آب یخ | آب تگری | مضرات آب یخ | عوارض نوشیدن آب تگری

هر چی از عوارض نوشیدن آب یخ بگم کمه!

متأسفانه بعضی ها عادت به نوشیدن آب یخ و تگری به طور ناشتا، بین غذا یا بعد از غذا، بعد از ورزش، در داخل حمام یا بعد از حمام و … دارن که شاید به عوارض اون آشنا نباشن!
هر چی از عوارض نوشیدن آب یخ بگم کمه!

بدون شک نوشیدن آب اما نه آب یخ و تگری، برای بدن و داشتن زندگی سالم ضروری هست. خیلی از افراد دوست دارن که آب یخ بنوشن، اما آیا نوشیدن آب یخ برای سلامتی ضرر داره؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی یشما رو با عوارض آب یخ و تگری آشنا می کنیم، پس همراه ما باشین!

1- یبوست

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مواردی که سبب شده است کارشناسان توصیه کنند که آب یخ ننوشید ایجاد یبوست است. وقتی آب یخ می نوشید غذا سفت می شود و همین امر می تواند در روند خروج آن از روده مشکلاتی ایجاد کند. اولا اینکه در اثر نوشیدن آب یخ توده های غذایی سفت می شوند و همچنین با کاهش دمای بدن روده ها من منقبض می شوند و همین امر باعث بروز یبوست و مشکل در خروج غذا از روده می شود.

2- کاهش ضربان قلب

یکی دیگر از دلایلی که سبب می شود کارشناسان سلامتی در مورد نوشیدن آب سرد هشدار دهند کاهش ضربان قلب است. مطالعات نشان داده اند نوشیدن آب سرد نه تنها ضربان قلب را کاهش می دهد، بلکه سبب تحریک عصب واگ می شود. عصب واگ عصبی است که عملکردهای غیر عادی بدن را کنترل می کند و بخش مهمی از سیستم عصبی به شمار می شود.

3- اخلال در تجزیه چربی ها

یکی از مضرات آب یخ که سبب شده است افراد در مورد نوشیدن این آب دو دل باشند، ایجاد اخلال در توانایی بدن برای تجزیه چربی های بدن است. وقتی دمای آب پایین باشد، چربی های موجود در غذا دیرتر و سخت تر تجزیه می شوند. به همین دلیل این امر می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی به وجود بیاورد و سبب انباشت چربی در بدن شود.

4- اخلال در عمل هضم 

کارشناسان می‌گویند نوشیدن آب سرد، حتی مصرف نوشیدنی‌های سرد، رگ‌های خونی شما را منقبض کرده و در نتیجه عمل هضم را مختل و محدود می‌کند. همچنین نوشیدن آب یخ از عملکرد صحیح فرآیند طبیعی جذب مواد مغذی در طول هضم غذا جلوگیری می‌کند.

تاثیر منفی دیگری که نوشیدن آب یخ بر عمل هضم می‌گذارد، انحراف تمرکز بدن بر عمل هضم و تلاش برای متعادل کردن دمای بدن است. این کار باعث از دست دادن آب و ایجاد احساس کم آبی در بدن می‌شود. دمای طبیعی بدن ۳۷ درجه‌ی سانتیگراد است و وقتی ماده‌ای با دمای کمتر از این مصرف می‌کنید، برای ایجاد تعادل دمایی انرژی زیادی صرف می‌شود. پس بدن مجبور است انرژی خود را برای تعدیل دما مصرف کند و در نتیجه چیز زیادی برای هضم و جذب مواد مغذی باقی نمی‌ماند. به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود آب هم‌دما با دمای محیط بنوشید.

5- گلودرد

اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود همه شما را از نوشیدن آب یخ منع کنند افزایش احتمالا گلودرد و گرفتگی بینی است. نوشیدن آب سرد، مخصوصا بعد از غذا، باعث ایجاد مخاط اضافی در مجراهای تنفسی می‌شود و یک لایه‌ی محافظ در دستگاه تنفسی تشکیل می‌دهد. این موضوع باعث آسیب‌پذیر شدن دستگاه تنفسی در زمان احتقان و ابتلا عفونت‌های التهابی می‌شود.

6- کاهش ضربان قلب 

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب یخ می‌تواند در کاهش ضربان قلب شما نقش داشته باشد. اینطور به نظر می‌رسد که آب یخ باعث تحریک عصب واگ (طولانی‌ترین عصب مغزی و دهمین زوج از ۱۲ جفت عصبی مغز) می‌شود. این عصب بخش مهمی از سیستم ععصبی خودمختار بدن است و می‌تواند ضربان قلب را کاهش دهد. وقتی آب سرد مصرف می‌کنید دمای پایینِ آب باعث تحریک عصب شده و ضربان قلب را کاهش می‌دهد.

7- شوک وارد کردن به بدن 

کارشناسان توصیه می‌کنند بعد از تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی از نوشیدن آب سرد خودداری کنید. مربیان ورزشی هم همیشه توصیه می‌کنند بعد از تمرین یک لیوان آب گرم بنوشید. بدن در زمان فعالیت شدید و سنگین میزان زیادی گرما تولید می‌کند و اگر بلافاصله آب یخ بنوشید تعادل دمایی در زمان کوتاهی مختلف شده و می‌تواند روی دستگاه گوارش شما تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این بدن اصلا نمی‌تواند آب سرد را جذب کند پس عملا نوشیدن آن هیچ فایده‌ای ندارد. گزارش‌های زیادی از ورزشکاران شنیده شده که وقتی بلافاصله بعد از تمرین آب سرد نوشیده‌اند درد شدیدی در معده‌ی خود احساس کرده‌اند. دلیل این اتفاق چیزی نیست جز وارد شدن شوک دمایی به بدن!

8- مضرات آب یخ برای کبد

کبد یکی از اندام های حیاتی در بدن است که اگر آسیب ببیند خطرات جدی را برای سلامتی در پی دارد. مطالعات نشان داده اند نوشیدن مستمر آب یخ می تواند باعث ضعف کبدی و اخلال در عملکرد آن گردد. همچنین، آب یخ باعث رسوب چربی در کبد می شود و همین امر خطر بروز بیماری کبد چرب را در پی دارد.

مضرات دیگر آب یخ

  • ضعف سیستم عصبی
  • فراموشی
  • کند ذهنی
  • احساس خواب آلودگی
  • پف بدن
  • پف زیر چشم
  • گرفتگی روده
  • ضعف قوای جنسی
  • پارکینسون
  • فلج یا بروز ام اس
  • ضعف مغزی

منبع: دیجی کالا 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3655e2

اخبار داغ