نحوه استفاده از شیر ترشیده | کاربرد شیر خراب شده

با شیر خراب و ترش شده چه کنیم؟ | ۹ کاربرد شیر ترشیده

در این مقاله از سبک زندگی به شما موارد استفاده از شیر خراب و ترشیده، دلایل ترش شدن شیر و تفاوت شیر فاسد و ترش را خواهیم گفت.
1403/05/22 18:15
با شیر خراب و ترش شده چه کنیم؟ | ۹ کاربرد شیر ترشیده

با شیر خراب و ترش شده چه کنیم؟ احتمالا برای شما هم پیش آمده که بخواهید از شیر استفاده کنید ولی متوجه ترش یا خراب شدن آن شده‌اید. بنابراین آن را دور ریخته‌اید تا مبادا سلامتتان به خطر بیفتد. اما شاید جالب باشد بدانید که از شیر خراب و ترش می‌توانید به روش‌های مختلف و برای مصارف گوناگون استفاده کنید. از درست کردن انواع غذا و دسر با شیر گرفته تا برق انداختن ظروف، استفاده از شیر به عنوان ماسک صورت و …، همگی مصارف مختلف شیر خراب و ترش  هستند.

با شیر خراب و ترشیده چه کنیم؟

با شیر ترش شده چه کنیم؟ به اصطلاح عامیانه، شیری که تاریخ آن گذشته باشد، بریده بریده شود ولی بو و رنگ آن تغییر نکرده باشد، «شیر خراب» می‌گویند ولی این شیر فاسد نیست و می‌توان استفاده‌های مختلفی از آن کرد. موارد استفاده شیر خراب و ترشیده به قرار زیر است:

بیشتر بخوانید: 7 ترفند کاربردی برای سر نرفتن شیر

۱- تهیه نان با شیر ترش شده

یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های مصرف شیر ترش، استفاده در «نان سودا» به عنوان مخمر است. این نان در اصل یک نان ایرلندی است. در این نان، خمیر با شیر ترش، کفیر یا ماست تخمیر می‌شود. نان‌ سودا بافت بسیار لطیف و طعم خوشمزه‌ای دارد. در این نان، به خمیر برای نرم شدن، شیر ترش اضافه و ورز داده می‌شود تا مواد داخل شیر ترش، عمل کند و خمیر آماده شود.

۲- تهیه پنیر با شیر ترش

یکی دیگر از موارد استفاده از شیر خراب و ترش، درست کردن پنیر خانگی است. اگر میزان شیری که دارید و بریده است، به بیش از یک کیلوگرم می‌رسد، می‌توانید به ازای هر ۱ کیلوگرم شیر، ۱ قاشق مرباخوری نمک اضافه کنید. سپس یک پارچه نخی را در یک آبکش بیندازید و شیر را روی آن بریزید.

گوشه‌های پارچه را گره بزنید تا آب اضافی آن خارج شود. برای سفت شدن پنیر و چسبیدن ذرات آن به هم، یک جسم سنگین روی پارچه گره زده شده و محتویات داخل آن بگذارید. به مدت ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید تا پنیر سفت شود. سپس آن را سرو کنید.

۳- استفاده به عنوان ماده اصلی صبحانه

برای صبحانه اگر انواع پنکیک یا انواع وافل درست می‌کنید، می‌توانید به جای شیری که در طرز تهیه پنکیک استفاده می‌کنید، از شیر ترش یا دوغ استفاده کنید. همچنین می‌توانید از شیر معمولی با آبلیمو برای تهیه شیر ترش استفاده کنید. بعد از درست کردن خمیر پنکیک با شیر ترشیده، آن را سرخ کنید. سپس با میوه‌های دلخواه تازه و عسل، آن را سرو کنید.

۴- ترد و مزه دار کردن گوشت

یکی از موارد متداول استفاده از شیر ترشیده، مزه دار کردن گوشت و ترد کردن آن است. مخصوصا اگر بخواهید گوشت قرمز را کبابی کنید، می‌توانید به مواد مرینیت، به اندازه ۱ یا ۲ قاشق شیر ترش اضافه کنید. بهتر است قسمت‌های بریده شده شیر را صاف کنید و عصاره آن را در مایه مرینیت گوشت به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: فوت و فن پاستوریزه کردن شیر در خانه

۵- درست کردن اسکون با شیر ترش

«اسکون» یا «اسکان»، نوعی بیسکویت انگلیسی است که به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو می‌شود. برای درست کردن خمیر اسکون می‌توانید از شیر ترش به جای شیر معمولی استفاده کنید و دیگر نیازی به بیکینگ پودر ندارید. استفاده از این شیر، بافت خمیر را سبک و پوک می‌کند.

۶- درست کردن کیک و مافین

اگر به جای شیر معمولی شیرین، در خمیر یا مایه کیک و مافین‌های مختلف از شیر ترش استفاده کنید، نه تنها طعم آنها بد نمی‌شود بلکه محصول نهایی، ترد و لطیف خواهد شد. می‌توانید از دستور سرآشپزهای حرفه‌ای برای تهیه انواع کیک و مافین با شیر ترش استفاده کنید و به روش متفاوت و خاص، کیک و شیرینی خود را بپزید.

۷- شیر ترش برای حیوانات خانگی

خوردن شیر ترش، برای حیوانات خانگی و دستگاه گوارش آنها، مشکلی ایجاد نمی‌کند. در کنار آب و غذاهایشان یا در غذاهایی که خودتان برای آنها درست می‌کنید، می‌توانید شیر ترش هم اضافه کنید. البته ممکن است برخی حیوانات خانگی مثل گربه‌ها به خوردن شیر ترش، علاقه نشان ندهند.

۸- شیر ترش برای رشد گیاهان

شیری که ترش شده است، هنوز هم حاوی مواد پروتئینی و مغذی زیادی است و می‌توانید برای رشد و تقویت گیاهان باغ و باغچه یا گل‌های گلدان از آن استفاده کنید. در این صورت، شیر را از صافی رد کنید تا قسمت‌های پنیری آن جدا شود. سپس از آب شیر، برای آب دادن به گل‌ها و گیاهان خود استفاده کنید.

۹- استفاده از شیر ترش به عنوان ماسک صورت

از شیر ترش به عنوان مایه اصلی ماسک صورت می‌توانید نهایت بهره را ببرید. شیر ترش، برای رطوبت‌رسانی به پوست، از بین بردن جای لک و آفتاب سوختگی و از رفع لکه‌های ناشی از آکنه، بسیار مناسب است.

علاوه بر این، انواع ماسک با شیر ترش می‌توانند پوست را سفید، شفاف و درخشان کنند. در ضمن شیر ترشیده برای پوست‌های خشک، به عنوان یک ماده رطوبت‌رسان یا آبرسان عمل کرده و چین و چروک‌های ریز ناشی از خشکی و پیری پوست را رفع می‌کند.

بیشتر بخوانید: مصرف همزمان شیر با این خوراکی ها، جونت رو به خطر میندازه!

۱۰- برق انداختن نقره با شیر ترش

فرقی نمی‌کند ظروف نقره دارید یا اکسسوری‌هایی که با نقره درست شده‌اند. حتما می‌دانید که یکی از نشانه‌های اصل بودن نقره، به مرور تیره شدن آنها است. به روش‌های مختلف می‌توانید کدری و تیرگی نقره را از بین ببرید. اگر ظروف نقره دارید، در یک ظرف شیر ترش یا خراب را بریزید و ظروف نقره را برای ۸ ساعت در آن نگه دارید.

برای زیورآلات نقره هم می‌توانید همین کار را بکنید یا شیر ترش شده را روی شعله گاز بجوشانید و کمی سرکه به آن اضافه کنید. وسایل یا زیورآلات نقره خود را در آن بیندازید و اجازه دهید در شیر بجوشند. سپس آنها را بیرون بیاورید و با پودر صابون و آب گرم بشویید. برای راحتی کار می‌توانید با مسواک نرم، روی آنها بکشید تا تیرگی و لکه پاک شود.

منبع: مجله کوروش




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4vq5b6

اخبار داغ