ضرب المثل | ضرب المثل های فارسی | معنی ضرب المثل

معنی ضرب المثل ” آش دهانسوزی نیست “ ؟!

معنی ضرب المثل های مختلف رو یاد بگیرین تا بتونین بین کلامتون ازشون استفاده کنین، امروز معنی ضرب المثل آش دهانسوزی نیست رو بهتون میگیم!
معنی ضرب المثل ” آش دهانسوزی نیست “ ؟!

آش دهانسوزی نیست یکی از انواع ضرب المثل های فارسی است که بهتر است معنی اش را بلد باشید! ضرب المثل باعث می شود که در کمترین زمان، منظور را با استفاده از تعداد کمی از کلمات به طرف مقابل برسانیم. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با معنی و مفهوم ضرب المثل آش دهانسوزی نیست آشنا می کنیم!

معنی آش دهانسوزی نیست یعنی چه؟

۱- ابتدا باید بدانیم منظور از آش دهان سوز چیست؛ آش دهان سوز کنایه از چیزی مطلوب و مورد پسند است. اگر دقت کرده باشید وقتی آشی خوش طعم و خوش بو باشد، دیگر طاقت نداریم صبر کنیم که سرد شود! همان را داغ داغ می خوریم و می گوییم: عجب آش دهان سوزی بود. یعنی بسیار خوشمزه بود.

بیشتر بخوانید: معنی ضرب المثل ” آب ریخته، جمع شدنی نیست ” + داستان

حال، وقتی که می گویند آش دهان سوزی نبود یعنی چه؟ یعنی آنقدر ها هم که فکرش را بکنی خوب و رضایت بخش نبود. همان بهتر که از دستش دادی!

۲- یعنی چیزی که باعث شود من سمت آن جذب شوم در آن وجود نداشت.

۳- برخی ایرانی ها این ضرب المثل را قبل از ازدواج به کار میبرند! مثلا موردی به آن ها پیشنهاد می شود اما چون آنها علاقه ای به آن شخص ندارند می گویند: آش دهان سوزی نیست و به درد ما نمی خورد!

۴- کنایه از غیرقابل تحمل بودن امری برای انسان است.

۵- مثل آشی نیست که به خاطر خوشمزه بودنش مجبور شوی داغ داغ بخوری؛ سرد و نچسب است.

۶- به آدم هایی که در ارتباطشان با دیگران به خشکی رفتار می کنند نیز این ضرب المثل به کار برده می شود.

منبع: دانشچی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2lnve4

اخبار داغ