روش تهیه ماست سون خانگی | دستور تهیه ماست سون خونگی

ترفند طلایی برای درست کردن ماست سون خونگی ! + طرز تهیه

ماست سون، پرطرفدارترین ماست رو میتونید به ساده ترین روش توی خونه درست کنید و لذت ببرید. در این مطلب تکنیک تهیه ماست سون خونگی را قرار داده ایم.
ترفند طلایی برای درست کردن ماست سون خونگی ! + طرز تهیه

ماست سون یکی از محبوب ترین ماست های موجود در بازار است. اگر اطلاعاتی درباره ماست داشته باشید حتما می‌دانید درست کردن ماست در خانه یا به اصطلاح ماست بندی یکی از آسان‌ترین کارهاست. شما به راحتی و با کمترین مواد می‌توانید درست کردن ماست سون را در منزل امتحان کنید.اگر تصمیم گرفتید ماست سون خانگی درست کنید که از کیفیت آن مطمئن باشید، با ما همراه باشید تا طرز تهیه ماست سون خانگی با بافت منسجم و طعمی دلچسب را به شما آموزش دهیم.

ماست سون کشدار خانگی

مواد لازم :

شیر محلی پرچرب: ۲ لیتر

ماست با کیفیت: ۱ قاشق غذاخوری

بیشتر بخوانید: با این ایده جذاب، دیگه ماست رو تو کاسه سرو نکن!

طرز تهیه:

  1. جوشاندن شیر 

    ماستی که قرار است مایه شیر باشد را دو ساعت قبل از ماست زدن بیرون از یخچال نگه دارید تا هم دمای محیط شود. برای درست کردن ماست خانگی با شیر ابتدا باید در یک قابلمه تمیز شیر را بجوشانید.

    از زمان به جوش آمدن شیر شعله گاز را ملایم کنید تا شیر به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. به این ترتیب هم میکروب‌های شیر از بین می‌روند و هم آب اضافی شیر تبخیر می‌شود. بعد از ۲۰ دقیقه شیر را در ظرفی بریزید که می‌خواهید ماست را در آن درست کنید.

  2. اضافه کردن مایه ماست به شیر

    اجازه دهید شیر خنک شود. برای امتحان کردن اینکه شیر خنک شده یا نه انگشت در شیر بزنید و اگر انگشت نسوخت ولی گرمای شیر را حس کردید یعنی دمایش برای ماست بندی آماده و مناسب است. با دماسنج هم می‌توانید دمای شیر را اندازه بگیرید. دمای ۴۲ الی ۴۵ درجه سانتی‌گراد مناسب است.

    حالا ماستی که قرار است مایه ماست باشد و هم دمای محیط شده را در یک کاسه با مقداری شیر مخلوط کنید. وقتی ماست و شیر خوب با هم ترکیب و یکدست شدند آن را به شیر اضافه کنید و با قاشق به آرامی هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب و یکدست شوند.

  3. قرار دادن ماست در مکانی مناسب
    درب ظرف را کیپ و محکم ببندید و با یک حوله یا پتوی تمیز کاملا ظرف را بپوشانید. بسته به گرمای محیط ۴ الی ۶ ساعت طول می‌کشد تا ماست به اصطلاح ببندد و خودش را بگیرد. بعد از اینکه ماست بسته شد ظرف ماست را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا ماست هم سرد و هم سفت‌تر شود.

نکات جلوگیری از آب انداختن ماست

  • شیر را زیاد نجوشانید

برای اینکه ماست شما بدون آب و سفت شود، شیر را به نقطه جوش برسانید تا شیر قل بخورد. سپس، دمای شعله را کم کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در دمای معمولی حرارت ببیند. زمان حرارت دیدن لازم نیست شیر را هم بزنید اما زمان جوشیدن شیر آن را یک بار هم بزنید.

بیشتر بخوانید: با ماست یه کیک پفی خوشمزه برای عصرونه بپز! + طرز تهیه

  • شیر را آرام حرارت دهید

برای داشتن یک ماست سفت، شیر را به آرامی حرارت دهید. سریع جوشاندن شیر سبب تکه تکه شدن ذرات آن‌ می‌شود.

  • هنگامی که شیر خیلی داغ است مایه ماست نزنید

زمان زدن مایه ماست به شیر زمانی است که گرمای شیر دست شما را نسوزاند، پس از جوشاندن شیر، اجازه دهید شیر سرد شود، به‌طوری‌که وقتی انگشت خود را در شیر فرو کردید، شیر دست شما را نسوزاند.

اندازه مایه ماست باید به ازای هر لیتر شیر حدود ۲ قاشق غذاخوری باشد. این اندازه مایه ماست را درون شیر بریزید و حدود ۱۰ الی ۱۵ بار با سرعت کم شیر را هم بزنید تا مایه ماست با شیر مخلوط گردد.

  • شیر را کنار بخاری نگذارید

برای جلوگیری از آب انداختن ماست ظرف شیر نباید تفلون باشد و نباید شیر را در جای گرم و یا کنار بخاری نگه دارید. فقط یک پارچه تمیز را روی در ظرف بگیرید تا میکروب وارد شیر نشود. پس از ۴ الی ۵ ساعت ماست شما‌ می‌بندد.

بیشتر بخوانید: آموزش تهیه ماست چکیده فوق العاده خوشمزه در منزل!

  • ظرف را زیاد تکان ندهید

در انتها برای جلوگیری از آب انداختن ماست پارچه را خیلی آرام از ظرف بردارید و ظرف را داخل یخچال قرار دهید به‌طوری‌که ظرف ماست زیاد تکان نخورد. ماست را یک شب در یخچال بگذارید تا سفت شود. این ماست را در کنار یک خورشت کرفس با مرغ خوشمزه نوش جان کنید.

منبع: امید نیوز




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3gkk8d

اخبار داغ