معنی ضرب المثل فارسی | ضرب المثل | ریشه ضرب المثل

ضرب المثل ” مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد " + معنی و داستان

تو این مطلب با معنی و مفهوم ضرب المثل «مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد» همراه ما باشید!
ضرب المثل ” مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد " + معنی و داستان

ضرب المثل های فارسی برگرفته شده از داستان های پند آموز در گذشته هستند که نسل به نسل بین افراد مختلف چرخیده و امروزه به دست ما رسیده اند. در کشور ما ضرب المثل های زیادی وجود دارد که در زندگی عادی به کار می بریم ولی معنی آن ها را نمی دانیم. در ادامه معنی ضرب المثل «مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد» را برای شما قرار داده ایم!

معانی ضرب المثل مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ ترسد

۱- یعنی اگر کسی تجربه بدی از انجام کاری داشته باشد، تا مدت‌ها در مورد همه مسائل آن زمینه بدگمان است و سعی می‌کند محتاطانه‌تر عمل کند.

۲- تلخی برخی حوادث چنان در ذهن انسان باقی می‌ماند که حتی با گذشت زمان نیز فراموش نمی‌شوند. همین عامل سبب می‌شود که با یادآوری آن در موارد مشابه، رفتار انسان تغییر کند و با احتیاط بیشتری آن عمل را انجام دهد.

۳- کسی که از انجام کاری ضرر دیده باشد، همیشه از آن رعب و وحشت دارد.

۴- شخص صدمه دیده همیشه نگران است ومی‌ترسد.

بیشتر بخوانید: ضرب المثل تا پول داری رفیقتم قربان بند کیفتم + معنی و داستان

داستان در مورد ضرب المثل

در داستان‌هایی از گذشته، آورده شده که تعداد زیادی موش به خانه‌ای حمله‌کرده بودند. یک گربه متوجه حضور آنها شد و به آنجا رفت. گربه تا می‌توانست موش‌ها را شکار کرد و دلی از عزا درآورد. کشتار بی‌رحمانه گربه، به گوش موش‌ها رسید و همه را به وحشت انداخت. موش‌ها که یکدیگر را از این واقعه خبردار کرده بودند، همگی از ترس به سوراخ‌هایی پناه بردند.

گربه که متوجه ترس و پنهان شدن موش‌ها شد فکری کرد تا با یک ترفند و حیله آنها را از سوراخ‌ها بیرون بکشد. بنابراین بالای دیواری رفت، از میخی آویزان شد و خود را به مردن زد.

اما یک موش که کمی زرنگ‌تر از بقیه بود مخفیانه گربه را پاییده و متوجه نیرنگ او شده بود. موش کوچک رو به گربه کرد و به او گفت :” این کار تو بی‌فایده است. من حتی از مرده تو هم فاصله می گیرم.” موشی که از چنگ گربه ای خلاصی یافت، حتی از جنازه گربه هم میترسد!

حالا داستان مارگزیده هم داستان مردی است که در حادثه ای ماری او را گزیده بود. پس از آن حتی اگر ریسمانی را هم می دید، از ترسش فریاد می زد: مار مار !! اینگونه شد که ضرب المثل: “مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد” بر سر زبان‌ها افتاد.

منبع: دانشچی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/45ydd3

اخبار داغ