معنی ضرب المثل | دانستن معنی ضرب المثل

ریشه ضرب المثل «فلانی ماستشو کیسه کرده» چیست؟

پشت تمام ضرب المثل ها داستانی وجود دارد که خوب است بدانیم! در اینجا معنی ضرب المثل «فلانی ماستشو کیسه کرده» را برای شما قرار داده ایم.
ضرب المثل

ضرب المثل همیشه در میان مردم رواج زیادی داشته و معنی ضرب المثل داستان های زیادی با خود دارد. در کشور ما ضرب المثل های زیادی وجود دارد که در زندگی عادی به کار می بریم ولی معنی ضرب المثل های زیادی را نمی دانیم. در ادامه معنی ضرب المثل «فلانی ماستشو کیسه کرده» را برای شما قرار داده ایم!

معنی ضرب المثل «فلانی ماستشو کیسه کرده»

ضرب المثل «ماست ها را کیسه کردن» در موقعیتی استفاده می شود که تهدید یک نفر باعث ایجاد ترس در دل طرف مقابل می شود. به طوری که شخص به خاطر ترس، از کار اشتباهی که انجام می داده دست بر می دارد، در واقع این ضرب المثل کنایه از جا خوردن، ترسیدن و حساب کار خود را کردن است.

بیشتر بخوانید: پیش غازی و معلق بازی یعنی چی؟!

داستان ضرب المثل «فلانی ماستشو کیسه کرده»

در زمان مظفرالدین شاه،  به مختار السلطنه خبر دادند که قیمت ماست در تهران بسیار افزایش یافته است و این ماده که جزو غذای روزانه و ارزان قیمت مردم بوده، دیگر در دسترس عموم قرار ندارد، مختار السلطنه برای بر طرف کردن این مشکل دستورات سفت و سختی را صادر کرده و مغازه دار ها را از گران فروشی بر حذر داشت.

مدتی سپری شد و او برای این که از ارزان شدن و اجرای دستوراتش اطمینان حاصل کند، با لباسی مبدل به یکی از مغازه های لبنیات فروشی تهران رفت و مقداری ماست خواست.

ماست فروش به خیال آن که مختار السلطنه یک مشتری معمولی است، گفت: چه جور ماست می خواهی؟

مختار السلطنه با تعجب گفت:مگر چند جور ماست داریم؟

ماست فروش جواب داد: معلوم است تازه به تهران آمده ای و نمی‌ دانی که دو جور ماست داریم: یکی ماست معمولی، دیگری ماست مختار السلطنه!

باهوشا جواب بدن: «کدام شهر ایران است که خوردن نیمه اولش کشنده بوده و نیمه دومش را هر روز می خورند؟» | چیستان جالب

تعجب مختار السلطنه بیشتر شد و با حیرت دوباره پرسید: این ماست ها چه تفاوتی با هم دارند؟

ماست فروش گفت: ماست معمولی همان ماستی است که از شیر درست می شود و ما بدون آن که آب به آن اضافه کنیم تا قبل از حکومت مختار السلطنه با هر قیمتی که دوست داشتیم آن را به مشتری می ‌فروختیم، الان هم در پستوی دکان ماست معمولی موجود دارم که اگر مایل باشید می ‌توانید ببینید و البته به قیمتی که برایم صرف می ‌کند بخرید!

اما ماست مختار السلطنه همین طغار (تشتی از جنس گِل) دوغ است که در جلوی مغازه گذاشته ام و آن را می توانید ببینید، یک سوم آن ماست و دو سوم آن ترکیب آب است! از آن جایی که این ماست را به نرخی که دستور مختار السلطنه است، می ‌فروشیم به همین خاطر ما لبنیات فروش ها این جور ماست را ماست مختار السلطنه می گوییم! حالا از کدام ماست می‌خواهی؟ این یا آن؟!

بیشتر بخوانید: معنی ضرب المثل ” آب ریخته، جمع شدنی نیست ” + داستان

مختار السلطنه که تا آن لحظه به زور خونسردی خود را حفظ کرده بود با تمام شدن حرف های مغازه دار به ماموران حکومتی دستور داد تا ماست فروش را جلوی مغازه اش به طور وارونه آویزان کردند و بند تنبانش را محکم بستند، سپس تشت دوغ را از بالا داخل دو لنگه شلوارش سرازیر کردند و شلوار را از بالا به مچ پاهایش بستند.

مختار السلطنه پس از اجرای دستوراتش رو به ماست فروش کرد و گفت: آن قدر باید به این شکل آویزان بمانی تا تمام آب هایی که به این ماست اضافه کرده ای خارج شود و لباس ها و سر صورت تو را آلوده کند تا از این پس دیگر جرأت نکنی به ماست ها آب اضافه کنی.

طولی نکشید که سایر لبنیات فروشان از ماجرای مجازات شدید ماست فروش مذکور اطلاع پیدا کرده و از ترس ماست ها را داخل کیسه ریختند تا آب اضافه شده به آن خارج شود و بدین ترتیب از مجازاتی که در انتظارشان بود گریختند.

پس از آن اتفاق برای کسانی که با مجازات و تهدید تسلیم شده و کار اشتباه خود را تکرار نکنند از این ضرب المثل استفاده می شود.

منبع: ستاره




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/45vj93

اخبار داغ