گیاهان آپارتمانی آبزی | گیاهان آبزی آپارتمانی | گیاهانی که داخل آب رشد می کنند

بهترین گیاهان آبزی آپارتمانی برای نگهداری در منزل + عکس

گیاهان آپارتمانی آبزی علاوه بر مزایای بی‌ شماری که ایجاد می‌ کنند، زیبایی منحصر به‌ فردی را به ارمغان می‌ آورند. پس با انواع آن ها آشنا شوید!
بهترین گیاهان آبزی آپارتمانی برای نگهداری در منزل + عکس

ساختار ژنتیکی بسیاری از گیاهان طوری است که وقتی ساقه یا برگ آنها جدا می‌ شود و در معرض رطوبت قرار می‌ گیرد، ریشه می‌ زند. می‌ توان از این ویژگی گیاهان برای بقایشان استفاده کرد و آن ها را در آب پرورش داد. این گروه از گیاهان در دسته گیاهان آپارتمانی آبزی قرار می گیرند، به نظر شما گیاهان آپارتمانی آبزی شامل چه مواردی می شوند؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با انواع گیاهان آپارتمانی آبزی آشنا می کنیم!

چمن عروس یا اشک نوزاد (Baby’s Tears)

این گیاه با برگ‌های ریز فراوان روی ساقه‌های خزنده، ظاهری متراکم و در عین‌ حال ظریف دارد. با قراردادن دسته‌ای از ساقه‌ها (با یا بدون ریشه) در آب خواهید دید که این گیاه چقدر راحت با زندگی در آب سازگار می‌شود. برگ‌های زیر آب می‌پوسند، بنابراین باید هر هفته آب را عوض کنید و تمام برگ‌های شناور را دور بریزید. به‌محض ایجاد ریشه نیز سطح آب را پایین‌تر ببرید.

بیشتر بخوانید: دفع پشه و مگس با گیاهان آپارتمانی

بگونیا (Begonia)

ساقه‌های ضخیم و شاداب بگونیا به‌خوبی در آب رشد می‌کنند. می‌توانید از گیاه مقاوم بگونیا وکس (wax begonia) استفاده کنید، زیرا گره‌های برجسته‌ای دارد که به‌راحتی ریشه می‌زنند. حتی بگونیا رکس (rex begonia) و بگونیای غده‌ای (tuberous begonia) نیز در آب رشد می‌کنند و برای داشتن گیاهی جدید فقط یک برگ لازم است. ریشه‌ها پس از چند ماه ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از تجمع باکتری‌هایی که ممکن است موجب پوسیدگی شوند، آب را هر هفته عوض کنید.

حسن یوسف (Coleus)

رشد و تکثیر حسن یوسف در آب بسیار آسان است. برای این کار قلمه‌ای ۱۵سانتی‌متری را برش زده و برگ‌های ۱۰ سانتی‌متر پایین آن را جدا کنید. سپس قلمه را در لیوان یا گلدان آب قرار دهید. پس از چند هفته ریشه‌ها به‌تدریج ظاهر می‌شوند. افزودن کمی چای کمپوست (compost tea) به آب در زمان تعویض ماهانه آب به رشد بهتر گیاه کمک می‌کند.

گل حنا (Impatiens)

گاهی تأمین رطوبت کافی برای گل حنا کار دشواری است. به همین دلیل است که بعضی‌ها آن را در حاشیه حوض می‌کارند. در پایان فصل رشد چند ساقه گیاه را جدا کنید و در طول زمستان آنها را در گلدان آب قرار دهید تا ریشه بزنند و به گیاهان کاملی تبدیل شوند، سپس در بهار آنها را در باغچه بکارید.

بامبوی خوش‌ قدم (Lucky Bamboo)

پرورش‌دهندگان معمولا ساقه‌های بامبوی خوش‌قدم را مارپیچی یا بافته شکل می‌دهند. این شکل‌های ترکیبی بر رشد گیاه در آب اثری نمی‌گذارند، ولی موجب سنگین‌شدن قسمت بالای گیاه می‌شوند. بنابراین برای اینکه بامبو در جای خود باقی بماند، به چیزی بیشتر از آب نیاز خواهد داشت. می‌توانید ساقه بامبوی خوش‌قدم را در میان شن‌ها یا سنگ‌های رنگی قرار دهید تا هم زیبایی آن را بیشتر کنید و هم از کج‌شدن یا افتادن آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: اشتباهات مخرب در نگهداری گیاهان آپارتمانی + نکات

فیلو دندرون (Philodendron)

بی‌شک یکی از بهترین گیاهانی که در آب رشد میکنند این گیاه آپارتمانی مقاوم است. فیلودندرون در تمام شرایط نوری رشد می‌کند. البته اگر برگ‌های کمی روی ساقه‌هایش روییده‌اند، با قراردادن گیاه در مکانی روشن‌تر تعداد برگ‌هایش بیشتر خواهند شد.

برگ‌ بیدی (Spiderwort)

اگر به گره برگ‌ها در امتداد ساقه دقت کنید، نوک ریشه‌هایی را می‌بینید که در انتظار روییدن هستند. با قراردادن چند ساقه در شیشه یا گلدانی از آب پس از مدت کوتاهی گیاهان کوچکی خواهید داشت. برگ‌بیدی رشد سریعی دارد و باید مرتب هرس شود، به‌ویژه زمانی که در آب رشد می‌کند. در صورت رسیدگی‌نکردن به گیاه، ممکن است قسمت بالایی آن سنگین و گلدان واژگون شود.

پتوس (Pothos)

این گیاه رونده با برگ‌های نوک‌تیز و قلبی‌شکل از جنوب اقیانوس آرام می‌آید. در برگ‌های بعضی از زیرگونه‌های آن خطوط و لکه‌های سفید، زرد یا سبز کم‌رنگ دیده می‌شود.

برای رشد پتوس در آب قسمتی از ساقه با ۳ یا ۴ گره را ببرید. برگ‌های پایینی را جدا کنید، زیرا برگ‌هایی که زیر آب قرار می‌گیرند، می‌پوسند. پتوس سریع رشد می‌کند و ممکن است در ۱ ماه بیش از ۳۰ سانتی‌متر رشد کند.

آگلونما یا نخشید (Aglaonema commutatum)

این گیاه استوایی دائمی با برگ‌های سبز و نرم بومی آسیاست و فقط در آب‌وهوای گرم رشد می‌کند. برای رشد آن در آب، ساقه‌ای سالم و ۱۵سانتی‌متری را با قیچی یا چاقوی استریل‌شده ببرید. نیمه پایینی ساقه در آب قرار می‌گیرد، بنابراین باید برگ‌های پایینی را جدا کنید. پس از ۳ تا ۴ هفته ریشه‌ها ظاهر می‌شوند.

گیاه باید در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار بگیرد. هر ۳ روز یا بیشتر، زمانی که آب کثیف یا کدر شد، آن را عوض کنید. برای رشد بهتر، ماهانه به گیاه چند قطره کود مایع محلول در آب بدهید.

پاپیتال یا عشقه (English Ivy)

عشقه گیاهی بالارونده است که گونه‌ای مهاجم به شمار می‌رود و به‌راحتی در هر جایی رشد می‌کند. عشقه به‌دلیل برگ‌های همیشه‌سبزش محبوب است. قلمه‌های عشقه به‌راحتی در آب ریشه می‌زنند. ریشه‌ها معمولا پس از ۲ تا ۳ هفته ظاهر می‌شوند. تمام برگ‌های پایینی را جدا کنید و قلمه‌ها را در ظرفی شیشه‌ای لبه پنجره‌ای با نور مناسب قرار دهید.

بیشتر بخوانید: این گیاهان، عشق و ثروت را وارد خانه هایتان می کنند!

گل گندمی یا سجافی (Spider Plant)

گیاهچه‌های روییده در انتهای ساقه‌ها را با قیچی تمیز و تیز جدا کنید. گیاهچه‌ها به‌سرعت ریشه می‌زنند. باید آب آنها را هر ۳ تا ۵ روز عوض کنید و ۱ بار در ماه نیز به آب کود اضافه کنید. گیاه باید در محلی روشن با نور غیرمستقیم قرار بگیرد و برگ‌ها نباید داخل آب قرار داشته باشند. ریشه‌ها تنها قسمتی هستند که می‌توانند زیر آب باشند. در ته ظرف یا گلدان سنگ‌هایی را قرار دهید تا ریشه‌ها بتوانند دور آنها بپیچند.

خون سیاوشان یا دراسنا (Dracaena)

قسمتی از ساقه گیاه را جدا کنید و فقط چند برگ را در بالای ساقه نگه دارید. هر هفته آب را عوض کنید، به‌ویژه اگر از ظرف شفاف شیشه‌ای استفاده می‌کنید، زیرا ممکن است نور موجب رشد جلبک شود. پس از ۶۰ روز ریشه گیاه کاملا شکل می‌گیرد.

این گیاه محیط روشن با نور غیرمستقیم و دمای ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. در طول فصل رشد (بهار و تابستان) هر ۲ هفته ۱ بار کود مایع را به‌اندازه یک‌چهارم مقدار توصیه‌شده روی بسته‌بندی به گیاه بدهید.

گل چمچه‌ ای (Peace Lilly)

بسیاری از افراد از گلدان‌های کوچک و باریک برای نگهداری گل چمچه‌ای در آب استفاده می‌کنند، ولی می‌توانید از لیوان بلند ساده نیز استفاده کنید. گیاه را از گلدان جدا کنید و ریشه‌ها را با آب جاری بشویید. سپس آن را فقط از قسمت ریشه در آب قرار دهید و هر ۲ هفته آب گلدان را عوض کنید. گیاه را در جایی روشن با نور غیرمستقیم قرار دهید. برای تقویت گیاه نیز زمان عوض‌کردن آب از چند قطره کود هیدروپونیک استفاده کنید. دمای ایدئال برای این گیاه ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است.

بیشتر بخوانید: گیاهان مناسب تراس در فصل سرما

پیله‌ آی قاشقی یا گیاه سکه چینی (Pilea peperomioides)

می‌توانید گیاه ریشه‌دار را به ظرف آب منتقل کنید یا قلمه‌هایی از ساقه‌ها را در آب بگذارید تا پس از چند هفته ریشه بزنند. ۱ بار در ماه نیز به گیاه کود گیاهی آپارتمانی یا هیدروپونیک بدهید. هر ۲ هفته یا زودتر (اگر رنگ آب تیره شده) هم آب را عوض کنید.

منبع: چطور 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3e6d64

اخبار داغ