طرز تهیه هویج پلو | آموزش تهیه هویج پلو زعفرانی | مواد لازم هویج پلو

هویج پلو زعفرانی؛ یک سحری دلچسب در ماه رمضان + دستور تهیه

هویج پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی است که بهترین دستور پخت آن را اینجا به شما آموزش می دهیم!
هویج پلو زعفرانی؛ یک سحری دلچسب در ماه رمضان + دستور تهیه

هویج پلو یکی از انواع غذاهای پلویی خوشمزه و محبوب ایرانی است که مانند آلبالو پلو طعمی شیرین دارد. هویج پلو را با توجه به سلیقه های مختلف به 4 روش مختلف طبخ می کنند. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با طرز تهیه هویج پلو آشنا می کنیم!

مواد لازم برای تهیه هویج پلو 

  • برنج:  ۳ پیمانه
  • هویج: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱/۳ پیمانه
  • زرشک: ۱/۲ پیمانه
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • گوشت مرغ: 500 گرم
  • خلال بادام: ۱/۴ پیمانه
  • خلال پسته: ۱/۴ پیمانه
  • آب لیمو ترش: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران ساییده: ۱ قاشق سوپخوری
  • نمک ، روغن مایع و پودر زعفران: به اندازه کافی
  • خلال پوست پرتقال تلخی گرفته شده: ۱/۴ پیمانه

بیشتر بخوانید: تکنیک رستوران ها برای پخت زرشک پلو با مرغ

مراحل طرز تهیه هویج پلو

مرحله اول: آماده سازی

برای تهیه هویج پلو مجلسی ابتدا خلال بادام ها را در در کاسه ای می ریزیم و روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورند. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و کنار می گذاریم. هویج ها را نیز با پوست کن تمیز می کنیم و آبکش می کنیم و روی قسمت درشت رنده به صورت اُریب می کشیم تا هم یکسان شوند و هم بزرگ تر به نظر بیایند.

مرحله دوم: پخت مرغ

سپس داخل قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. بعد پیاز باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و از وسط به دو قسمت تقسیم می کنیم و همراه با مرغ و کمی پودر زعفران به آب در حال جوش اضافه می کنیم و می گذاریم تا مرغ کاملا پخته شود. پس از پخت کامل مرغ ها را روی تخته آشپزخانه با چاقو خرد می کنیم.

مرحله سوم: تفت دادن مرغ

تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم تا کمی گرم شود و بعد پیاز ها را در تابه می ریزیم و شروع می کنیم به تفت دادن ، ۲ الی ۳ دقیقه که تفت دادیم کمی روغن می ریزیم و پیاز ها را سرخ و طلایی می کنیم (روغن را در ابتدا نمی ریزیم چون می خواهیم رطوبت پیاز ها کاملا گرفته شود.) و مرغ های خرد شده را نیز به آن اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم و در بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم: تفت دادن هویج

خلال بادام ها را در آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافه آن خارج شود. در همان تابه هویج ها را می ریزیم و روی حرارت تفت می دهیم تا آب هویج کاملا گرفته شود و کمی روغن روی هویج می ریزیم و ۱ قاشق آبلیمو نیز روی هویج می ریزیم و تفت می دهیم و حرارت را کم می کنیم و زعفران را روی هویج می ریزیم و زرشک و شکر را با هم به مواد می افزاییم و پیاپی هم می زنیم تا زرشک ها نسوزند.

بیشتر بخوانید: چکدرمه؛ لذیذ ترین غذای شمالی مناسب سحری! + دستور تهیه

مرحله پنجم: مخلوط کردن مواد

حرارت را خاموش می کنیم و خلال پسته ،خلال بادام و پوست پرتقال را نیز به مواد اضافه می کنیم و خوب مواد را با هم زیر و رو می کنیم و مجددا ترکیب مرغ و پیاز داغ را اضافه می کنیم و همگی مواد را با هم مخلوط می کنیم.

مرحله ششم: آماده سازی برنج

سپس در قابلمه ای آب و نمک می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید. برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و در آب جوش می ریزیم و هم می زنیم.۵ دقیقه بعد برنج را لای دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج کاملا پخته بود و مغز آن کمی سفت بود بهترین زمان برای آبکشی است. برنج را آبکش می کنیم و کف قابلمه روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و کمی برنج کف قابلمه می ریزیم،دقت کنید که برنج را کفتگیر به کفتگیر می ریزیم.

مرحله هفتم: تهیه هویج پلو

پس یک کفگیر برنج می ریزیم و روی آن از مایه می ریزیم و مجددا لایه بعدی با کفگیر برنج می ریزیم و لایه بعد از مواد هویج پلو می ریزیم تا به آخر که برنج و مایه تمام شود. در مرحله بعدی درب قابلمه را می گذاریم و ابتدا حرارت را ملایم می کنیم تا هویج پلو ابتدا بخار کند (تقریبا ۵ دقیقه) و بعد حرارت را کم می کنیم تا کاملا هویج پلو پخته شود. پس از ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت بعد هویج پلو کاملا پخته شده و در دیس می کشیم و نوش جان کنید.

منبع: پارسی دی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/36pqe4

اخبار داغ