همه نکات نگهداری کاهو در یخچال | روش تازه نگه داشتن کاهو | دیر خراب شدن کاهو

ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال تا یک ماه! + نکات طلایی شستشو و نگهداری کاهو

کاهو زود خراب میشه؟ میخوام ترفندهایی بهتون بگم که تا یک ماه بتونید کاهو رو تازه نگه دارید.
ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال تا یک ماه! + نکات طلایی شستشو و نگهداری کاهو

برای نگهداری کاهو در یخچال برای مدت طولانی تر، باید نکاتی را هم در شستشو و هم در بسته بندی رعایت کنیم . شرایط محیط هم در نگهداری کاهو در یخچال برای طولانی مدت بسیار مهم است که کاهو خراب نشده و برگهای آن سالم بمانند. ددر اینجا از خرید کاهو تا نگهداری و نحوه بسته بندی کاهو نشسته و یا شسته شده و خردشده را برای نگهداری کاهو در یخچال برایتان گفتیم. با سبک زندگی همراه باشید.

3 نکته ی طلایی در نگهداری کاهو

قبل از بیان کردن تمام این مراحل باید بگوییم که سعی کنید کاهویی که در زمان خرید انتخاب می‌کنید تازه باشد. زیرا هرچه کاهوی شما تازه‌تر باشد، قطعا ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی داخل یخچال چرا کپک میزنه؟

۱. روش شستشوی کاهو باید به شیوه ی درست باشد

یکی از مهمترین بخش‌ها در نگهداری کاهو، شستشوی آن است. اگر این مرحله را به درستی انجام ندهید ممکن است مواد یا آلودگی‌هایی در بین برگ‌های کاهو باقی بمانند و سبب خرابی آن‌ها شود. برای شستن کاهو بهتر است تا به شکل زیر عمل کنید.

  • بهترین روش برای شستن کاهو این است که برگ‌های کاهو را از یکدیگر جدا کنید و سپس هر برگ را داخل یک ظرف آب بیندازید. بگذارید تا به مدت حداقل 10 دقیقه درون ظرف بمانند و سپس آن‌ها را آبکش کنید. در ادامه مجددا کاهو ها را درون ظرف آب بیندازید و یک فنجان سرکه سفید به همراه نمک و چند تکه یخ به ظرف اضافه کرده و بگذارید تا مجددا 10 دقیقه بماند و در نهایت به خوبی آبکش کنید.
  • به عنوان نکته باید اضافه کرد که سعی کنید تا شستن کاهو را با آب سرد انجام دهید. چرا که اگر آب داغ باشد سبب شل شدن برگ‌های کاهو می‌شود و طراوت خود را از دست می‌دهد.
  • یک نکته دیگر نیز این است که نگهداری کاهو در آب برای طولانی مدت نیز سبب آسیب به آن می‌شود و شما نهایتا بتوانید یک ساعت آن را در آب نگه دارید.

بیشتر بخوانید: ترفند سه سوته خرد کردن کاهو

۲. خشک کردن کاهو یکی از مراحل مهم در نگهداری آن است

اگر کاهو را به صورت خیس و مرطوب درون پلاستیک یا ظرف قرار داده و در یخچال بگذارید، به سرعت پلاسیده شده و از بین می‌رود. بنابراین باید حتما آن‌ها را خشک کرده و سپس در کیسه بسته بندی کرده و در یخچال قرار دهید.

  • برای خشک کردن کاهو بعد از این که آن‌ها را شستید، برگ‌های کاهو را تکان دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. سپس از حوله آشپزخانه کمک بگیرد و کاهو ها را روی آن قرار دهید و بگذارید تا آب باقی مانده نیز جذب شده و کاملا خشک شوند. در ادامه به کمک قیچی آشپزخانه کاهوها را برش داده، قسمت‌های خراب آن را جدا کنید و دور بیندازید. سپس، قسمت‌های سالم را بسته بندی کنید و دریخچال قرار دهید. البته بهتر است تا کاهو در طبقات وسط یا پایین یخچال باشد تا سرما زده نشوند.
  • نکته دیگری که در روش نگهداری کاهو وجود دارد این است که اگر قصد ندارید تا کاهو را در همان روز مصرف کنید، بهتر است تا آن را برش نزنید. چرا که همین برش زدن برگ‌ها نیز یکی از عوامل در سریع‌تر خراب شدن کاهو است.

بیشتر بخوانید:  ترفند نگهداری سیر تا ۲ سال بدون فریز کردن!

۳. بسته بندی کاهو را به شکل اصولی انجام دهید.

برای تازه‌تر ماندن کاهو می‌توانید به جای این که مستقیما آن را در پلاستیک قرار داده، در ابتدا در دستمال کاغذی بگذارید و سپس آن را درون کیسه بگذارید. همچنین سعی نکنید تا در یک کیسه مقدار زیادی کاهو قرار دهید. چرا که روی همه انباشته شده و به آن‌ها فشار وارد می‌شود و به مرور خراب خواهند شد.

نکات دیگر در نگهداری کاهو در یخچال

در هر صورت کاهویی که شسته شده و خرد شده باشد، دچار خرابی می‌شود اما اگر بخواهید فرا رسیدن زمان خرابی را طولانی‌تر کنید، نکاتی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • همانطور که در بالا گفتیم اگر قصد ندارید تا از کاهوی خریداری شده در همان روز یا حداقل تا دو روز آینده استفاده کنید. بهتر است تا از شستن آن خودداری کنید و این موضوع را به زمان مصرف کاهو موکول کنید.
  • به جای استفاده از کیسه پلاستیکی عادی برای نگهداری چند روزه از کاهو، می‌توانید از کیسه‌های زیپ‌دار تحت عنوان زیپ کیپ استفاده کنید. همچنین باید درب زیپ کیپ را کاملا ببندید تا سرمای یخچال وارد کیسه نشده و برگ‌ها کاهو سرما زده نشوند.
  • تا صحبت از سرما زدگی کاهوها شد، بهتر است تا به این نکته اشاره کنیم که دمای بیش از حد سرد، در یخچال نیز سبب صدمه زدن به کاهو خواهد شد و در طی زمان کوتاهی کاهوهای تازه را به کاهوهای زرد و غیر قابل خوردن تبدیل خواهد کرد. پس حتما کاهو را در کشوی میوه‌ها یا در طبقات میانی یخچال بگذارید.
  • یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید برای نگهداری کاهو به کار گیرد، نگهداری آن در حوله‌ی حمام است. به خصوص کاهوی خرد شده با این روش ماندگاری بهتری خواهد داشت. برای انجام این کار تنها باید بعد از شستن و گرفتن آب اضافه‌ی کاهو، آن‌ها را روی سطح حوله به صورت فاصله‌دار پخش کنید و از گوشه شروع به رول کردن حوله کنید.
  • ممکن است تا کاهوها از دو طرف حوله بیرون بریزند که برای رفع این مشکل می‌توانید دو سمت آن را با استفاده از کش بندید. سپس حوله را در طبقات پایین یخچال گذاشته و به مدت حداقل یک هفته به همان تازگی روز اول مصرف کنید.
  • در روش نگهداری کاهو در حوله، آب اضافه‌ی کاهو یا سبزی خوردن در کاهو حفظ می‌کند و یک محیط نیمه مرطوب و خنک برای نگهداری کاهو ایجاد می‌شود. جدا از آن کاهوها به صورت انباشته روی هم قرار نمی‌گیرند و سبب خرابی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اینجوری تا چند سال حبوبات حشره نمی زنه!

بهترین روش نگهداری کاهو در یخچال

روش نگهداری کاهو در یخچال تا ۱ هفته ساده ترین روش برای نگهداری طولانی مدت کاهو این است که آن را داخل نایلون بگذارید تا به آن هوا و رطوبت نرسد. داخل نایلون چند عدد دستمال کاغذی قرار دهید تا رطوبت موجود در نایلون را بگیرد و از پلاسیده شدن برگ های کاهو جلوگیری کند.

نایلون کاهو را در یخچال به دور از میوه ها و سبزی های دیگر از جمله گوجه و سیب قرار دهید. با این ترفند تا یک هفته کاهو کاملاً تازه می ماند.

تازه ماندن کاهو شسته یا خورد شده

اگر کاهو را شسته باشید یا حتی خورد کرده باشید. باز هم راهی برای تازه نگه داشتن آن تا یک الی دو هفته وجود دارد. بعد از شستن برگ های کاهو، صبر کنید تا آب برگ های کاهو کاملاً گرفته شود.

یک ظرف پلاستیکی دردار را انتخاب کنید ته آن را دستمال آشپزخانه کاغذی یا دستمال کاغذی بگذارید. یک ردیف کاهو داخل آن قرار دهید. یک دستمال دیگر روی آن قرار دهید و دوباره یک ردیف کاهو بگذارید. اینکار را ادامه دهید تا کاهوها تمام شوند.

در آخر روی ظرف را با دستمال کاغذی بپوشانید و درب ظرف را محکم ببندید. تا هوا و رطوبت به کاهوها نرسد. ظرف حاوی کاهو را در یخچال نگهداری کنید.

هر بار مقدار مورد نیاز خود را از ظرف بردارید، درب ظرف را سریع ببندید و در یخچال قرار دهید. با این روش حداقل یک هفته کاهوهای خورد شده سالم می مانند.

بیشتر بخوانید: با چنگال، موندگاری سبزیجات رو بالا ببر

تازه نگه داشتن کاهو برگ یا پیچ تا ۳ الی ۴ هفته

یک روش عالی برای تازه ماندن کاهو این است که : قسمت انتهای کاهو را با چاقو ببرید. کاهو را بدون اینکه بشویید، در یک نایلون زیپ دار قرار دهید. یک نی را از گوشه زیپ آن وارد نایلون کنید و هوای آن را با دهان بیرون بکشید تا پلاستیک چروک شود و اطراف کاهو کاملاً بدون هوا شود. نایلون را در یخچال نگهداری کنید.

اینکار باعث می شود هوا که موجب پلاسیده شدن کاهو می شود، به آن نرسد. همچنین کاهو از برخورد با گاز تولید شده توسط دیگر میوه ها و سبزی های داخل یخچال در امان بماند در نتیجه مدت زمان زیادی تازه باقی بماند.

نگهداری از کاهو - روش نگهداری کاهو در یخچال

نگهداری کاهو برگ یا پیچ تا بیشتر از دو هفته

در این روش باید انتهای کاهو را جدا کنید. کاهو را بدون اینکه برگ های آن را از هم باز کنید زیر آب بگیرید تا گل، حشرات و دیگر مواد روی کاهو از بین برود. ۵ الی ۱۰ دقیقه کاهو را در آبکش قرار دهید تا آب آن برود. اما لازم نیست  بطور کامل خشک شود. کمی رطوبت داشته باشد اشکالی ندارد.

چند دستمال کاغذی یا دستمال آشپزخانه کاغذی دور کاهو بپیچید. آن را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید. در کیسه را محکم گره بزنید و داخل یخچال قرار دهید. با این ترفند کاهو تا بیش از دو هفته تازه می ماند.

روش نگهداری کاهو در یخچال تا ۳ هفته

انتهای کاهو را ببرید. بدون آنکه آنها را بشویید، هر کاهو را داخل دستمال آشپزخانه کاغذی یا دستمال کاغذی معمولی بپیچید. همه کاهو را در یک نایلون قرار دهید و یا در سلفون بپیچید و داخل یخچال نگهداری کنید.

نگهداری کاهو در آب

یک روش تازه نگه داشتن کاهو در یخچال به مدت طولانی که در این روزها بسیار پرطرفدار شده است، نگهداری کاهو در آب است. در این روش می‌توانید کاهو را در یک شیشه، ظرف یا حتی یک سطل بزرگ قرار دهید. این ترفند نگه داشتن کاهو در یخچال چند روش مختلف دارد:

روش اول نگهداری کاهو در آب

در روش اول ابتدا ساقه سر کاهو را جدا می‌کنید. سپس برگ‌ها را جدا و در آب با کمی سرکه خیس کنید. سپس آن‌ها را کاملا بشویید و در ظرفی که پر از آب است فرو کنید. بعد از این می‌توانید ظرف را در یخچال بگذارید.

با این روش تا دو هفته می‌توانید کاهو را تازه نگه دارید. هر چند بهتر است هر ۲ تا ۳ روز آب آن را  عوض کنید. اگر به‌طور مکرر آب ظرف را عوض کنید، تا یک ماه می‌توانید کاهو را در یخچال نگه دارید. با این روش حتی اگر به مسافرت بروید و برگردید، باز هم کاهوی شما تر و تازه است.

روش دوم نگهداری کاهو در آب

در روش دوم، برگ کاهو را جدا نمی‌کنید. سر کاهو دست‌نخورده باقی می‌ماند و تنها ساقه در آب قرار می‌گیرد. می‌توانید این ترفند نگه داشتن کاهو در یخچال را با قراردادن قسمت بالای کاهو در گلدان یا کاسه باریک انجام دهید. کف آن را با آب به‌اندازه‌ای پر کنید که روی ساقه را بپوشاند و در یخچال بگذارید. با این روش شما هر بار فقط برگ‌هایی از کاهو را که برای خوردن نیاز دارید جدا می‌کنید.

 

منبع: اسنپ فود

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3kebj8

اخبار داغ




دیدگاه ها


ناهید22 روز پیش

ترفند کاهو عالی بود تشکر

ناشناس22 روز پیش

حوله حمام!!!