طرز تهیه نان هل | مواد لازم نان هل | روش تهیه نان هل مغزدار

نان هل مغزدار، یه صبحانه دلچسب یا یه عصرونه لذیذ + طرز تهیه

یکی از نان‌های مقوی و خوشمزه که می‌توانید آن را به‌راحتی در منزل تهیه کنید، نان هل است. این نان از عطر و طعم خوبی برخوردار است و می‌تواند علاوه بر صبحانه یک میان‌وعده عالی در نظر گرفته شود.
1403/06/19 07:45
نان هل مغزدار، یه صبحانه دلچسب یا یه عصرونه لذیذ + طرز تهیه

نان هل پسته یکی از انواع نان حجیم و فانتزی است. این نان شیرین و خوشمزه چون با عسل پخته می‌شود و فیلینگ مقوی و لذیذی دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای صبحانه و عصرانه یا انتخابی عالی برای میان وعده روز باشد. اگر شما هم نان‌های شیرمال و نان فانتزی مغزدار را دوست دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا طرز تهیه نان هل پسته را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه خمیر نان هل پسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر (ولرم باشد) ۱۲۵ میلی‌لیتر
عسل ۴۰ گرم
خمیر مایه فوری ۷ گرم
آرد نان فانتزی ۴۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
شیر خشک قنادی ۳۰ گرم
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
هل (پودر شده) ۱ قاشق چای‌خوری
کره ۷۵ گرم

 

بیشتر بخوانید: نان گیس بافت شکلاتی رو هم میتونی صبحانه بخوری هم عصرونه + طرز تهیه

مواد لازم برای فیلینگ نان هل پسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کره ۷۵ گرم
شکر قهوه‌ای ۸۰ گرم
پودر هل ۲ قاشق چای‌خوری
مغز پسته (پودر شده) ۵ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای رومال نان هل پسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زرده تخم مرغ ۱ عدد
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق غذاخوری
مغز پسته نیم‌کوب ۳ قاشق چای‌خوری
کنجد به مقدار کافی
عسل روان به مقدار کافی

 

مراحل طرز تهیه نان هل پسته

در طرز تهیه نان هل پسته حتما از پسته بدون نمک استفاده کنید. نان هل پسته با عسل پخته می‌شود و گزنه مناسبی برای صبحانه و عصرانه است.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

پیش از شروع مراحل طرز تهیه این نان مخصوص صبحانه و عصرانه با طعم هل و پسته، مواد اولیه و مقدمات کار را آماده کنید. برای این منظور، ابتدا کره و تخم مرغ را از یخچال خارج کنید تا برای ۳۰ دقیقه بیرون از یخچال باشند و به دمای محیط برسند.

شیر را هم در شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا فقط ولرم شود. آرد و شیر خشک قنادی را نیز با یکدیگر مخلوط کرده و ۳ بار الک کنید. چند عدد هل سبز را در دستگاه آسیاب خانگی بریزید و کاملا پودر کنید. پودر هل را کنار بگذارید تا بعدا بخشی از آن را به خمیر و بخش دیگری از آن را به مواد میانی نان هل پسته اضافه کنید

بیشتر بخوانید: نون زرافه ای، وعده ای کامل و خوشمزه برای صبحانه! + طرز تهیه

مقداری مغز پسته بدون نمک را نیز در دستگاه آسیاب خانگی بریزید تا به اندازه ۵ قاشق غذاخوری پودر پسته داشته باشید. پودر پسته را کنار بگذارید تا بعدا به فیلینگ نان هل پسته اضافه کنید.

بخش دیگری از مغز پسته را هم در هاون بریزید یا با چاقو خرد کنید تا به اندازه ۳ قاشق چای‌خوری پسته نیم‌کوب داشته باشید. پسته نیم‌کوب را نیز برای تزیین این نان خوشمزه کنار بگذارید.

مرحله دوم: خمیر مایه را به عمل آورید

در این مرحله از طرز تهیه نان هل پسته خوشمزه، شیر ولرم، عسل و پودر خمیر مایه فوری را در کاسه بریزید و با یکدیگر ترکیب کنید. درب کاسه را ببندید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل آید. در این زمان، باید حجم مایع درون کاسه ۲ برابر شده و سطح آن کف آلود یا اسفنجی شده باشد.

مرحله سوم: ترکیب آرد و شیر خشک را اضافه کنید

حالا، ترکیب آرد نان فانتزی و شیر خشک را که قبلا الک کردید کم‌کم به مایه به عمل آمده اضافه کنید. با کمک همزن برقی این مواد را هم بزنید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند.

مرحله چهارم: پودر هل، نمک و تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

پس از ترکیب شدن آرد و شیر خشک با مایه نان هل پسته، باید تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مواد داخل کاسه اضافه کنید و با همزن به خوبی هم بزنید تا تخم مرغ‌ها کاملا از حالت لختگی خارج شوند. سپس، نمک و پودر هل را نیز در کاسه بریزید. این مواد را به مدت ۵ دقیقه با دور تند همزن برقی هم بزنید تا ترکیب یکدستی ایجاد شود.

مرحله پنجم: کره را اضافه کنید

پس از هم زدن خمیر و جمع شدن آن، باید کره را به باقی مواد اضافه کنید. این ترکیب را هم برای ۱۰ دقیقه به خوبی هم بزنید تا کره کاملا به خورد خمیر برود.

مرحله ششم: خمیر را استراحت دهید

پس از گذشت این مدت، هم زدن مواد داخل کاسه را متوقف کنید. حالا، سطح داخلی کاسه مناسبی را با مقدار کمی روغن مایع چرب کنید. خمیر را در این کاسه چرب بریزید و روی کاسه را با سلفون بپوشانید. ظرف درپوشیده حاوی خمیر نان پسته را در مکان گرمی قرار دهید. حالا، حدود یک و نیم ساعت منتظر بمانید تا خمیرتان کاملا استراحت کند و حجمش ۲ برابر شود.

مرحله هفتم: مواد میانی نان هل پسته را آماده کنید

در این فاصله، کره، شکر قهوه‌ای، پودر هل و پودر پسته را داخل ظرف مناسبی بریزید. با دور تند همزن برقی، این مواد را به اندازه‌ای هم بزنید تا بافت خامه‌ای و یکدستی پیدا کنند. اگر به شکر قهوه‌ای دسترسی ندارید، می‌توانید از شکر سفید استفاده کنید.

مرحله هشتم: خمیر نان هل و پسته را پهن کنید

پس از گذشت مدت زمان لازم برای استراحت خمیر نان هل پسته، سطح کارتان را کاملا آردپاشی کرده و خمیر را روی آن قرار دهید. سپس، خمیر نان هل پسته را با کمک وردنه باز کنید؛ به طوری که ابعاد تقریبی ۵۰ در ۳۵ سانتی‌متر داشته باشد. حالا، مواد فیلینگ را روی خمیر بریزید و به آرامی پخش کنید تا سطح خمیر را به یک اندازه پوشش دهد.

مرحله نهم: خمیر نان را تا بزنید

حالا، یک طرف خمیر را طوری تا بزنید که لبه‌های آن به مرکز خمیر پهن شده برسد. این کار را با سمت دیگر خمیر نیز تکرار کنید. سپس، روی خمیر تا خورده را به آرامی با وردنه صاف کنید.

مرحله دهم: خمیر نان را برش بزنید

در این مرحله از طرز تهیه نان هل پسته، باید خمیر تا خورده را برش بزنید و به نوارهای ۴ سانتی‌متری تبدیل کنید. هر یک از نوارهای ۴ سانتی‌متری را نیز از وسط برش بزنید. حالا، هر دو یا سه عدد از این نوارهای نسبتا باریک را به هم ببافید و در نهایت، به صورت رولی دور دستتان بپیچید. خمیرهای رول شده را کنار بگذارید.

مرحله یازدهم: نان هل پسته را در فر بپزید

سینی فر را چرب کنید و با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیرها را با فاصله از یکدیگر روی سینی فر بچینید. سپس، تعدادی کیسه فریزر را چرب کنید و روی خمیرها را با این کیسه‌های چرب شده بپوشانید.

حدود ۲۰ دقیقه دیگر منتظر بمانید تا خمیرتان دوباره استراحت کرده و افزایش حجم پیدا کند. در این فاصله، فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

بیشتر بخوانید: نان چای، میان وعده خوشمزه برای روزهای طولانی تابستون + طرز تهیه

مرحله دوازدهم: خمیرهای حجیم را رومال کنید

پس از گذشت مدت زمان مورد نیاز برای استراحت دوباره خمیرها، زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده را با یکدیگر کاملا ترکیب کنید. سپس، این مواد را با کمک فرچه آشپزی روی خمیرها بمالید.

حالا، سینی حاوی خمیرهای رومال شده را در طبقه میانی فر بگذارید و حدود ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا کاملا بپزند. پیشنهاد می‌کنیم، حدود ۲ دقیقه هم فر را روی حالت گریل قرار دهید تا سطح نان‌های شما کاملا طلایی شود.

مرحله آخر: نان هل پسته را سرو کنید

پس از گذشت این مدت، سینی را از فر بیرون بیاورید. مدتی صبر کنید تا نان هل پسته خوشمزه شما خنک شود. حالا، روی هر یک از نان‌ها را با عسل روان رومال کرده و با مقداری پسته نیم کوب و کنجد تزیین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه نان هل پسته

  • برای تهیه نان هل پسته حتما از پسته بو داده بدون نمک یا پسته خام استفاده کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید نان هل پسته را با ترکیب آب، شکر سفید، شکر قهوه‌ای و پودر هل رومال کنید.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید نان هل پسته را بدون فیلینگ درست کرده و روی آن را با مقدار بیشتری مغز پسته خرد شده تزیین کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری کرم وانیلی درست کنید و روی خمیر نان هل پسته بریزید. سپس، خمیر آغشته به کرم وانیلی را طبق دستور بالا برش دهید، رول کنید و داخل فر بگذارید.

منبع: مجله کوروش




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2xoldb

اخبار داغ