علت خراب شدن گیاهان آپارتمانی | اشتباهاتی که باعث خراب شدن گیاهان آپارتمانی میشه

6 عامل مهم که باعث مرگ گیاهان آپارتمانی میشه!!

فاکتورهای زیادی می توانند به مرگ ناگهانی گیاه منجر شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا عامل های از بین رفتن گیاهان آپارتمانی رو بهتون بگیم.
گیاهان آپارتمانی

در این قسمت از سبک زندگی رایج ترین دلایل از بین رفتن گیاهان آپارتمانی رو بررسی می کنیم. هیچ کسی برای از بین رفتن گیاهان آپارتمانی برنامه ریزی نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد که مهربانی بیش از حد نسبت به گیاهان یکی از عوامل خشک شدن آنها باشد. اگر می‌خواهید بدانید که چه عواملی در از بین رفتن گیاهان آپارتمانی نقش دارند و چه اشتباهاتی منجر به مرگ آنها می‌شود با ما همراه باشید.

 

1. آبیاری زیاد، یکی از رایج ترین دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی

شاید آب‌دهی زیاد به‌نظر غیرممکن بیاید و جز دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی نباشد، اما در واقعیت این اتفاق نه‌تنها ممکن است بلکه یک اتفاق معمول و شایع است و یکی از بیشترین اشتباهاتی است که افراد انجام می‌دهند. دراین‌باره باید درنظر داشته باشید تعداد کمی از گیاهان وجود دارند که با آبیاری روزانه مشکلی نداشته باشند. درواقع بیشتر گیاهان خانگی ترجیح می‌دهند زمانی آبیاری شوند که سطح بالایی یا چند سانت بالایی خاک آن‌ها کاملا خشک شده باشد. برخی گیاهان نیز تشنگی خود را با نشانه‌هایی نمایان می‌کنند و به شما می‌گویند زمان آبیاری مجدد رسیده است. این نشانه‌ها می‌تواند شامل ریزش برگ‌ها، پژمردگی برگ‌ها یا نشانه‌هایی از افتادگی ساقه‌ها باشد. در مجموع برای اینکه آبیاری زیاد دلیل مرگ گیاهان آپارتمانی شما نباشد تا زمانی که مطمئن نشدید گیاه شما نیاز به آب دارد به آن آب ندهید.

بیشتر بخوانید: علت سفیدک زدن گیاهان آپارتمانی چیه؟

2. زهکشی ضعیف

زهکشی به اقداماتی می‌گویند که باعث سبک شدن و متخلخل شدن خاک گیاهان می‌شوند؛ به‌طوری‌که هرچقدر زهکشی خاک بیشتر و بهتر باشد آب با سرعت بیشتری از خاک عبور می‌کند و هرچقدر کمتر باشد آب، مدت بیشتری درون خاک باقی خواهد ماند. زهکشی ضعیف از دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی است که رابطه نزدیکی با آبیاری زیاد دارد و به‌سختی می‌توانید این دو موضوع را از یکدیگر جدا کنید. در واقع اگر گیاه خانگی شما خاکی با زهکشی بد داشته باشد، هر چقدر هم که به آن کم آب بدهید، باز زیاد است. زهکشی نامناسب همچنین می‌تواند باعث تنگ‌تر شدن جای ریشه‌های گیاه شده و از رشد آن‌ها جلوگیری کند یا آب در قسمت پایینی گلدان جمع شود و به پوسیدگی ریشه‌ها ختم شود. حتی اگر قسمت بالایی خاک خشک باشد باز هم ممکن است قسمت پایینی به این زودی‌ها خشک نشود و این مساله به ریشه گیاه آسیب می‌زند. ضمن اینکه خیس ماندن خاک باعث می‌شود که محیط مناسبی برای رشد باکتری، قارچ و پوسیدگی ریشه ایجاد شود.

3. عدم تعویض گلدان

این که صاحب یک گیاه خانگی، گیاهی را برای یک یا دو سال داشته باشد چیز عجیبی نیست. در ابتدا گیاه او سالم و سرزنده است و هیچ مشکلی در ظاهرش ندارد، اما بعد از گذشت یکی دو سال، با اینکه هیچ چیزی تغییر نکرده است، اما گیاه مدام ضعیف‌تر می‌شود و رو به مردن می‌رود. در اینجا متهم اصلی و یکی دیگر از دلایل رایج مرگ گیاهان آپارتمانی یعنی عدم تعویض گلدان است.

4. استفاده از خاک قدیمی، از دیگر دلایل رایج و نامحسوس مرگ گیاهان آپارتمانی

یکی دیگر از دلایل رایج مرگ گیاهان آپارتمانی استفاده مجدد از همان خاک‌های قدیمی است. این مورد با مورد بالایی (عدم تعویص گلدان) در ارتباط است. بیشتر خاک‌های گلدان بر پایه پیت هستند که در طول زمان و پس از تجزیه، اسیدی می‌شوند. هرچقدر که پیت بیشتر تجزیه می‌شود، اکسیژن و آب با سختی بیشتری می‌توانند خود را ریشه گیاه برسانند. همین مساله باعث می‌شود تا درعین‌حال که میزان آبیاری و مراقبت شما تغییری نکرده است گیاه شما بیشتر گرسنه بماند.

بیشتر بخوانید: 4 گیاه آپارتمانی درختی که خونه رو زیبا می کنن! + عکس

5. آبیاری کم

این دلیل از دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی بیشتر به‌خاطر فراموشی رخ می‌دهد و بیشتر برای کسانی اتفاق می‌افتد که اهمیتی به گیاه خود نمی‌دهند، اما اگر گیاه شما برایتان مهم است ولی درگیری‌های ذهنی باعث می‌شود فراموشش کنید پس سعی کنید با استفاده از برنامه‌های یادآور یا حتی ابزار دیجیتالی که مناسب یادآوری زمان آبیاری است از گیاه خود مراقبت کنید.

6. مشکلات کوددهی، آخرین دلیل از دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی

احتمالا در لیست دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی متوجه غیبت واضح نور مناسب شده باشید، اما واقعیت این است که اگر گیاه شما آبیاری مناسب، زهکشی خوب و خاکی سالم داشته باشد تقریبا می‌تواند هر مشکل دیگری را از سر بگذراند. درواقع باید گیاه خود را مثل یک خانه تصور کنید. اگر خانه شما فونداسیون ضعیفی داشته باشد، بهترین و مقاوم‌ترین نماها نیز برایش بی‌فایده است. به‌همین‌شکل اگر گیاه شما ریشه قوی و سالمی داشته باشد می‌تواند مشکلات دما، نور و کوددهی را تحمل کند. ناگفته نماند این به معنای شرایط ایده‌آل برای گیاه نیست، بلکه فقط به این شکل گیاه زنده خواهد ماند و قطعا وجود مشکلات یاد شده شادابی و سرزندگی را از گیاه سلب می‌کند.

 

منبع: گل ستان




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3qew83

اخبار داغ