باز کردن روزه | روزه را با چی افطار کنیم | افطار کردن روزه | موقع افطار چه بخوریم

بهتره روزه رو با چی باز کنیم؟! | خوراکی های مناسب برای افطار کردن روزه

ماه رمضان مهم‌ ترین ماه برای مسلمانان هست، پس بهتره نکات تغذیه ای و مواد غذایی مناسب برای باز کردن روزه رو تو این ماه مبارک بشناسین!
بهتره روزه رو با چی باز کنیم؟! | خوراکی های مناسب برای افطار کردن روزه

با توجه به مدت زمان طولانی روزه داری، افراد باید در وعده افطار برخی نکات تغذیه ای را رعایت کنند و از مواد غذایی مناسب برای باز کردن روزه استفاده کنند. به نظر شما کدام خوراکی ها برای باز کردن روزه مناسب هستند؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با مواد غذایی مناسب برای باز کردن روزه آشنا می کنیم!

چه چیزهایی بخوریم؟

خرما

در هنگام افطار باید میوه های غنی از پتاسیم مصرف کنیم. خرما یک منبع غنی و فوق العاده از مواد مغذی و یک گزینه ی عالی برای باز کردن روزه است. نه تنها به سرعت باعث هیدراته شدن و تامین آب بدن می شود بلکه انرژی از دست رفته شما را بر می گرداند و خیلی سریع احساس سرحال بودن و شادابی می کنید.

استفاده از خرما در ماه رمضان به‌خصوص در هنگام افطار برای تأمین قند خون فرد روزه‌دار بسیار مؤثر است. همچنین خوردن یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل، می‌تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند.

سوپ

یک کاسه سوپ داشته باشید. سوپ بهترین ماده غذایی در ماه مبارک رمضان است زیرا معده را برای دریافت وعده غذایی اصلی آماده می‌کند و مایعات مورد نیاز را فراهم می‌سازد. از غذا‌های مناسب برای افطار انواع سوپ مانند سوپ جو، سوپ شیر و سوپ گندم است. ترکیبی از سبزی‌ها، گوشت یا مرغ و غلات موجود در سوپ برای افطار مناسب و مواد ضروری موردنیاز را به بدن می‌رساند.

از دیگر غذاهای ساده و مناسب برای افطاری، شیر برنج، فرنی، شله‌زرد و حلوا است.

حلیم نیز یکی از بهترین غذا‌های مناسب برای افطار است. حلیمی که با گوشت بدون چربی به‌خصوص گوشت بوقلمون تهیه‌ شده باشد می‌تواند پروتئین، کربوهیدرات و انواع مواد معدنی موردنیاز بدن را تأمین کند.

بیشتر بخوانید: معرفی نوشیدنی های ضد عطش در ماه رمضان! 

آب یا شیر ولرم 

در آغاز افطار همراه خرما بهتر است آب یا شیر ولرم یا چای کمرنگ بنوشید. هرگز در زمان افطار آب سرد ننوشید زیرا شروع افطار با آب سرد بسیار مضر و حتی خطرناک است. استفاده از آب سرد موجب ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی و گوارش می شود و محیط معده نیز چون گرم است با ورود آب سرد در معده دچار اختلال در هضم و جذب غذا می شود. دمای بدن طی زمان طولانی روزه داری بالارفته و خیلی گرم است بنابراین باید از مایعاتی استفاده کرد که با دمای بدن همخوانی داشته باشد

چهار مغز و شیر

برای شروع افطار می توانید شیر مخلوط با چهار مغز بنوشید. برای تهیه آن نیم ساعت قبل از زمان افطار بادام، گردو، فندق، و پسته به اندازه یک قاشق غذاخوری را نیم کوب کنید و در یک لیوان شیرداغ بخیسانید. برای شیرین کردن آن 1-2 عدد خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید یا مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید. این مخلوط غذای کاملی برای افطار است، می توانید این مخلوط را با کمی نان برشته شده میل نمایید.

آجیل خام

برای افطار مصرف آجیل خام برای تامین چربی مورد نیاز بدن مناسب است. مغزهای خام گزینه ی مناسبی برایافطار و تامین نیاز های بدن هستند به طور مثال بادام حاوی چربی های مفید است که برای بدن ضروری است. به ویژه اینکه بدن شما بعد از چند ساعت طولانی روزه بودن میل به دریافت چربی نیز دارد.

سبزیجات

برای جلوگیری از یبوست در ماه رمضان سبزیجات آبدار بخورید. خیار، کاهو و دیگر سبزیجات فیبر بالایی دارند و همچنین می توانند به خوبی آب بدن را تامین کنند. مصرف سبزیجات باعث می شوند که شما احساس خنکی و تازگی داشته باشید، برای سلامت پوست مفید هستند و مهم تر از همه از ابتلا به یبوست در هنگام روزه داری جلوگیری می کنند. هر چقدر سالاد شما رنگی تر باشد مزایای بیشتری برای سلامتی‌تان خواهد داشت. مصرف سالاد همچنین باعث ایجاد حس سیری در شما می‌شود.

میوه

اضافه کردن فیبر به برنامه غذاییتان به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک زیادی می کند. میوه های تازه و سبزیجات یکی از بهترین منابع فیبر هستند. پس حتما در ساعات پس از افطار مصرف سبزی و میوه را فراموش نکنید. خوردن میوه هایی مانند خیار، کاهو و دیگر سبزیجات و میوه های دارای فیبر بالا و آب نه تنها به تنظیم دمای بدنتان کمک می کند، بلکه برای سلامت پوست و جلوگیری از یبوست بسیار مناسبند.

چه چیزهایی نخوریم؟

نوشیدنی های گازدار

در هنگام افطار از مصرف نوشیدنی های گازدار و فرآوری شده پرهیز کنید. آب معمولی و یا آب نارگیل بهترین گزینه ها برای رفع تشنگی در هنگام افطار هستند.

بیشتر بخوانید: به هیچ وجه، این نوشیدنی ها رو موقع افطار نخور!

مواد غذایی قندی

مواد غذایی که دارای قند خیلی زیاد هستند مثل شیرینی، زولبیا و بامیه گزینه ی مناسبی برای افطار نیستند. این مواد منبع فوری افزایش وزن هستند. اگر هر روزه مصرف بشوند می توانند ضررهای زیادی برای شما داشته باشند.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده را در وعده ی افطار مصرف نکنید. غذاهای چرب و سرخ شده مثل پیراشکی و سمبوسه گزینه ی مناسبی برای افطار نیستند. از خوردن غذاهای چرب، ادویه دار و همچنین شیرینی های روغنی پرهیز کنید تا ماه رمضان به خطر نیافتد.

دیگر نکاتی که باید زمان افطار رعایت کرد:

همه افراد باید از صرف شام پرچرب و پرحجم خودداری کرده و وعده شام را سبک صرف کنند.

روزه داران باید از مصرف غذاهای چرب، شیرین و کنسروی و نیز سوسیس و کالباس در وعده افطار اجتناب کنند.

روزه داران باید در ساعت بین افطار تا سحر هشت لیوان آب بخورند. بهتر است در هر ساعت بعد از افطار یک لیوان آب نوشیده شود.

بهتر است در زمان افطار غذاهای زودهضم مانند حلیم بدون روغن، پوره سیب زمینی، انواع خورش و یا خوراک کم چرب (خوراک مرغ و سبزی های آب پز)، خوراک گوشت کم چرب، انواع سوپ و یا آش رقیق استفاده شود.

در وعده افطار و یا شام از غذاهای آب پز، کبابی یا بخارپز به جای غذاهای سرخ شده استفاده کنید.

مصرف مواد کافئین دار در زمان افطار باعث مشکل در هضم غذا، افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن، و در بعضی موارد باعث یبوست می شوند.

منبع: خبرگزاری برنا




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4mnvj2

اخبار داغ