نکات خوش رنگ شدن خورشت | ترفندهای خوش رنگ شدن خورشت

چیکار کنیم خورشت خوش رنگ بشه؟ + نکات

خوش رنگ شدن خورشت نیازمند رعایت یک سری نکات ریز است که شما می‌توانید با رعایت این نکات ساده یک خورشت خوش آب و رنگ و جا افتاده تهیه کنید.
1403/03/07 18:15
چیکار کنیم خورشت خوش رنگ بشه؟ + نکات

خوش رنگ شدن خورشت یه سری نکات داره که هر خانم خانه داری باید بلد باشه. برای همین این مطلب از سایت سبک زندگی رو اختصاص دادیم به نکات خوش رنگ شدن خورشت . با ما همراه باشید تا نکلت طلایی خوش رنگ شدن خورشت را بیاموزید.

برای خوش رنگ شدن رب را تفت دهید

رب گوجه را قبل از افزودن به خورش حتما تفت دهید، افزودن رب گوجه بدون تفت دادن به خورش موجب بد رنگ شدن خورش خواهد شد. می توانید برای بهتر شدن رنگ خورشت، رب را با مقدار کمی شکر تفت دهید و سپس به خورش بیافزایید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای طلایی برای فریز کردن خورشت + نکات

برای خوش رنگ شدن از پودر دارچین استفاده نکنید

در خورش های قرمز هیچگاه از پودر دارچین استفاده نکنید زیرا موجب تغییر رنگ خورش وسیاه شدن رنگ آن می شود، به جای پودر دارچین، یک ربع آخر پخت خورش کمی چوب دارچین را به خورشت بیافزایید و در آخر پخت از خورش خارج کنید.

برای خوش رنگ شدن از گوجه فرنگی استفاده کنید

انداختن ۲ عدد گوجه‌فرنگی قاچ شده در خورش های قرمز، هم طعم بهتری به غذا می‌دهد هم باعث می‌شود تا خورش رنگ بهتری پیدا کند.

دلیل و راه حل تیره شدن خورشت

خورشت یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که همانند خورشت قورمه سبزی ، خورش بادمجان ، خورشت مرغ و برخی غذاهای قدیمی دیگر ،پایه ثابت برخی مراسم ها به خصوص مراسم مذهبی می باشد. برخی کدبانوهای ایرانی مهارت زیادی در طبخ این نوع خورشت دارند تا جایی که طعم و عطر و رنگ خورش بی نظیرشان تا سال ها در خاطرمهمانانشان می ماند.

سوالی که برای بسیاری از خانم های تازه وارد به آشپزی پیش می آید، این است که چگونه خورش این عزیزان خوش رنگ تر است ؟ علت تیره شدن رنگ خورشت از چیست ؟

علت تیره شدن رنگ خورش عبارتند از:

  • شما از رب خوش رنگ برای طبخ استفاده نمی کنید و رب خود را سرخ نمی کنید.
  • شما درون خورشت خود زعفران نمی ریزید.
  • شما لپه را از قبل نمی جوشانید.
  • شما درون خورشت به جای لیمو، گرد لیمو، آبلیمو یا قره قروت می ریزید.
  • شما درون خورش خود مقدار زیادی پودر دارچین می ریزید.

بیشتر بخوانید: این ادویه، طعم قیمه رو مجلسی می کنه!

برای اینکه خورشت شما خوش رنگ و مجلسی شود، به نکات زیر توجه کنید:

از رب مرغوب استفاده کنید

رب یکی از مهمترین آیتم های مواد تشکیل دهنده خورشت است که توجه به رنگ و مقدار آن سبب می شود خورشت شما رنگی زیبا داشته باشد. برخی از خانم ها به مقدار زیادی رب درست کرده و یا می خرند و به دلیل شرایط نگهداری بد ،رنگ رب تغییر نموده و سیاه می شود. استفاده از رب تیره سبب می شود خورشت شما نیز تیره رنگ گردد.

رب را سرخ کنید

برای خوش رنگ و خوش طعم شدن خورشت در یک تابه جداگانه کمی روغن اضافه کرده و دو قاشق رب در روغن قرار داده و سرخ کنید تا بوی خامش از بین رود. بهتر است رب سرخ شده را در وهله اول اخل خورش اضافه نکنید زیرا این امر سبب می شود زردی رنگ لپه کاسته و طعم خورشت تغییر یابد.

از گوجه فرنگی استفاده کنید

برای خوش رنگ و خوش طعم شدن خورشت 2 عدد گوجه فرنگی پوره شده در خورش بیاندازید تا خورشت هم طعم بهتری داشته و هم خورش رنگ تر شود.

درون خورشت آب لیمو نریزید

برای خوش رنگ و خوش طعم شدن خورشت هرگز در خورشتان به جای لیمو عمانی آب لیمو یا گرد لیمو نریزید زیرا استفاده از آبلیمو و گرد لیمو سبب تیره شدن خورش می شود. خورشت خود را با لیموعمانی و رب گوجه فرنگی ترش مزه دار کنید.

لپه ها را بجوشانید

برای خوش رنگ و خوش طعم شدن خورشت لپه را بخیسانید و پس از خیساندن چند دقیقه در آب بجوشانید و کف سیاه حاصل از جوشیدن را بگیرید و سپس به خورشت اضافه کنید تا خورش مجلسی تر گردد.

بیشتر بخوانید: راز خوشمزه گی قیمه نذری رو اینجا یاد بگیر

زعفران بریزید

افزودن زعفران آب کرده به خورشت سبب می شود که خورش شما طعم و رنگ زیبایی داشته باشد. بهتر است زمانی که رب را سرخ می کنید کمی زعفران آب شده به آن بیافزایید و سپس به خورشت خود اضافه کنید تا خورشت شما خوش رنگ تر شود.

از دارچین استفاده کنید

استفاده از زیاد از پودر دارچین و دیگر ادویه های تیره رنگ سبب می شود رنگ خورش تیره تر شود. برای خوش طعم و رنگ شدن خورشتتان درون آن به جای پودر دارچین، چوب دارچین بریزید.

از ظرف مناسب استفاده کنید

برای اینکه خورشت شما خوش طعم تر شود و غذا ظاهری زیبا پیدا کند، خورش خود را درون قابلمه مسی بپزید. علت خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در ظروف مسی این است که حرارت در ظروف مسی بیش از سایر ظروف فلزی نگهداری و به طور یکنواخت توزیع می شود.

منبع: ویکی گردی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4p5a96

اخبار داغ