راهکار کپک نزدن پنیر | دلیل کپک زدگی پنیر

جلوگیری از کپک زدن پنیر با این ترفندهای خونگی ساده! | دلایل کپک زدن پنیر

پنیر یکی از مواد غذایی مورد استفاده هرروزمونه که احتمال کپک زدنش همیشه هست پس با این تکنیک پنیر رو از شر کپک زدن نجات بده.
جلوگیری از کپک زدن پنیر با این ترفندهای خونگی ساده! | دلایل کپک زدن پنیر

پنیر یک ماده غذایی محبوب است که اگر به درستی نگهداری نشود به راحتی فاسد شده و کپک می‌زند.حفظ و نگهداری از پنیر یکی از سخت ترین کارها است. در این مقاله قصد داریم، که دلایل کپک زدن پنیر درون یخچال را مورد بررسی قرار داده و در ادامه راه های پیشگیری از کپک زدن پنیر ها را در یخچال بیان کنیم.

دلایل کپک زدن پنیر

رطوبت بالای محفظه یخچال

از جمله شرایط مهم برای اینکه باکتری ها و قارچ ها رشد و تکثیر کنند، وجود رطوبت بیش از اندازه می باشد. چنانچه درون یخچال شما رطوبت بیش از اندازه بالا باشد موجب خواهد شد، که پنیر شما در زمان کم کپک زده و فاسد شود. بنابراین باید رطوبت و دمای درون محفظه یخچال خود را بررسی کنید و پنیر را در شرایط مناسب قرار دهید.

قرار دادن پنیر همراه با غذاهای مختلف

برخی از افراد عادت دارند، که مواد غذایی گوناگون مثل میوه و گوشت را به صورت غیر اصولی و بدون ظرف یا درون ظرف های نامناسب در محفظه یخچال نگه می دارند. در صورتی که موادغذایی مخصوصاً لبنیات را باید درون ظرف هایی که در بسته هستند قرار دهید و این مواد باید از دیگر مواد غذایی به دور نگهداری شوند. چون لبنیاتی مانند پنیر بوی غذا های دیگر را جذب کرده و رطوبت آنها موجب خواهد شد، که پنیر زودتر خراب و فاسد گردد.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی داخل یخچال چرا کپک میزنه؟ (راهکار طول عمر انواع مواد غذایی در یخچال)

نگهداری برای مدت زمان طولانی درون یخچال

یکی از دلایل مهم این مشکل، نگهداری طولانی مدت پنیر در یخچال است که موجب کپک زدن آن خواهد شد.

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن پنیر

برای جلوگیری از رشد کپک، نگهداری صحیح پنیر بسیار مهم است. پیروی از راهکارهای زیر به میزان قابل توجه

  1. چند حبه کوچک قند را در قالب پنیر قرار دهید.
  2. پنیر را در یخچال، بسته بندی شده در مواد قابل تنفس یا در ظرف مناسب نگهداری کنید.
  3. پنیر را جدا از سایر غذاها نگه دارید تا خطر آلودگی متقابل را به حداقل برسانید.
  4. پنیر را به طور منظم بررسی کنید تا به موقع پنیر را نجات دهید.
  5. برای جلوگیری از کپک زدن پنیر در یخچال بهتر است از ظروف دربسته استفاده کنید. این ظروف اجازه نفوذ هوا را نمی دهند و این از کپک زدن پنیر جلوگیری می کند.
  6. برای پنیر های طبیعی بهتر است پنیر بالغ باشد. بنابراین حتما پنیر طبیعی را از مراکز و برندهای معتبر دریافت کنید.
  7. توجه به دمای نگهداری بهینه برای هر نوع پنیر، کلید حفظ کیفیت آن و جلوگیری از رشد کپک است. در این مورد می توانید به اطلاعات روی بسته بندی استناد کنید.
  8. پوست یا لایه بیرونی برخی از پنیرها به عنوان یک سد محافظ در برابر کپک عمل می کند. پنیرهایی مانند بری و کاممبر دارای پوست شکوفه ای هستند که لایه ای از کپک سفید را تشکیل می دهند. بنابراین تا لحظه مصرف پوسته پنیر را از آن جدا نکنید.
  9. برای تضمین بهترین کیفیت، طعم مناسب و جلوگیری از کپک زدن پنیر حتما به تاریخ انقضای محصول توجه کنید.
  10. بعضی از پنیرها مثل پنیر لیقوان باید در آب پنیر نگهداری شوند. اگر پنیر را بدون آب پنیر خریدید باید از آب نمک استفاده کنید؛ یک قاشق نمک را در نیم لیتر آب ریخته و پنیر‌ها را در آن قرار دهید. دقت کنید که آب نمک روی پنیر‌ها را بپوشاند.
  11. برای جلوگیری از فاسد و کپک زدن پنیر در محل برش، می توانید یک لایه نازک کره در محل برش بمالید. اگر طعم کره برای شما خوشایند نیست می توانید از کاغذ روغنی استفاده کنید.
  12. بهتر است پنیر را به اندازه مصرف بخرید تا زمان نگهداری از آن کمتر از یک ماه باشد.

کپک زدن پنیر درون یخچال ضرر دارد؟

در جواب این سوال باید بگوییم، که بله. پنیری که درون یخچال کپک زده است، علاوه بر اینکه تغییرات قابل مشاهده و طبیعی ایجاد کرده است، احتمال تغییر شیمیایی بودن آن نیز وجود دارد. به همین سبب پیشنهاد می گردد، که پنیر کپک زده را به هیچ عنوان مصرف نکنید. چون احتمال مسمومیت شما بسیار بالا خواهد بود. کپک هایی که در پنیر رشد می کنند، به نوعی قارچ محسوب می‌شوند، که هاگ تولید می نمایند. آنها از راه آب، هوا و حشرات منتقل می‌گردند و در همه جا مثل یخچال وجود دارند. البته در شرایط مرطوب و گرم بهتر رشد می کنند. این موجودات نشانه فاسد بودن پنیر می باشند و در اکثر اوقات به رنگ های سفید، سبز تیره، آبی، سیاه و خاکستری نمایان می شوند. کپک ها را اکثراً می توانید بر روی پنیر ببینید. آنها بو و ظاهر پنیر شما را تغییر خواهند داد.

منبع: آی بک امداد




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4d9ynq

اخبار داغ