معنی ضرب المثل فارسی | ضرب المثل | ریشه ضرب المثل

معنی ضرب المثل ”شاهنامه، آخرش خوشه“

تو این مطلب با معنی و مفهوم ضرب المثل «شاهنامه، آخرش خوشه» همراه ما باشید!
معنی ضرب المثل ”شاهنامه، آخرش خوشه“

ضرب المثل های فارسی برگرفته شده از داستان های پند آموز در گذشته هستند که نسل به نسل بین افراد مختلف چرخیده و امروزه به دست ما رسیده اند. در کشور ما ضرب المثل های زیادی وجود دارد که در زندگی عادی به کار می بریم ولی معنی آن ها را نمی دانیم. در ادامه معنی ضرب المثل «شاهنامه، آخرش خوشه» را برای شما قرار داده ایم!

معنی شاهنامه، آخرش خوشه

۱- باید منتظر نتیجه شد و آخر کار را دید و به پیروزی های موقتی امیدوار نبود.

۲- افراد عاقل به کسانی که دست به کار نابخردانه ای بزنند و اصرار بر ادامه آن داشته باشد می گویند: «شاهنامه آخرش خوش است.»

۳- «این گفته ی دشمنان ایران است . چه گونه می شود که آخر شاهنامه که ما همه ی هستی و دار و ندارمان را از دست می دهیم ، خوش باشد ؟ نه ! این گفته ی دشمنان ایران است. و حتّی یکی از این دشمنان کتابی به همین نام چاپ کرده است : آخر شاهنامه ، که می گوید هر که درباره ی شاهنامه کار کرده ، در آخر بدبخت شده. من ، خود ، عمر خرّم خود را در راه شاهنامه نهادم و اکنون خوشبخت ترین مرد جهانم. » 

بیشتر بخوانید: معنی ضرب المثل ”شب دراز است و قلندر بیدار“

۴- در گذشته هر کسی که شاهنامه می خواند، وقتی به ستایش محمود غزنوی می رسید به گمان خود همت سلطان را در تنظیم شاهنامه تحسین می کرد اما افراد آگاه به او می گفتند: تا وقتی که به پایان شاهنامه نرسیدی، نسبت به رفتار محمود غزنوی قضاوت نکن زیرا که «شاهنامه آخرش خوش است.» یعنی در آخر شاهنامه است که حق ناشناسی محمود به خواننده تفهیم می شود. این جمله بعد ها به ضرب المثل تبدیل شد و عاقلان به هر کس که دست به کار نابخردانه ای بزند و اصرار بر ادامه آن داشته باشد می گویند: «شاهنامه آخرش خوش است.»

۵- اتفاقی که پایان خوبی داشته باشد، خوشایند است حتی اگر در مسیر آن برخی اشتباهات انجام شود.

منبع: دانشچی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2xz5w4

اخبار داغ




دیدگاه ها


ندا6 ماه پیش

عالی