پژمرده شدن گل بعد از قلمه زدن | پژمرده شدن قلمه گیاهان آپارتمانی

علت خراب شدن قلمه گیاهان آپارتمانی چیه؟ + روش جلوگیری

می خوام علت پژمرده شدن قلمه گیاهان آپارتمانی رو بهتون توضیح بدم و بگم چیکار باید بکنین که پژمرده نشه یا اگه شد چجوری نجاتش بدین.
علت خراب شدن قلمه گیاهان آپارتمانی چیه؟ + روش جلوگیری

در این مطلب با علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی بعد از قلمه زدن آشنا خواهید شد. شما عزیزان با انجام مراقبت های لازم می توانید از پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی بعد از قلمه زدن جلوگیری کنید یا گیاه را از حالت پژمرده به شرایط عادی بازگردانید. پس با ما همراه باشید تا این نکات برای جلوگیری از پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی بعد از قلمه زدن را برایتان توضیح دهیم.

دلایل پژمرده شدن گل بعد از قلمه زدن

علت پژمردگی پس از قلمه زدن می تواند رایج باشد، با این حال، بیشتر اوقات این مورد با مراقبت مناسب می تواند رفع شود. قلمه زدن اگر به درستی انجام نشود ممکن است برای گیاه اصلی نیز مشکل ساز باشد، زیرا گیاه  شرایط جدیدی را تجربه می کند.

بیشتر بخوانید: رسوبات سفید روی گلدان گیاهان آپارتمانی نشونه چیه؟

 بسیاری از گیاهان بخش قابل توجهی آب را از ریزترین ریشه هایی که از ریشه های بزرگتر منشعب می شوند جذب می کنند و این ریشه ها می توانند فوق العاده شکننده باشند. شرایط متفاوت می تواند به آنها آسیب برساند و توانایی گیاه در جذب آب را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. د رادامه با دلایل اصلی پژمرده شدن گل بعد از قلمه زدن به طور کامل آشنا خواهید شد:

قلمه زدن گل های تازه تثبیت شده

یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل پژمرده شدن گل بعد از قلمه زدن مربوط به قلمه زدن گل های تازه تثبیت شده است. گیاهانی که قبلا ناسالم بودند، ممکن است بعد از قلمه زدن، به علت ضعیف بودن دچار مشکل شوند. در صورت امکان، معمولا بهتر است قبل از قلمه زدن، سلامت گیاه را بهبود بخشید.

تغییر در خاک از دلایل پژمرده شدن گل

گل ها نیازهای متفاوتی دارند، اما معمولا همه آنها با شرایطی که در آن قرار می گیرند، سازگار می شوند. اگر خود گیاه ضعیف باشد و خاک مناسبی نیز نداشته باشد این موضوع منجر به آسیب رسیدن به گیاه می شود و در نهایت متوجه خواهید شد که گیاهتان پژمرده شده است.

اغلب گیاهان هنگام خرید در مخلوط خاک گلدانی مناسب و زهکشی خوب کاشته می شوند، اما بعد از مدتی مواد مغذی درون خاک کاهش پیدا می کند که در این شرایط بهتر است قلمه زدن از گیاه را انجام ندهید.

تغییر خاک گلدان و افزودن موادی مانند پرلیت یا ماسه درشت برای افزایش زهکشی و برگشت مواد مغذی به گیاه کمک کننده خواهد بود. به طور کلی می توان گفت یکی از مهم ترین علت پژمرده شدن گل بعد از قلمه زدن مربوط به تغییر در خاک می باشد.

بیشتر بخوانید: علت به وجود آمدن لکه سیاه روی برگ گیاهان آپارتمانی چیه؟

کمبود آب بعد از قلمه زدن

اگر متوجه شدید که گیاه شما پس از قلمه زدن پژمرده شده است، ممکن است این موضوع به دلیل کمبود آب باشد یا اینکه ریشه ها به طور موقت قادر به جذب آب برای رفع نیاز گیاه نیستند.معمولا توصیه می شود چند روز قبل از قلمه زدن، گیاهان خود را به طور کامل آبیاری کنید.

 آبیاری چند روز قبل به گیاه اجازه می‌دهد تا با بهینه سازی هیدراتاسیون، روند رشد را به خوبی آغاز کند. همانطور که گفته شد، گاهی اوقات ریشه یک گیاه قلمه زده شده می تواند دچار مشکل شود، بنابراین با توجه به این موارد می توان از تشدید آسیب گیاه جلوگیری کرد.

زمان اشتباه قلمه زدن گل

یکی دیگر از مهم ترین غلت پژمرده شدن گل بعد از قلمه زدن در رابطه با زمان نادرست قلمه زدن است. برای بسیاری از گیاهان، بهترین زمان برای قلمه زدن و جلوگیری از پژمردگی، اوایل تا اواسط بهار است، زمانی که گیاه شروع به رشد قوی می کند.

این زمان ایده آل است، زیرا گیاه در این فصل ریشه هایش سریعتر و قوی تر رشد می کنند و به گیاه اجازه می دهد تا به سرعت مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کند.

سوالات متداول علت پژمرده شدن گل بعد از قلمه زدن

بیشتر بخوانید: ۱۰ توصیه برای جلوگیری از قارچی شدن گیاهان آپارتمانی

  1. چرا پژمردگی در گیاهان رخ می دهد؟

هنگامی که گیاه آب مورد نیازش را دریافت نمی کند گیاه شروع به پژمرده شدن می کند.

بیشتر بخوانید: علت سفیدک زدن گیاهان آپارتمانی چیه؟

  1. چه عواملی باعث پژمرده شدن گیاهان پس از قلمه زدن می شوند؟

گیاه شما پس از قلمه زدن در شرایط استرس زا قرار می ریزد، همچنین پژمردگی می تواند به علت  آبیاری بیش از حد، کم آبی، آسیب ریشه یا کمبود نور خورشید باشد؛ البته خاک ضعیف، گرمای بیش از حد یا زمان نامناسب برای قلمه زدن نیز از عوامل دیگر پژمرده شدن هستند.

  1. آیا گیاهان پژمرده می توانند بهبود یابند؟

پژمردگی سازگاری است که بسیاری از گیاهان از خود نشان می دهند، اما در شرایطی که مواد مغذی به گیاه برسد امکان بهبود آن وجود دارد.

منبع: گل




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3wo7x5

اخبار داغ