید سرشار از مواد آلی و میکروارگانیسم های متفاوتی باشدکه، کار رساندن عناصر به ریشه را به خوبی انجام دهند. برای اینکار می‌توانید مقداری خاک کمپوست شده به خاک گلدان خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: علت به وجود آمدن لکه سیاه روی برگ گیاهان آپارتمانی چیه؟

۲. خاک کشاورزی

خاک کشاورزی به دلیل دارا بودن مقدار زیادی رس و نداشتن زهکش مناسب، برای ردو بدل شدن هوا برای گیاهان آپارتمانی کاربرد ندارد. پس توصیه می‌شود تا حد امکان از خاک کشاورزی و خاک باغچه برای گلدان استفاده نشود.

۳. مخلوط خاک گیاهی

 مخلوط‌های آماده‌ای از خاک گیاهی و مواد آلی که به منظور کشت گل‌های آپارتمانی تهیه می‌شوند، برای گلدان‌ها مناسب هستند. این مخلوط‌ها معمولاً حاوی ترکیباتی مانند پرلیت، ورمی کمپوست و … هستند.

۴. هوادهی و نگهداری ذرات خاک

یک خاک خوب گلدان نیز، خاکی است که سه مورد زیر در ترکیبات آن رعایت شده باشد:

    اول اینکه هوادهی و گردش هوا در بین ذرات به خوبی انجام شود.
    دوم اینکه ذرات خاک به اندازه، آب را در درون خود نگه دارند. نه آنقدرنگه دارند که خاک حالت باتلاقی پیدا کند و نه آنقدر بافت خاک سبک باشد که به راحتی با ریختن اولین قطرات آب، آب از انتهای گلدان خارج شود.
    سوم اینکه ذرات خاک توانایی این را داشته باشند که ،بتوانند عناصر غذایی را در خود نگه دارند.معمولا عناصر غذایی موجود در خاک گلدان به واسطه آبیاری متعدد گلدان از دسترس ریشه خارج می‌شوند.

بیشتر بخوانید: علت سفیدک زدن گیاهان آپارتمانی چیه؟

۵. معرفی ترکیب خاک مناسب گیاهان آپارتمانی

براساس تجربه اینجانب، بهترین ترکیب و خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی به غیر از کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها ترکیب زیر می‌باشد.

۲ واحد کوکوپیت + ۲ واحد پرلیت که البته درشت باشه بهتر است + ۲ واحد ورمی کمپوست + ۱ تا نیم واحد پیت ماس
واگر به هر دلیلی نتوانستید این ترکیب را مهیا و خودتان میکس کنید، توصیه می‌کنم از خاکهای بسته بندی شده استفاده کنید و به هر خاک بسته بندی شده، بین نیم تا یک کیلو ورمی کمپوست و پیت ماس اضافه کنید.

منبع: گلدون گرام




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2l5ko7

اخبار داغ